HSSOS10113 Sosionomen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Redegjøre for sosialt arbeids plass i samfunnet i dag og tidligere
- Redegjøre for yrkesgruppens samfunnsmandat og fagets analytiske perspektiv
- Redegjøre for metodisk sosialt arbeid og brukerinvolvering
- Drøfte og anvende ulike yrkesetiske prinsipper relatert til brukers situasjon.
- Reflektere over hvordan egen personlig kompetanse har betydning i møtet med andre.
- Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for utsatte grupper
- Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for arbeidsinkludering.
- Kjenne til konsekvensene av stigmatisering.
- Beskrive situasjoner og mennesker i sin kulturelle og sosiale kontekst.
- Gjøre rede for juridisk metode, forvaltningsrettslige prinsipper og lovers betydning for yrkesutøvelsen.
- Gjennomføre oppgaveskriving i tråd med gjeldende retningslinjer.
Innhold
- Faget sosialt arbeid
- Yrkesrolle og mandat
- Arbeidsmodell og relasjon. Involvering av bruker.
- Yrkesetisk grunnlagsdokument og etiske dilemma. Menneskerettigheter.
- Ferdighetstrening for å bevisstgjøre hvem jeg er, i møtet med andre. Holdningers betydning for yrkesrollen
- Tjenestetilbudet fra erkjennelse av behov til vedtak og iverksetting i praksis
- Velferdsstaten. Statlige styringssignaler og reformer, herunder blant annet arbeidsinkludering og NAV.
- Introduksjon til psykologiens betydning for å forstå utsatte gruppers situasjon
- Kulturelt perspektiv på oppvekst og voksenliv hos minoritet og majoritet
- Juridisk metode og rettskildefaktorer, menneskerettigheter, sentrale forvaltningsprinsipper, rettigheter og tvangsregler i velferdsstaten.
- Benytte bibliotek og ulike informasjonskilder. Obligatorisk trening og opplæring gjennom skrivekurs
Undervisnings- og læringsformer
Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeid- og velferdsfag; noe også med bachelorstudium i barnevern og vernepleie.
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Veiledning skjer i basisgrupper: De to første timene vil brukes til å skrive gruppekontrakt og lede studentene inn i studiesituasjonen. De fem neste veiledningstimene vil ha fokus på arbeidskravene og målene i emnet. Videre vil det legges opp til refleksjon og fokus på gruppeprosessen. Den enkelte basisgruppe har ansvaret for å avtale veiledningstidspunkter med basisveileder.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av to individuelle notat på maks 1000 ord. Tilbakemelding og vurdering med kommentarer fra basisveileder i Fronter. Arbeidskravene kan omarbeides en gang.
- Innlevering av to gruppeoppgaver. Den første på maks 2000 ord og den andre på maks 1500 ord. Den første gruppeoppgaven innleveres i Fronter og vurderes med kommentarer av basisveileder. Den andre skal presenteres i seminar. Den blir vurdert som gjennomført eller ikke, i etterkant av seminaret, av seminarlærer, dernest innleveres den i Fronter hvor vurderingen blir registrert.
- Deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse i ordinær undervisning (forelesninger, seminarer, basisgruppearbeid) og 90% deltakelse i ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter.
- Én individuell studiesamtale med basisgruppeveileder må være gjennomført, bekreftet ved veileders og students underskrift. Basisveileder rapporterer til studieadministrasjonen.
- Det er syv (7) timers obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
Arbeidskravene er gyldige i samme periode som emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen
Det er to deleksamener i emnet;
Deleksamen 1: To dagers hjemmeeksamen. Studentene skriver en individuell oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Deleksamen 2: 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Hver deleksamen teller 50 % av karakteren for emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Deleksamen inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen for å bestå emnet.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
174.2 Ei
Eide, S. B. og B. Skorstad (2013). Etikk – til refleksjon og handling i sosialt arbeid- Oslo: Gyldendal Akademisk. (120s)
Kap 1: På vei mot samme felt s. 15-45
Kap 2: Hva er etikk? s.46-66
Kap, 7: Menneskesyn og sosialt arbeid s.152-173
Kap. 9: Etikk, organisasjon og kultur s. 203-225
Kap. 10: Velferdssamfunnets verdibasis s. 226-252
303.482 Er
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41223-1.( 57 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 103 13 og 302 11)
Kap 2:Kultur: Forskjeller og likheter (s 33-50)
Kap 3:Kulturkontakt og etnisitet (s 51-66) og
Kap 5: Minoriteter (s 77-90)
Gausel, N. & Thørrisen, M. M. (2014). A theoretical model of multiple stigma: Ostracised for being an inmate with intellectual disabilities. Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention.
DOI: 10.1080/14043858.2013.864841
174.2 Gr
Grønningsæter, A. (2007): Rett eller galt – eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO). (83 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 302 11)
Kap 1: Bakgrunn og introduksjon
Kap 2: Verdier som forplikter
Kap 3: Møtet mellom mennesker
Kap 4: Myndiggjøring
Kap 5: Myndighet og makt
Kap 6: Tvang
Kap 7: Skjønn og dømmekraft
Kap 8: Taushetsplikt
Kap 9: Samarbeid
https://www.fo.no/getfile.php/01%20Om%20FO/Hefter%20og%20publikasjoner/rettellergalt.pdf (Lesedato: 04.03.2014)
320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen og S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (158s).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 – 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 – 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 – 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 – 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270
362.5 Fa
Harsløf, I og S. Seim, (Red.). (2008). Fattigdommens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget (80s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 103 13)
Kap. 1: Fattigdom i en norsk velferdskontakts s.13-33
Kap. 2: Fattigdom som mangel på sosialt aksepterte levekår s. 34-61
Kap. 3: Sosialhjelpsdynamikk i Norge s. 62-79
Kap. 8: «Det handler ikke bare om penger» Barnevernsbarn og fattigdom s. 171-185
361.65 Ar
Hernes, T., I. Heum og P. Haaversen (Red.). (2010). Arbeidsinkludering. Om det nye politikk – og praksisfelt i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk. (149s)
Kap. 1: Et bakteppe s. 13-41
Kap. 2: Om arbeidslinja s. 42-55
Kap. 3: NAV – Hvorfor og Hvordan s. 56-81
Kap. 6: Fordeling av velferdstjenester s. 148-193
Kap. 7: Brukerrettet arbeidsmetodikk s. 194-229
361.3 Hu
Hutchinsson, G.S. (2007): Sosialt arbeid i kommunen: samfunnsmandat og handlingsrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. (154 s)
Kap 1: Sosialpolitikk og sosialt arbeid
Kap 2: Sosialtjenestens samfunnsmandat
Kap 3: Samhandling og mobilisering
Kap 4: Mandat og samarbeid
Kap 5: Konflikter
Kap 6: Fra teori til praksis
344.03 Kj
Kjønstad, A. og A. Syse (2012). Velferdsrett I, Oslo: Gyldendal akademisk (232s). (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 203 11)
Kap. 3.3: Retten til opplæring s. 132-139 (7s)
Kap. 4: Retten helse- og omsorgstjenester fra kommunen s.167-214 (39s)
Kap. 5.1-5.3: Retten til spesialisthelsetjenester s. 215-227 (12s)
Kap. 6.3-6.4: Sykdomsbaserte trygdeytelser s. 282-312 (20s)
Kap 8.1-8.3: Folketrygdens alderspensjoner s. 357-371 (14s)
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram s. 423-472 (49s)
Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 473-564 (91s)
344.03 Kj
Kjønstad, A. og A. Syse (2012). Velferdsrett II: barnevern og sosiale tjenester, Oslo: Gyldendal akademisk (41 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 103 13, 201 11 og 302 11)
Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 235-276 (41s)
361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget (181s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap. 1: Sosialt arbeids utvikling – en blandet arv s. 17- 43.
Kap. 2: Medmenneskelig metodeutvikling og politisering s. 44-70.
Kap. 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet s. 71-116.
Kap. 4: I partnerskap med klienten/brukeren s.117-158.
Kap. 5: Å handle og snakke sammen s.159-198.
Kap 6: Om arbeidsalliansen med klienten – forvalter og sosialbehandler s 119-224
361.301 Le
Levin, I. (2004). Hva er sosialt arbeid, Oslo: Universitetsforlaget s. 9-132 (123s). Hele.
371.102 Møl
Møller, L. (2012). Anerkjennelse i praksis om utviklingsstøttende relasjoner. Oslo: Kommuneforlaget. Side 7-188 (181s). Hele.
Kap 1: Anerkjennelse
Kap 2: Anerkjennelse, samspill og relasjon
Kap 3: Ressursorientering og autentisitet
Kap 4: Kontakt kan merkes
Kap 5: Den gode relasjonen kan sees og høres
Kap 6: Kontakt, samspill og relasjon
Kap 7: Individualitet og fellesskap
Kap 8: Individ og relasjon
Kap 9: Å være personlig
344.041 Oh
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. Bergen: Fagbokforlaget. (66s)
Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 20-35 (15s)
Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 41-61 (20s)
Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 80-108 (28s)
Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 115-117 (2s)
Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 118-119 (1s)
361.65 Ve
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre. (2. utg.) Oslo; Gyldendal Akademiske (196 s) (Boka kommer igjen i 2. og 3.studieår) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11 og 302 11)
Kap. 1: Sosialpolitikk i et historisk perspektiv s. 29 -63
Kap.2: New Public management s. 67 – 84
Kap.3: Organisering og finansiering av velferdsstaten s. 86 – 115
Kap 4: Sosialpolitikk og teorier om sosiale problemer s. 119 – 140
Kap.5: Om å vite best – sammen – brukermedvirkning i helse og sosialsektoren s.114 - 172
Kap.7: Kommunal sosialpolitikk s. 200 – 230
Kap. 8: Helsetjenester s.233 – 253
Høgskolen i Østfold, Biblioteket: Hvordan skrive oppgave? http://www.hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_?lang=nor
(Lesedato: 04.03.2014)
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. (2002). Oslo: Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
URL: http://www.fo.no/yrkesetikk/yrkesetisk-grunnlagsdokument-article227-150.html
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Lov om arbeid og velferdsforvaltningen (NAV-loven)
Antall sider: 1857