HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i
- arbeids- og velferdsfag
- barnevern
- sosialt arbeid
- vernepleie (heltid og deltid).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (første halvdel).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.
Tema A - Forskningsmetode
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
- Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
- Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering
- Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver
- Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
- Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
Innhold
Tema A:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
Tema B:
- Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
- Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
- Norge som del av en større verden. Kunnskap om flyktninger, asylsøkere og andre emigranter i Norge. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
- Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
- Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A:
- Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.
Tema B:
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturliste er sist oppdatert 30.06.14.
Tema A:.
610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford: BMJ books FIFT EDITION.
Kapittel 1-4 (s. 1-59), kapittel 6-7 (s. 78-98), kapittel 9 (s. 116-134), kapittel 12-15 (s. 164-220). Til sammen: 152 sider.
Eller:
610.72 Gr
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artikler och rapporter. Lund: Studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.
300.72 Ja
Jacobsen D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider
Tema B:
353.5 Na
Andreassen, Tone Alm & Fossestøl, Knut (Red.). (2011). NAV ved et veiskille : organisasjonsendring som velferdsreform. Oslo: Gyldendal Akademisk.
kpt. 3, 29 sider. Kompendium
Askheim, Ole Petter (2009). Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, s. 52-59. 8 s
Backe-Hansen, E. (2009): Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning, nr. 2, s. 4-16. Kompendium
Barstad, Bernt, (2013). Et godt liv kan måles, Fontene, nr. 1, s. 54-58. 5 s.
http://multimedia.api.no/www.frifagbevegelse.no/archive/04682/Et_godt_liv_4682512a.pdf
303.482 Fl
Båtnes, P. I. & Egden, S. (Red.). (2012). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal akademisk (254 sider)
Caswell, Dorte (2005). Handlemuligheder i socialt arbejde – et casestudie om kommunal frontlinjepraksis på beskæftigelsesområdet, Roskilde: Roskilde Universitetscenter og akf. Kptl 9, Praksislogikker I socialt arbejde. 10 sider Kompendium
http://www.kora.dk/udgivelser/udgivelse/i3449/Handlemuligheder-i-socialt-arbejde---et-casestudie-om-kommunal-frontlinjepraksis-paa-beskaeftigelsesomraadet-Phd-afhandling
Christiansen, Øivin. (2012). Hvorfor har barnevernet problemer med å se og behandle barn som aktører? Tidsskriftet Norges barnevern, nr. 1, s. 16-29. 14 s
Dyrlid, Linda & Berg, Berit, (2008). Menneskehandelens ofre – fra utnytting til myndiggjøring. Evaluering av ROSA-prosjektet. NTNU, 50 s.
http://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/Rosa%20rapport%20-%20opplag%202.pdf
Eriksson, Bengt B. & Hummelvoll, Jan Kåre (2012).: Relevans og evidens. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, s. 33-42. 9 s.
Endresen, Arne & Moe, Sverre (2012). Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv Søkelys på arbeidslivet, nr 1, s.3-18. 16 s.
Galaasen, Anders Mølster (2012). Velferdsmagnet eller velferdsdiskriminering? Om ikke-vestlige innvandreres tilbøyelighet til å søke om uførepensjon og hvorfor de oftere får avslag. Søkelys på arbeidslivet, nr. 1-2, s. 33-55. 24 s http://www.idunn.no/file/ci/54184165/spa_2012_01-02_pdf.pdf
362.16 Ga
Garsjø, Olav: Institusjonssosiologi. Gyldendal akademiske 2008, kptl. 6. 13 sider Kompendium
Gundersen, A., Young, E. & Pettersen, K. T. (2013). Good enough Care? A study of the difficulties Norwegian child welfare workers experience in working with mothers who have intellectual disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 15 (3), 2013 282-297. ,16 s. Internett: http:dx.doi.org/10.1080/15017419.2012.692709
Hansen, Gunnar Vold, Arvesen, Petter A. & Tonholm, Trude (2013). Pappa i fengsel - hvordan ivaretas familien? Tidsskriftet Norges barnevern, nr. 4, s.195-104. 11-12 s.
Holte, Pål Ousland (2011). Flerkultur og parallellkultur. Stat & Styring, nr. 4, s. 24-25. 2 s.
339 Ly
Lysestøl, P. M. & Meland, E. A. (2012). Velferdsstatens økonomi: Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider)
Mevik, Kate & Tveraabak, Marit. (2011). Flerkulturelle møter; mødre møter mødre. Tidsskriftet Norges barnevern, nr. 1, s. 24-35. 11 s.
Owren, Thomas (2010). «Else skal på NAV» – om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 3, s. 228-238. 10 sider
Pettersen, Karen-Sofie (2011). Taushet og tause barn. Tidsskriftet Norges barnevern, nr. 1, s. 5-12. 10 s.
Schreiner, Ragnhild & Markussen, Simen (2012). NAV-reformen: «Færre i arbeid og lenger på trygd». Søkelys på arbeidslivet, nr. 1-2, s. 151-161), 11 s.
Slettebø, Tor (2013). Forskningssirkler som fagutvikling, I Elsa Døhlie & Anne Marie Støkken (red.), Fagutvikling i velferdstjenester. Oslo, Universitetsforlaget (s. 219-232) 13 sider. Kompendium
Thomsen, K. Michael (2013). Ikke mine, ikke dine, men VÅRE pasienter: eksempler på samarbeid mellom kommune og DPS for mennesker med psykiske lidelser og omfattende behov for tjenester. Halden, Høgskolen i Østfold. s. 13-63: 50 sider
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/148491/Hefte%203-2013.pdf?sequence=1
Thorbjørnsen N., & Sømme, D. (2006). Mitt bu, min heim, min keiserdom, mitt rike her på jord. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 3(3), 246–254. 13 s.
Thorbjørnsen, N. & Sømme, D. (2007) Er 1. og 2. linjetjenesten mer opptatt av kontroll enn behandling? Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 4, s. 340-349. 9 s
Trane, Kristin Augenie Randi, (2013). Det er så godt å snakke med deg, men hva kan du gjøre for meg? - Noen sentrale faktorer i møte med afrikanske kvinner utsatt for seksuelle overgrep. Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr. 1, s. 46-54 9 s.
Aas, Karin Haarberg. (2013). « Å samtale med barn i barnevernet er mye mer enn bare å snakke med….» -Erfaringer fra et kompetanseutviklende prosjekt i praksis. Tidsskriftet Norges barnevern, nr. 4, s. 212.223. 13. s.
Totalt: 876 sider
Anbefalt, ikke-obligatorisk:
Meld. St. 9 (2009 – 2010) Norsk flyktning- og migrasjonspolitikk i et europeisk perspektiv, kpt 3, (Flyktningkonvensjonen) og kpt 4 og 5