HSVPL20411 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:

  1. Anvende anvendt atferdsanalyse i systematisk miljøarbeid.
  2. Anvende observasjoner og registreringer som måler ulike dimensjoner ved atferd.
  3. Anvende observasjoner og registreringer for identifisering av årsaker til atferd.
  4. Beskrive innholdet i somatisk differensialdiagnostikk ved endret atferd.
  5. Beskrive ulike funksjonsvansker og tilstander beskrevet i ICD-10.
  6. Beskrive hvordan man ved kartlegging og tolkning kan anslå grad av autonomievne hos personer med nedsatt kognitiv fungering.
  7. Anvende analysedata som grunnlag for mål- og tiltaksvalg
  8. Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike typer N=1 design
  9. Vurdere/drøfte juridiske og etiske grunnlag for tiltak
  10. Beskrive minst ett prinsipp for å øke eller unntaksvis begrense menneskers innflytelse over eget liv
  11. Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike opplæringsteknikker
  12. Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike forsterkningsstrategier
  13. Anvende tiltak som fremmer grunnleggende ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter
  14. Anvende de juridiske premissene for å vurdere om kriteriene gitt i helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A er tilstede ved bruk av tvang og makt

Innhold

    • Systematiske miljøtiltak
    • Reliabilitet og validitet
    • Ulike registreringsstrategier
    • Ulike former for funksjonelle analyser
    • Relevante sjekklister for identifisering av somatisk sykdom
    • Generell innføring i diagnosesystemet
    • Sentrale utviklingsforstyrrelser og syndromer
    • Funksjonsnedsettelse og seksualitet
    • Utviklingshemmede i fengsel
    • Normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak
    • Ulike formål ved baseline
    • De vanligste typene N=1 design
    • Kartlegging av autonomi i praksis
    • Opplæringsteknikker
    • Forsterkningsstrategier
    • Risikofaktorer og forebygging
    • Medikamentell behandling
    • Kognitive hjelpemidler
    • Verbal atferd
    • Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9
    • Pasient- og brukerrettighetsloven, kapittel 4A
    • Faglig og etisk forsvarlighet i forbindelse med tvangsbruk
    • Visuelle analyser av grafisk framstilling av data
    • Normative og praktiske faktorer ved valg av design

     

     

      Undervisnings- og læringsformer

      Seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier. I tillegg vil caseseminarer utgjøre en sentral del av arbeidsformen i emnet.  

      Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

      Praksis

      Det er ingen praksis i emnet.

      Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

      • Studentene skal i løpet av emnet arbeide med 2 caseoppgaver. Til hver av casene skal det leveres 2 oppgaver på maks 2000 ord. Oppgavene leveres i Fronter til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gis i caseseminarer. Studenten skal ha en komplett læringsmappe (4 oppgaver) 14 dager før eksamen. Ikke godkjente oppgaver kan omarbeides 1 gang.
      • Ferdighetstrening. (se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie)
      • Deltakelse i obligatorisk undervisning
      • Gjennomført studiesamtale med kort rapport

      Arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
      Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

      Eksamen

      Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
      Ved muntlig eksamen tas det utgangspunkt i de innleverte oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer.

      Det benyttes karakterskala A - F.
      Intern og ekstern sensor.

      Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten (a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og (b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og (c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker 3 basert på (a) og (b).

      Evaluering av emnet

      Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

      - Skriftlig sluttevaluering
      - Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

      Litteratur

      Litteraturlista er sist oppdatert 5. desember 2012

      150.1943 Co
      Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
      Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall
      Kap 1: Definition and Characteristics of Applied Behavior Analysis s. 2-22
      Kap 2: Basic Concepts s. 24-45
      Kap 6: Constructing and Interpreting Graphic Displays of Behavioral Data s. 126-156
      Kap 7: Analyzing Behavior Change: Basic Assummptions and Strategies s. 158-174
      Kap 8: Reversal and Alternating Treatment Designs s. 176-198
      Kap 9: Multiple Baseline and Changing Criterion Designs s. 200-223
      Kap 10: Planning and Evaluating Applied Behavior Analysis Research s. 225-253
      Kap 11: Positive Reinforcement s. 255-289
      Kap 12: Negative Reinforcement s. 291-302
      Kap 13: Schedules of Reinforcement s. 304-323
      Kap 16: Motivating Operations s. 374-389
      Kap 21: Extinction s. 456-467
      Kap 22: Differential Reinforcement s. 469-484
      Kap 23: Antecedent Interventions s. 486-496
      Kap 24: Functional Behavioral Assessment s. 500-523
      Kap 25: Verbal Behavior s. 526-547
      Kap 26: Contingency Contracting, Token Economy, and Group Contingencies s. 550-574
      Kap 28: Generalization and Maintenance of Behavior change s. 614-655
      384 sider

      616.89142 An
      Eikeseth, S. & F. Svartdal (red.) (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 2. utgave
      Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30181-6.
      Kap. 3: Motivasjon s. 60-74
      Kap. 4 Språk, regelstyring og bevissthet s. 80-96
      Kap. 6: Nevrobiologi og læring s. 139-157
      Kap. 9: Valg av atferdsanalyse og måter og bruke den på s. 207-219
      Kap. 10: Autisme s. 223-239
      Kap. 11: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder og hyperkinetisk forstyrrelse s. 247-274
      Kap. 12: Behandling av barn med atferdsforstyrrelser s. 275-290
      Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 294-314
      Kap. 14: Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming s. 319-332
      Kap. 16: Anvendelse av atferdsmedisin ved kronisk sykdom s. 355-376
      172 sider

      362.3 Ut
      Eknes, J, Bakken T. E. Løkke, J. A & Mæhle. I. (red.) (2008). Utredning og diagnostisering. Utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget
      Kap. 7: Somatisk differensialdiagnostikk ved utredning av atferdsvansker og mulige psykiatriske symptomer. s. 88-101
      13 sider

      362.3 Ut
      Eknes, J & Løkke, J. A. (red.)(2009). Utviklingshemming og habilitering. Oslo: Universitetsforlaget
      Kap. 5: Seksualitet – opplæring og veiledning s. 66-73
      Kap. 9: Utviklingshemming og syn - en tilnærming i habiliteringsarbeidet i forståelse av ulike funksjoners og faktorers betydning for kommunikasjon og samspill s. 102-109
      Kap. 14: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160
      Kap. 17: Hjelpemidler for forståelse, selvstendighet og deltagelse s. 191-201
      Kap.18: Avtalestyring s. 203-211
      Kap. 21: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244
      Kap. 22: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253
      Kap. 24: Utviklingshemming og kriminalitet s. 266-282
      74 sider

      616.8982 Gi
      Gillberg, C. (1998). Barn, ungdom og voksne med Asperger syndrom: normale, geniale, nerder? 162 s.
      Oslo: Ad notam Gyldendal. ISBN 82-417-0941-2
      Kap. 1: Innledning s. 13-17
      Kap. 2: Definisjoner s. 18-31
      Kap. 6: Andre problemer s. 72-76
      Kap. 7: Sterke sider s. 77-81
      Kap. 8: Bakgrunnsfaktorer s. 82-87
      33 sider

      Gundersen, K. & moynahan, l. (2006). Nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
      Kap. 11. trening av sosial kompetanse s. 157-163
      Kap.12. Hva er sosial kompetanse s.163-167
      Kap. 13 Forholdet mellom sosial kompetanse og avvikende atferd s. 167-179
      Kap. 14 Teoretisk bakgrunn for trening av sosial kompetanse s. 181-201
      Kap. 15 Trening av sosial kompetanse med grupper s. 203-252
      Kap. 16 Implementering og generalisering s. 254-257
      100 sider.

      ArtikkeI i tidsskrift
      Holth, P. (2005). An operant analysis of Joint Attention Skills. Journal of Early and Intensive Behavioral Intervention, vol. 2, nr. 3, 160-175.
      Hentet fra http://www.baojournal.com/JEIBI/JEIBI-VOL-2/JEIBI-2-3.pdf
      15 sider

      362.4 Mu
      Horgen,T., K. Slåtta, A. Gjermestad (red.) (2010). Multifunksjonshemming, livsutfoldelse og læring. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: -82-15-00920-4
      Kap. 3: Det nære språket – språkmiljø. Grunnleggende forhold for utvikling av gjensidig forståelse. s. 57-73
      Kap. 4: Deltagelse s. 76-89
      Kap. 8: En skoledag med glede og engasjement. Om viktige forhold i den gode skolehverdagen s. 141-164
      Kap. 11: Tilpassede spill, hobbyer og hyggeaktiviteter s. 200-214
      Kap. 12: Med mulighetens briller. Videoopptak som redskap til utvikling av felles forståelse og fagmiljø s. 214-228
      80 sider

      Artikkel i tidsskrift
      Løkke, G. E. H., Olsen, F., Løkke, J. A., & Strømgren, B. (2010). Utforming av innendeltaker-design grafer i Microsoft ExcelTM 2007*. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse nr. 2, s.55–67.
      12 sider
      Hentet fra http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=186

      371.928 Lø
      Løvaas, O.I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: grunnleggende prinsipper. Oslo: Gyldendal akademisk.
      Kap. 6: Selvstimulerende atferd s. 55-59
      kap. 7: Motivasjonsproblemer s. 61-65
      Kap. 8: Oppmerksomhetsproblemer s. 69-71
      Kap.10: Oppsummering av grunnleggende trinn i opplæringen, s. 89-98
      Kap.13: Ikke-verbal imitasjon, s. 115-134
      Kap.14: Innføring I språkprogrammer, s.135-139
      Kap.15: Tidlig reseptivt språk, s 141-150
      Kap.16: Diskriminasjonslæring, s.153–166
      Kap.17: Reseptiv identifikasjon av objekter, s.167-173
      Kap.18: Reseptiv identifikasjon av handlinger, s.175-179
      Kap.19: Tidlige lekeferdigheter, s.181-192
      Kap.21: Selvhjelpsferdigheter, s.11–225
      kap. 22: Verbal imitasjon s.33-255
      Kap 23: Ekspressiv benevning av objekter s.257-260
      Kap 24: Ekspressiv benevning av handlinger s.261-263
      Kap.26 Tidlig grammatikk: jeg vil ha, jeg ser, jeg har s 279-285
      Kap.30 PECS: Kommunikasjonsstrategier for visuelt sterke barn, s.361-375
      Kap.33 Innsamling av data, s.385-395
      Kap.35 Hvordan tilrettelegge for tidligintervensjon i Norge, s.409-416
      167 sider

      Artikkel i tidsskrift
      MacDonald, R., Anderson, J., Dube, W. V., Geckeler, A., Green, G.,Holcomb, W., et al. (2006). Behavioral assessment of joint attention: A methodological report. Research in Developmental Disabilities, vol. 27, nr. 2, s. 138-150.
      12 sider

      McDonnel, A. (2010). Managing aggressive behavior in care settings. Understanding and applying low arousal approaches. Wiley-blackwell – kommer på norsk i august/
      200 sider

      616.8589 Rø
      Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, 308 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32992-3.
      Kap. 2: Diagnostisering og diagnosekriterier s. 44-52
      Kap. 3: Fra småbarnsalder til ung voksen: kjennetegn på ADHD og Tourette syndrom s. 65-83
      Kap. 6: Medikamentell behandling s.154-165
      Kap. 9: Kan de ikke bare ta seg sammen? : atferdsvansker og konfliktløsning s. 243-267
      61 sider

      Artikkel i tidsskrift
      Salthe, G. (2004). Frihet og ansvar for personer med mentale handikap.
      I: SOR rapport, vol. 50, nr. 4, s. 38-53. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
      15 sider

      Artikkel i tidsskrift
      Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 1.
      I: SOR rapport, vol. 50, nr. 2, s. 17-25. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
      8 sider

      Artikkel i tidsskrift
      Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 2.
      I: SOR rapport, vol. 50, nr. 3, s. 25-33. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
      8 sider

      371.914 Te
      von Tetzchner, S. & H. Martinsen (2002). Alternativ og supplerende kommunikasjon: en innføring i tegnspråksopplæring og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker, (2. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30444-0.
      Kap. 1: Alternativ og supplerende kommunikasjon s. 7-33
      Kap. 2: Kommunikasjonshjelpemidler s. 35-64
      55 sider

      Artikkel i tidsskrift
      Øyen, B. (2002). Tidlig intervensjon og høydosetiltak for barn med store hjerneskader. Diskriminanten,
      vol. 29, nr. 1, s. 35-45 URL: http://www.nta.atferd.no/
      10 sider

      346.0138 Lo
      Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004)
      ISBN 82-8081-049-8
      http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf

      Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30: kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
      www.lovdata.no

      Samlet 1360 sider

      Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:02