HSVPL20411 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende anvendt atferdsanalyse i systematisk miljøarbeid.
- Anvende observasjoner og registreringer som måler ulike dimensjoner ved atferd.
- Anvende observasjoner og registreringer for identifisering av årsaker til atferd.
- Beskrive innholdet i somatisk differensialdiagnostikk ved endret atferd.
- Beskrive ulike funksjonsvansker og tilstander beskrevet i ICD-10.
- Beskrive hvordan man ved kartlegging og tolkning kan anslå grad av autonomievne hos personer med nedsatt kognitiv fungering.
- Anvende analysedata som grunnlag for mål- og tiltaksvalg
- Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike typer N=1 design
- Vurdere/drøfte juridiske og etiske grunnlag for tiltak
- Beskrive minst ett prinsipp for å øke eller unntaksvis begrense menneskers innflytelse over eget liv
- Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike opplæringsteknikker
- Anvende og begrunne (drøfte) bruk av ulike forsterkningsstrategier
- Anvende tiltak som fremmer grunnleggende ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter
- Anvende de juridiske premissene for å vurdere om kriteriene gitt i helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A er tilstede ved bruk av tvang og makt
Innhold
- Systematiske miljøtiltak
- Reliabilitet og validitet
- Ulike registreringsstrategier
- Ulike former for funksjonelle analyser
- Relevante sjekklister for identifisering av somatisk sykdom
- Generell innføring i diagnosesystemet
- Sentrale utviklingsforstyrrelser og syndromer
- Funksjonsnedsettelse og seksualitet
- Utviklingshemmede i fengsel
- Normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak
- Ulike formål ved baseline
- De vanligste typene N=1 design
- Kartlegging av autonomi i praksis
- Opplæringsteknikker
- Forsterkningsstrategier
- Risikofaktorer og forebygging
- Medikamentell behandling
- Kognitive hjelpemidler
- Verbal atferd
- Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9
- Pasient- og brukerrettighetsloven, kapittel 4A
- Faglig og etisk forsvarlighet i forbindelse med tvangsbruk
- Visuelle analyser av grafisk framstilling av data
- Normative og praktiske faktorer ved valg av design
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier. I tillegg vil caseseminarer utgjøre en sentral del av arbeidsformen i emnet.
Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studentene skal i løpet av emnet arbeide med 2 caseoppgaver. Til hver av casene skal det leveres 2 oppgaver på maks 2000 ord. Oppgavene leveres i Fronter til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gis i caseseminarer. Studenten skal ha en komplett læringsmappe (4 oppgaver) 14 dager før eksamen. Ikke godkjente oppgaver kan omarbeides 1 gang.
- Ferdighetstrening. (se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie)
- Deltakelse i obligatorisk undervisning
- Gjennomført studiesamtale med kort rapport
Arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
Ved muntlig eksamen tas det utgangspunkt i de innleverte oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer.
Det benyttes karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.
Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten (a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og (b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og (c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker 3 basert på (a) og (b).
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 5. desember 2012
150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall
Kap 1: Definition and Characteristics of Applied Behavior Analysis s. 2-22
Kap 2: Basic Concepts s. 24-45
Kap 6: Constructing and Interpreting Graphic Displays of Behavioral Data s. 126-156
Kap 7: Analyzing Behavior Change: Basic Assummptions and Strategies s. 158-174
Kap 8: Reversal and Alternating Treatment Designs s. 176-198
Kap 9: Multiple Baseline and Changing Criterion Designs s. 200-223
Kap 10: Planning and Evaluating Applied Behavior Analysis Research s. 225-253
Kap 11: Positive Reinforcement s. 255-289
Kap 12: Negative Reinforcement s. 291-302
Kap 13: Schedules of Reinforcement s. 304-323
Kap 16: Motivating Operations s. 374-389
Kap 21: Extinction s. 456-467
Kap 22: Differential Reinforcement s. 469-484
Kap 23: Antecedent Interventions s. 486-496
Kap 24: Functional Behavioral Assessment s. 500-523
Kap 25: Verbal Behavior s. 526-547
Kap 26: Contingency Contracting, Token Economy, and Group Contingencies s. 550-574
Kap 28: Generalization and Maintenance of Behavior change s. 614-655
384 sider
616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (red.) (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 2. utgave
Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30181-6.
Kap. 3: Motivasjon s. 60-74
Kap. 4 Språk, regelstyring og bevissthet s. 80-96
Kap. 6: Nevrobiologi og læring s. 139-157
Kap. 9: Valg av atferdsanalyse og måter og bruke den på s. 207-219
Kap. 10: Autisme s. 223-239
Kap. 11: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder og hyperkinetisk forstyrrelse s. 247-274
Kap. 12: Behandling av barn med atferdsforstyrrelser s. 275-290
Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 294-314
Kap. 14: Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming s. 319-332
Kap. 16: Anvendelse av atferdsmedisin ved kronisk sykdom s. 355-376
172 sider
362.3 Ut
Eknes, J, Bakken T. E. Løkke, J. A & Mæhle. I. (red.) (2008). Utredning og diagnostisering. Utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget
Kap. 7: Somatisk differensialdiagnostikk ved utredning av atferdsvansker og mulige psykiatriske symptomer. s. 88-101
13 sider
362.3 Ut
Eknes, J & Løkke, J. A. (red.)(2009). Utviklingshemming og habilitering. Oslo: Universitetsforlaget
Kap. 5: Seksualitet – opplæring og veiledning s. 66-73
Kap. 9: Utviklingshemming og syn - en tilnærming i habiliteringsarbeidet i forståelse av ulike funksjoners og faktorers betydning for kommunikasjon og samspill s. 102-109
Kap. 14: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160
Kap. 17: Hjelpemidler for forståelse, selvstendighet og deltagelse s. 191-201
Kap.18: Avtalestyring s. 203-211
Kap. 21: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244
Kap. 22: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253
Kap. 24: Utviklingshemming og kriminalitet s. 266-282
74 sider
616.8982 Gi
Gillberg, C. (1998). Barn, ungdom og voksne med Asperger syndrom: normale, geniale, nerder? 162 s.
Oslo: Ad notam Gyldendal. ISBN 82-417-0941-2
Kap. 1: Innledning s. 13-17
Kap. 2: Definisjoner s. 18-31
Kap. 6: Andre problemer s. 72-76
Kap. 7: Sterke sider s. 77-81
Kap. 8: Bakgrunnsfaktorer s. 82-87
33 sider
Gundersen, K. & moynahan, l. (2006). Nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 11. trening av sosial kompetanse s. 157-163
Kap.12. Hva er sosial kompetanse s.163-167
Kap. 13 Forholdet mellom sosial kompetanse og avvikende atferd s. 167-179
Kap. 14 Teoretisk bakgrunn for trening av sosial kompetanse s. 181-201
Kap. 15 Trening av sosial kompetanse med grupper s. 203-252
Kap. 16 Implementering og generalisering s. 254-257
100 sider.
ArtikkeI i tidsskrift
Holth, P. (2005). An operant analysis of Joint Attention Skills. Journal of Early and Intensive Behavioral Intervention, vol. 2, nr. 3, 160-175.
Hentet fra http://www.baojournal.com/JEIBI/JEIBI-VOL-2/JEIBI-2-3.pdf
15 sider
362.4 Mu
Horgen,T., K. Slåtta, A. Gjermestad (red.) (2010). Multifunksjonshemming, livsutfoldelse og læring. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: -82-15-00920-4
Kap. 3: Det nære språket – språkmiljø. Grunnleggende forhold for utvikling av gjensidig forståelse. s. 57-73
Kap. 4: Deltagelse s. 76-89
Kap. 8: En skoledag med glede og engasjement. Om viktige forhold i den gode skolehverdagen s. 141-164
Kap. 11: Tilpassede spill, hobbyer og hyggeaktiviteter s. 200-214
Kap. 12: Med mulighetens briller. Videoopptak som redskap til utvikling av felles forståelse og fagmiljø s. 214-228
80 sider
Artikkel i tidsskrift
Løkke, G. E. H., Olsen, F., Løkke, J. A., & Strømgren, B. (2010). Utforming av innendeltaker-design grafer i Microsoft ExcelTM 2007*. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse nr. 2, s.55–67.
12 sider
Hentet fra http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=186
371.928 Lø
Løvaas, O.I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: grunnleggende prinsipper. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 6: Selvstimulerende atferd s. 55-59
kap. 7: Motivasjonsproblemer s. 61-65
Kap. 8: Oppmerksomhetsproblemer s. 69-71
Kap.10: Oppsummering av grunnleggende trinn i opplæringen, s. 89-98
Kap.13: Ikke-verbal imitasjon, s. 115-134
Kap.14: Innføring I språkprogrammer, s.135-139
Kap.15: Tidlig reseptivt språk, s 141-150
Kap.16: Diskriminasjonslæring, s.153–166
Kap.17: Reseptiv identifikasjon av objekter, s.167-173
Kap.18: Reseptiv identifikasjon av handlinger, s.175-179
Kap.19: Tidlige lekeferdigheter, s.181-192
Kap.21: Selvhjelpsferdigheter, s.11–225
kap. 22: Verbal imitasjon s.33-255
Kap 23: Ekspressiv benevning av objekter s.257-260
Kap 24: Ekspressiv benevning av handlinger s.261-263
Kap.26 Tidlig grammatikk: jeg vil ha, jeg ser, jeg har s 279-285
Kap.30 PECS: Kommunikasjonsstrategier for visuelt sterke barn, s.361-375
Kap.33 Innsamling av data, s.385-395
Kap.35 Hvordan tilrettelegge for tidligintervensjon i Norge, s.409-416
167 sider
Artikkel i tidsskrift
MacDonald, R., Anderson, J., Dube, W. V., Geckeler, A., Green, G.,Holcomb, W., et al. (2006). Behavioral assessment of joint attention: A methodological report. Research in Developmental Disabilities, vol. 27, nr. 2, s. 138-150.
12 sider
McDonnel, A. (2010). Managing aggressive behavior in care settings. Understanding and applying low arousal approaches. Wiley-blackwell – kommer på norsk i august/
200 sider
616.8589 Rø
Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, 308 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32992-3.
Kap. 2: Diagnostisering og diagnosekriterier s. 44-52
Kap. 3: Fra småbarnsalder til ung voksen: kjennetegn på ADHD og Tourette syndrom s. 65-83
Kap. 6: Medikamentell behandling s.154-165
Kap. 9: Kan de ikke bare ta seg sammen? : atferdsvansker og konfliktløsning s. 243-267
61 sider
Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Frihet og ansvar for personer med mentale handikap.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 4, s. 38-53. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
15 sider
Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 1.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 2, s. 17-25. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
8 sider
Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 2.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 3, s. 25-33. http://www.samordningsradet.no/no/topmeny/tidsskriftet_rapport/
8 sider
371.914 Te
von Tetzchner, S. & H. Martinsen (2002). Alternativ og supplerende kommunikasjon: en innføring i tegnspråksopplæring og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker, (2. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30444-0.
Kap. 1: Alternativ og supplerende kommunikasjon s. 7-33
Kap. 2: Kommunikasjonshjelpemidler s. 35-64
55 sider
Artikkel i tidsskrift
Øyen, B. (2002). Tidlig intervensjon og høydosetiltak for barn med store hjerneskader. Diskriminanten,
vol. 29, nr. 1, s. 35-45 URL: http://www.nta.atferd.no/
10 sider
346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004)
ISBN 82-8081-049-8
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30: kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
www.lovdata.no
Samlet 1360 sider