HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid og deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått ferdighetstrening i emne HSVPL10311 Innføring i miljøarbeid (heltid) eller HSVPD10211 Innføring i miljøarbeid (deltid).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studenten være i stand til å:

  1. Anvende registreringsskjemaer og systemer for å dokumentere kartleggingsdata, samt planlagt og gjennomført bistand
  2. Anvende systematisk empiri for å ivareta egenomsorg og selvstendighet i hverdagslivet for den enkelte bruker 
  3. Drøfte konsekvenser av enkelte funksjonsnedsettelser og utviklingsforstyrrelser 
  4. Anvende tiltak som er akseptable for bruker og i overensstemmelse med lov og vedtak
  5. Anvende systematisk empiri og kritisk tenkning ved gjennomføring og evaluering av tiltak
  6. Anvende gitte prosedyrer for å utføre praktiske ferdigheter av helsefaglig karakter
  7. Anvende enkle kommunikasjonsferdigheter i samhandling med brukere og kollegaer
  8. Anvende enkle veiledningsferdigheter i veiledning av brukere

Innhold

  1. Sentrale dokumentasjonssystemer som benyttes i praksis (eks. Gerica, Dips), anerkjente reliable registreringsskjemaer.
  2. Aktivitet og fritid. Bistå til personlig hygiene og ernæring.
  3. Fysiske, psykiske og sosiale konsekvenser ved manglende tilrettelegging og helsehjelp.
  4. Hva blir best for bruker, vurdering av brukerens samtykkekompetanse, brukermedvirkning, begrunnelse for eventuell paternalisme, prioritering av atferdsåpnere, hva er godt av hensyn til andre parter, aktuelt lovverk? Målformuleringer med fem dimensjoner (eier av målet, atferdsverb i presens, kvalitet, betingelser, tid).
  5. Systematisk miljøarbeid. 
  6. Praktiske ferdigheter av helsefaglig karakter.
  7. Nonverbale og verbale kommunikasjonsferdigheter. Roller og relasjoner.
  8. Spørsmålsformuleringer og veiledningsteknikker.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksisveileder, skriftlig arbeid og deltagelse på høgskolens undervisningsdager.

Praksis

Praksis består av 8 ukers praksis á 30 timers arbeidsuke på praksisstedet + 1 studiedag pr. uke, samt 2 obligatoriske undervisningsdager ved høgskolen. Selvstudier kommer i tillegg til dette.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav som må være godkjent for å få praksisperioden bestått, er følgende:

  1. Gjennomføring av 8 veiledningstimer med praksisveileder
  2. En oppgave basert på planlegging og gjennomføringen av et systematisk miljøtiltak. Oppgaven kan skrives i artikkelformat etter APA-manualen og skal være på maks 3000 ord. Oppgaven leveres og vurderes etter gitte frister. Oppgaven må være vurdert til godkjent for at det skriftlige arbeidskravet skal godkjennes i sin helhet. Oppgaver som ikke blir godkjent, kan omarbeides en gang. Ikke innlevert oppgave anses som ikke godkjent, og studenten har ikke anledning til å omarbeide arbeidskravet. Deler av oppgaven skal leveres til et gitt tidspunkt i praksisperioden for en underveis tilbakemelding fra skoleveileder, og vurderes til godkjent/ikke godkjent ved innlevering. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver oppgaver eller notater fra praksis. Ved praksisstart får studenten opplyst frister for innlevering(er) av skriftlige arbeidskrav. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student.  
  3. Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halvtid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest 1 uke etter avsluttet praksis.
  4. Fravær må være innenfor godkjente grenser. For fravær se: Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.  Ved vurdering til "ikke bestått", må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Muntlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012

Pensum til praksisforberedelser:

371.4 Pe
Pettersen, R. C. & J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis: grunnleggende
ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-15-00494-6;
978-82-15-00494-5 (79 sider)

DEL 2: PRAKTISKE VEILEDNINGSFERDIGHETER
Kap. 7: Praktiske arbeidsmodeller og veiledningens indre struktur s. 143-149
Kap. 8: Veiledning og kommunikasjon s. 153-161
Kap. 9: Veiledningstimen begynner s. 163-176
Kap. 10: Å forstå den veilededes perspektiv s. 178-184
Kap. 11: Begrunnelser, forslag og råd s. 187-196
Kap. 12: Veiledningens alfa og omega s. 198-209
Kap. 13: Løsningsfokuserte veiledningsstrategier s. 214-227

"Pensumet knyttet til praksisperioden er relevante fagfellevurderte artikler knyttet til den praktiske utøvelsen og den skriftlige oppgaven".

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:39