HSVPL10311 Innføring i miljøarbeid (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive konsekvenser ved utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og noen av de vanligste tilleggslidelser ved utviklingshemming
  2. Beskrive kroppens anatomi og fysiologi
  3. Beskrive de mest sentrale kjennetegnene og de normative og deskriptive premissene for systematisk miljøarbeid.
  4. Beskrive empiriske sammenhenger som har betydning for miljøarbeid
  5. Beskrive innsamling og analyse av kliniske kartleggingsdata
  6. Anvende og begrunne valg av metoder og beskrive feilkilder for datainnsamling
  7. Anvende grafisk dataframstilling
  8. Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon
  9. Beskrive hvordan mål velges og formuleres
  10. Anvende praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter
  11. Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker
  12. Beskrive vilkårene ved bruk av tvang og makt gitt i lover
  13. Anvende livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper
  14. Beskrive enkle planer for evaluering av endring
  15. Følge akademiske krav ved skriftlige arbeider

Innhold

  1. Utviklingshemming
  2. Sentrale utviklingsforstyrrelser og de vanligste tilleggslidelser
  3. Ulike organsystemer og deres funksjon
  4. Grunnbegreper og arbeidsmodeller
  5. Relevante sjekklister for identifisering av fysiologiske forhold
  6. Sentrale kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder
  7. Ulike typer funksjonelle analyser
  8. Etiske og juridiske vurderinger ved målvalg
  9. Kriterier for målformuleringer
  10. Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider
  11. Ulike opplæringsteknikker
  12. Definering av vesentlig skade og tvang
  13. Førstehjelp
  14. N=1 design
  15. Følge APA-manualen og APA-style i arbeidskrav

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom teoretiske forelesninger, forelesninger med innlagte øvelser, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer, trening på ulike ferdigheter. I tillegg kommer obligatorisk veiledning, deltakelse i basisgrupper og nettdiskusjoner.

Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning, demonstrasjoner, og veiledning gis i de prosedyrer som studentene skal tilegne seg og testes i.

Veiledning:
Det er 6 timer veiledning i basisgruppe   

Innhold i veiledning i basisgruppene:

  • Veiledning til rollen som miljøarbeider
  • Veiledning til ferdigheter i miljøarbeid
  • Prosessveiledning i forhold til arbeidskrav
  • Veiledning til arbeid i grupper - roller og gruppeprosesser
  • Veiledning knyttet til problemstillinger etter ønske fra studentene

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Hvert notat skal være på minimum 700 ord.
    Notat 1: Kartlegging/registrering og analyse.
    Notat 2: Målvalg og normative vurderinger.
    Notat 3: Tiltaksarbeid og evaluering.
    Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning.
  • De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3000 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. Samlet oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for 1 omarbeidelse ved ikke godkjent oppgave.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning    
  • Godkjent ferdighetstrening. Ved ikke godkjent test gis det mulighet for ett nytt forsøk.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012

150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall (ca. 103 sider)
Kap. 3: Selcting and Defining Target Behaviors
Kap. 4: Measuring Behavior
Kap. 17: Stimulus Control
Kap. 18: Imitation
Kap. 19: Shaping
Kap. 20: Chaining

616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (90 sider)
Kap. 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging
Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging
Kap. 3: Motivasjon
Kap. 7: Forskningsmetoder
Kap. 10: Autisme

362.3 Ut
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (ca 25 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering s. 19-30
Kap. 2: Livskvalitet s. 31-44

302.5 Gu
Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13 978-82-05-30241-9 (ca. 50 sider)
Kap. 3: Nettverkskartlegging s. 42-58
Kap. 4: Nettverkets struktur s.59-77
Kap. 5: Samspillet i nettverket s. 78-102
Kap.17: Nettverkstrening s. 260-274

618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red.) (2008). Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten, 464 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35776-1 (43 sider)
Kap. 19: Sansesvikt i eldre år s. 241-253
Kap. 21: Munnhelse s. 267-273
Kap. 20: Ernæring, mat og måltider s. 254-266
Kap. 27: Smerte s. 333-349

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II. Barnevern og sosiale tjenester, 420 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7 (6 sider).
Kap. 7.4 Vergemål og hjelpevergemål s.281-286

Artikkel

Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308

344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus. (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39430-8. (36 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet s. 183-199
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid s. 251-271

362.3 Ut
Mæhle, I., Eknes, J. & G. Hauge (red.) (2011). Utviklingshemning Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01300-8 (130 sider)
Kap. 1: Ingen er perfekt
Kap. 2: Genetiske årsaker til utviklingshemning
Kap. 5: Down syndrom
Kap. 6: Williams syndrom
Kap. 9: Kjønnskromosomavvik
Kap. 10: Angelman syndrom
Kap 11: Prader-Willi syndrom
Kap. 12: Fragilt X-syndrom
Kap. 13: Rett syndrom
Kap 23: Hjerneskade og miljøfaktorer
Kap. 24: Cerebral parese og utviklingshemning
Kap. 25: Epilepsi
Kap. 26: Autisme – kjennetegn, forekomst og årsaker
Kap. 27: Tre historier om å leve med en diagnose som innebærer psykisk utviklingshemning

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
s. 5-35

361.3 Ve
Owren, T. & S. Linde (red.) (2011). Vernepleiefaglig teori og praksis – sosialfaglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01799-0 (ca 75 sider)
Kap. 9: Inviterende og insisterende praksis
Kap. 12: Spørsmålet om makt
Kap. 13: Myndiggjøring og kritisk refleksjon
Kap. 15: Tjenesteutøvelse i trange handlingsrom

612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (ca. 72 sider)
Kap. 4. Nervesystemet
Kap. 5: Sansene

155.422 Sm
Smith, L. & S.E. Ulvund (1994). Spedbarnsalderen. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-00-12898-9
Kap. 13: Det autistiske syndrom s. 430-433

300.72 Tj
Tjora, A. (2012). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2.utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-42549-1 (ca. 36 sider) kompendium?
Kap. 3: Intervju

371.9043 Tu
Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (149 sider)
Kap 1: Grunnleggende forståelse s. 17-51
Kap 5: En oppgaveorientert tilnærming til ADL-trening s. 116-139
Kap 7: Aktivitetsanalyse og tilrettelegging s. 148-174
Kap 8: ADL-trening og tilrettelegging s. 175-241

362.3 Ve
Østby, M. (2010). "Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)
URL: http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/01%20Vernepleierboka.pdf

616.07 Sy
Ørn, S., J. Mjelle & E. Bach-Gansmo (red.) (2011). Sykdom og behandling, 606 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-32360-5 (25 sider)
Kap. 3: Inflammatoriske og immunologikse prosesser s. 62-68
Kap. 4: Infeksjoner s. 70-88

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. .
Personlig hygiene: Vask og stell, munnstell
Ernæring: Servering av mat
www.ppsnett.no

346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004)
ISBN 82-8081-049-8
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
www.lovdata.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:01