HSVPL10311 Innføring i miljøarbeid (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive konsekvenser ved utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og noen av de vanligste tilleggslidelser ved utviklingshemming
- Beskrive kroppens anatomi og fysiologi
- Beskrive de mest sentrale kjennetegnene og de normative og deskriptive premissene for systematisk miljøarbeid.
- Beskrive empiriske sammenhenger som har betydning for miljøarbeid
- Beskrive innsamling og analyse av kliniske kartleggingsdata
- Anvende og begrunne valg av metoder og beskrive feilkilder for datainnsamling
- Anvende grafisk dataframstilling
- Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon
- Beskrive hvordan mål velges og formuleres
- Anvende praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter
- Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker
- Beskrive vilkårene ved bruk av tvang og makt gitt i lover
- Anvende livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper
- Beskrive enkle planer for evaluering av endring
- Følge akademiske krav ved skriftlige arbeider
Innhold
- Utviklingshemming
- Sentrale utviklingsforstyrrelser og de vanligste tilleggslidelser
- Ulike organsystemer og deres funksjon
- Grunnbegreper og arbeidsmodeller
- Relevante sjekklister for identifisering av fysiologiske forhold
- Sentrale kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Ulike typer funksjonelle analyser
- Etiske og juridiske vurderinger ved målvalg
- Kriterier for målformuleringer
- Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider
- Ulike opplæringsteknikker
- Definering av vesentlig skade og tvang
- Førstehjelp
- N=1 design
- Følge APA-manualen og APA-style i arbeidskrav
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen og læring skjer gjennom teoretiske forelesninger, forelesninger med innlagte øvelser, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer, trening på ulike ferdigheter. I tillegg kommer obligatorisk veiledning, deltakelse i basisgrupper og nettdiskusjoner.
Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning, demonstrasjoner, og veiledning gis i de prosedyrer som studentene skal tilegne seg og testes i.
Veiledning:
Det er 6 timer veiledning i basisgruppe
Innhold i veiledning i basisgruppene:
- Veiledning til rollen som miljøarbeider
- Veiledning til ferdigheter i miljøarbeid
- Prosessveiledning i forhold til arbeidskrav
- Veiledning til arbeid i grupper - roller og gruppeprosesser
- Veiledning knyttet til problemstillinger etter ønske fra studentene
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Hvert notat skal være på minimum 700 ord.
Notat 1: Kartlegging/registrering og analyse.
Notat 2: Målvalg og normative vurderinger.
Notat 3: Tiltaksarbeid og evaluering.
Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning. - De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3000 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. Samlet oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for 1 omarbeidelse ved ikke godkjent oppgave.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning
- Godkjent ferdighetstrening. Ved ikke godkjent test gis det mulighet for ett nytt forsøk.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012
150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall (ca. 103 sider)
Kap. 3: Selcting and Defining Target Behaviors
Kap. 4: Measuring Behavior
Kap. 17: Stimulus Control
Kap. 18: Imitation
Kap. 19: Shaping
Kap. 20: Chaining
616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (90 sider)
Kap. 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging
Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging
Kap. 3: Motivasjon
Kap. 7: Forskningsmetoder
Kap. 10: Autisme
362.3 Ut
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (ca 25 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering s. 19-30
Kap. 2: Livskvalitet s. 31-44
302.5 Gu
Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13 978-82-05-30241-9 (ca. 50 sider)
Kap. 3: Nettverkskartlegging s. 42-58
Kap. 4: Nettverkets struktur s.59-77
Kap. 5: Samspillet i nettverket s. 78-102
Kap.17: Nettverkstrening s. 260-274
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red.) (2008). Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten, 464 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35776-1 (43 sider)
Kap. 19: Sansesvikt i eldre år s. 241-253
Kap. 21: Munnhelse s. 267-273
Kap. 20: Ernæring, mat og måltider s. 254-266
Kap. 27: Smerte s. 333-349
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II. Barnevern og sosiale tjenester, 420 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7 (6 sider).
Kap. 7.4 Vergemål og hjelpevergemål s.281-286
Artikkel
Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308
344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus. (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39430-8. (36 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet s. 183-199
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid s. 251-271
362.3 Ut
Mæhle, I., Eknes, J. & G. Hauge (red.) (2011). Utviklingshemning Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01300-8 (130 sider)
Kap. 1: Ingen er perfekt
Kap. 2: Genetiske årsaker til utviklingshemning
Kap. 5: Down syndrom
Kap. 6: Williams syndrom
Kap. 9: Kjønnskromosomavvik
Kap. 10: Angelman syndrom
Kap 11: Prader-Willi syndrom
Kap. 12: Fragilt X-syndrom
Kap. 13: Rett syndrom
Kap 23: Hjerneskade og miljøfaktorer
Kap. 24: Cerebral parese og utviklingshemning
Kap. 25: Epilepsi
Kap. 26: Autisme – kjennetegn, forekomst og årsaker
Kap. 27: Tre historier om å leve med en diagnose som innebærer psykisk utviklingshemning
616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
s. 5-35
361.3 Ve
Owren, T. & S. Linde (red.) (2011). Vernepleiefaglig teori og praksis – sosialfaglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01799-0 (ca 75 sider)
Kap. 9: Inviterende og insisterende praksis
Kap. 12: Spørsmålet om makt
Kap. 13: Myndiggjøring og kritisk refleksjon
Kap. 15: Tjenesteutøvelse i trange handlingsrom
612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (ca. 72 sider)
Kap. 4. Nervesystemet
Kap. 5: Sansene
155.422 Sm
Smith, L. & S.E. Ulvund (1994). Spedbarnsalderen. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-00-12898-9
Kap. 13: Det autistiske syndrom s. 430-433
300.72 Tj
Tjora, A. (2012). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2.utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-42549-1 (ca. 36 sider) kompendium?
Kap. 3: Intervju
371.9043 Tu
Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (149 sider)
Kap 1: Grunnleggende forståelse s. 17-51
Kap 5: En oppgaveorientert tilnærming til ADL-trening s. 116-139
Kap 7: Aktivitetsanalyse og tilrettelegging s. 148-174
Kap 8: ADL-trening og tilrettelegging s. 175-241
362.3 Ve
Østby, M. (2010). "Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)
URL: http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/01%20Vernepleierboka.pdf
616.07 Sy
Ørn, S., J. Mjelle & E. Bach-Gansmo (red.) (2011). Sykdom og behandling, 606 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-32360-5 (25 sider)
Kap. 3: Inflammatoriske og immunologikse prosesser s. 62-68
Kap. 4: Infeksjoner s. 70-88
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. .
Personlig hygiene: Vask og stell, munnstell
Ernæring: Servering av mat
www.ppsnett.no
346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004)
ISBN 82-8081-049-8
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
www.lovdata.no