HSVIP10408 Ulike behandlings- og omsorgsmodeller - handlingskompetanse innen psykisk helsearbeid (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Bjørn Roald Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i psykisk helsearbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått følgende emner: 
HSVIP10110 Innføring i ulike perspektiver på psykisk helsearbeid
HSRPP10210 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge
HSVIP10209 Psykisk helsearbeid gjennom praksis

Undervisningssemester

Emnet undervises i 4. semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte ulike metodiske strategier innen psykisk helsearbeid
  • har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen psykisk helsearbeid
  • kan analysere grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle evnen til å mestre livskriser og psykososiale belastinger

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan videreutvikle egen handlingskompetanse basert på teori og bearbeidet erfaring innen psykisk helsearbeid
  • kan anvende faglige og relasjonelle ferdigheter målrettet i yrkesutøvelsen og tilpasset tjenestemottakerens behov og ønsker
  • kan integrere tjenestemottakerens egen forståelse av virkeligheten i faglig virksomhet

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse
  • kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid personer med psykiske lidelser
  • har inngående kompetanse om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak som har til hensikt å bedre dere psykiske helse

Innhold

Emnet inneholder avsluttende skriftlig fordypningsoppgave hvor studenten fordyper seg i et sentralt tema innen det psykiske helsearbeidet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår både som forelesninger, deltakelse i grupper og gjennom veiledning. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % deltakelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • To timer obligatorisk veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven

Eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Individuell skriftlig fordypningsoppgave med et omfang på 4000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vil være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet. Retningslinjer for skriftlige arbeider skal følges. Studentene gis 2 timer veiledning, hvor to timer er obligatorisk og gis individuelt. Oppgaven vurderes etter karakterskala  A-F, med bruk av intern og ekstern sensor. Det kan medføre trekk i karakteren dersom besvarelsen ikke er innen oppgitt lengde.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Foreligger innen 15.06.2011.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:01