HSTFS40208 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Valgfrie emner minimum 30 studiepoeng til sammen og HSTFS40108 000 Tverrfaglig samarbeid 1.

Undervisningssemester

Emnet undervises i studiets 4. semester (vår). 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • ha inngående kunnskap til forskjellige menneske- og kunnskapssyn og deres betydning for brukermedvirkning i tverrfaglig samarbeid
  • kunne identifisere og analysere etiske dilemmaer som oppstår i møtet mellom mennesker
  • ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsgrunnlaget i etikk og vitenskapsteori

Ferdigheter
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • kunne kritisk analysere etiske problemstillinger som oppstår mellom forskjellige aktører i helse- og sosialsektoren
  • ha utviklet evne til kritisk refleksjon av hvordan ulike forståelser av etikk preger yrkesfaglig virksomhet
  • ha ferdigheter til å systematisere og formidle erfaringsbaserte kunnskaper til aktører i helse- og sosialsektoren

Generell kompetanse
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • kunne identifisere og analysere grunnleggende etiske utfordringer innen tverrfaglig yrkesutøvelse i samhandling med bruker og pårørende
  • kunne se, erkjenne og kritisk vurdere egen og andres maktposisjon og maktutøvelse og parallelt utvikle handlingskompetanse
  • kunne kommunisere og diskutere etiske problemstillinger med aktørene i helse- og sosialsektoren

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Etisk handlingskompetanse
  • Ulike menneske- og kunnskapssyn
  • Positivismen
  • Utfordringer innen tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning
  • Distinksjonen mellom allmenn etikk og yrkesetikk
  • Etikk som interaksjon i den konkrete virkelighet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført i løpet av ett semester. Emnet gjennomføres i form av samlinger på til sammen 8 undervisningsdager. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 %  tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • Gruppearbeid: fremstilling av video og manus til den. Fremstillingen godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Et individuelt refleksjonsnotat på 1500 (+/- 10 %), knyttet til prosessen i gruppen, egen fremtreden i gruppen og fremtreden på video. Besvarelsen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.

Litteratur

Bengtsson, J. 2001.  Sammanflätningar: Husserls och Merleau-Pontys fenomenologi.  Gøteborg: Daidalos. href="https://www.hiof.no/neted/admin/44 sider.

Bubeck, D. 1998. Ethic of Care and Feminist EthicsWomen?s Philosophy Review,  (18): 22-50

Christoffersen, S.A. (red.). 2005. Profesjonsetikk. Oslo: Universitetsforlaget. 138 sider.

@ Connell, R.W. 1995. The Science of Masculinity. I Connell, R.W.: Masculinities. Cambridge: Polity Press. S. 3 - 44.

@ Humerfelt, Kristin. 2001. Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv ? honnørord med lavt presisjonsnivå. I Elisabeth Willumsen (red.): Brukenes Medvirkning! S. 15 - 33

@ Kvalnes, Ø. 2008. Sokrates og Gorillaen. I Kvalnes, Ø.: SeGorillaen! Etikk i arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. S. 23-42

Pausewang, E.A. 2001. Syk og frisk, yter og nyter - likhetsdilemmaer i et helsefremmendefellesskap. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge.  Oslo: Universitetsforlaget. S. 170 - 190.

Skærbæk, E. 2003. Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind nr: 2003:5. Halden: Høgskolen i Østfold. (135 s)

@ Skærbæk, E. 2007. Who's Afraid of...Ethical Dilemmas in Qualitative Research I NORA, 15 (1): 64-74

@ Skærbæk, E. 2008/2009. On Equal Terms? I Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht

@ Tranøy, K.E. 1998. God moral i går, dårlig moral i dag? I Tranøy, K.E.: Det åpne sinn: moral og etikk mot et nytt årtusen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 163 - 183.

Vike, H. 2001. Likhetens Kjønn. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 145 - 168.

@ Wackerhausen, S. 1998. Accounting for and changing Practice. Aarhus: Institut for Filosofi, Center for Sundhed, Menneske og Kultur. 20 sider.

Wackerhausen, S. 2002. Humanisme, Professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet. Hans Reitzel: København. 93 sider.

@ Walker, M.U. 1998. The Subject of Moral Philosophy. I Walker, M.U.: Moral understandings: a feminist study in ethics.  New York: Routledge.S. 3 - 28.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:00