HSTFH42412 Vitenskapsteori og metode (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (heltid).

Undervisningssemester

Emnet undervises i studiets 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Ved avsluttet emne skal kandidaten kunne:

  • drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver
  • gjøre rede for forskningsmetode og metodologiske prinsipper for forskning

Ferdigheter
Ved avsluttet emne skal kandidaten kunne:

  • utføre systematiske søk på relevant forskning innen feltet tverrfaglig samarbeid
  • kritisk analysere og vurdere publiserte forskningsresultater

Generell kompetanse
Ved avsluttet emne skal kandidaten kunne:

  • designe et forskningsprosjekt knyttet til en relevant problemstilling for tverrfaglig samarbeid
  • gi en kritisk vurdering av andres forskningsdesign

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Vitenskapsteori
  • Forskningsetikk
  • Sentrale metodologiske begreper
  • Ulike typer av forskningsdesign

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres i form av samlinger på til sammen 8 undervisingsdager. Som undervisnings- og læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt undervisning i IKT-basert læring. IKT-basert læring muliggjør samhandling mellom undervisningssamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % tilstedeværelse. Fravær på 20% til 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • Levere en kort skisse med problemstilling og utkast til forskingsdesign til masteroppgaven
  • Å være opponent på en skisse til en medstudent, dvs. gjøre en kritisk vurdering av skissen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, fire timers skriftlig eksamen med tilsyn.
Ingen hjelpemidler tillatt. Karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.

Litteratur

Askheim, Ole Petter. (2007). Empowerment - ulike tilnærminger. In Ole Petter Askheim & Bengt Starrin (Eds.), Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal. (12 sider)*

De nasjonale forskningsetiske komiteer. (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora dato. (35 sider) Dokumentet kan lastes ned via URL: http://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som-PDF/Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi (2006).pdf

Eriksson, Bengt G., & Karlsson, Per-Åke. (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia. Kap 1-7, 17 (92 sider)

Jacobsson, Katarina, & Meeuwisse, Anna. (2010). Casestudieforskning. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskingsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendla akademisk. (17 sider)*

Johannessen, Asbjørn, Tufte, Per Arne, & Kristoffersen, Line. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt. Kap 1-9, 16 og 18-25.

Johannessen, Jon-Arild, & Olaisen, Johan. (2006). Vitenskapsstrategi og vitenskapsfilosofi. Bergen: Fagbokfrolaget. (160 sider)

Ryen, Anne. (2002). Det kvalitative intervjuet: fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 5,6,7,8,9,10 og 13 (155 sider)

Skærbæk, Eva. (2007). Who's Affraid of Ethical Dilemmas in Qualitative Research. Nordic Journal of Women's Studies, 15(1), 64-74. (10 sider)*

Starrin, Bengt. (2007). Empowerment som forskningsstrategi. In Ole Petter Askheim & Bengt Starrin (Eds.), Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal. (10 sider)*

Anbefalt litteratur

Bergmark, Anders. (2010). Om evidensbasering, kunnskapsoversikter og psykososiale mekanismer. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskningsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Denvall, Verner, & Vedung, Evert. (2010). Evalueringsforskning. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskningsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendal akademisk. (17 sider)

Fangen, Katrine. (2010). Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget.

Fetterman, David M., & Wandersman, Abraham. (2005). Empowerment evaluation principles in practice. New York: Guilford press.

Jacobsen, Dag Ingvar. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Jacobsen, Dag Ingvar. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring: innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Kvale, Steinar. (1997). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad notam Gyldendal.

Repstad, Pål. (2007). Mellom nærhet og distanse: kvalitative metoder i samfunnsfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Tjora, Aksel Hagen. (2010). Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Anbefalt litteratur for SPSS:

Pallant, J. (2010) SPSS Survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS, 4th edition. New York: Open University Press.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:37:00