HSSPL30208 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Jorunn Mathisen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått
- samtlige emner i 1. og 2. studieår
- emne med praksisstudier i 5. semester
- praksisstudier i emne HSSPL40611 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
- drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- mestre vitenskapelig tenkning på et avgrenset område relevant for sykepleieutøvelsen (Bacheloroppgaven)
- mestre selvstendig og systematisk tenkning, og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- ha internalisert en adferd som styrker pasientenes og samfunnets tillit og respekten for sykepleietjenesten
- ha internalisert respekt for andre yrkesgrupper i et tverrprofesjonelt samarbeid
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Sykepleie - fag og funksjon
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fagutvikling og forskning i sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap
Etikk
- Anvendelse av forskningsetiske prinsipp
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Tema relatert til bacheloroppgaven
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Tema relatert til bacheloroppgaven
4:
Psykologi og pedagogikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Sosiologi og sosialantropologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektbeskrivelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektplan er en forutsetning for innlevering av denne.
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, min. 2000 ord, innlevert til fastsatt tid.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
- tema og problemstilling for bacheloroppgaven
- begrunnelse for relevansen av problemstillingen innenfor sykepleiefaget
- metodiske overveielser for oppgaven
- presentasjon av aktuell forskning
- arbeidsplan for skriveperioden
Innlevert prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.
- 1 (en) individuell veiledning.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Eksamen
Individuell bacheloroppgave
Individuell skriftlig bacheloroppgave i sykepleie (maks. 8000 ord).
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
· Underveisevaluering
· Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
· Lærergruppe
· Programråd
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 5. desember 2012
1.
610.73 Be
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Oslo: Tano.
http://www.nb.no/nbsok/nb/982843cea2af888a7ac2367c951a5203.nbdigital;jsessionid=1BE292810C86E57B66676A8B155FDED9.nbdigital1?lang=no#0
Kap. 2
(27 s.)
025.0661 Ki
Kilvik, A. & I. Lamøy (2007). Litteratursøking i medisin og helsefag: en håndbok.
Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Kap. 1. Innleding s. 11
Kap. 2 Søkeprosesen s. 13 - 14
Kap. 3. Søkemotorer og emeneportaler s. 15 - 16
Kap. 4. Tidsskrifter og tidsskriftsartikler s. 17 - 19
Kap. 7. Søkestrategi s. 33 - 40
Kap. 9 Vurdering av artikler s. 43
(19 s.)
2.
610.73071 Ny
Femdal, I. et al. (2007). Nyutdannet og godt rustet til sykepleieyrket?: Sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning. Halden: Høgskolen i Østfold.
http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_4579/1/hefte11-07.pdf
s. 9-26, 41-76
(52 s.)
610.73 He
Henderson, V. (1993). ICN: sykepleiens grunnprinsipper. Oslo: Norsk Sykepleierforbund.
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009070601018
side 29 - 78
(49 s.)
610.730699 Tr
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget.
s. 71 - 217
(146 s.)
4.
610.73069 An
Andreassen, H.M. (2006). Hvordan beskriver sykepleiere sin sykepleiefaglige kompetanse innenfor en organisasjon som er i kontinuerlig endring? Halden: Høgskolen i Østfold.
s. 6-30, s. 56-83
(51 s.)
362.10425 Gr
Grøndahl, V. (2012). Patients’ perceptions of actual care conditions and patient satisfaction with care quality in hospital. Karlstad: Karlstad University Studies. s.8-75
(67s.)
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:471271
Selvvalgt litteratur
I tillegg til det som er oppgitt på denne litteraturlisten skal studenten vise til 170 sider selvvalgt litteratur på litteraturlisten til prosjektbeskrivelsen (arbeidskrav) og nye 480 sider selvvalgt litteratur på litteraturlisten til bacheloroppgaven. Til sammen skal det være 650 sider med selvvalgt litteratur i dette emne.
Selvvalgt litteratur skal merkes med * bak seg på litteraturlistene. Det er ikke anledning til å benytte selvvalgt litteratur som tidligere har vært pensum i studiet.