HSSPD40312 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Tove Lisbeth Holmsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, deltid, kull 2010.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emner avsluttet i 1. - 5. semester.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter i kirurgisk avdeling
- utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til aktuelle pasienter i kirurgisk avdeling
- gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
- gjøre rede for medikamentell behandling
- gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
- beskrive innholdet i aktuelt lovverk og benytte dette i praksissituasjoner
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til pasienter i kirurgisk avdeling
- preoperativ forberedelse av pasient
- kliniske observasjoner i den postoperative fasen - anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- kommunisere målrettet
- beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient og medarbeider
- identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter i kirurgisk avdeling basert på kliniske observasjoner
- dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
- kunne reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- kunne planlegge og organisere eget arbeid
- se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
- erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
(Nummereringen refererer til rammeplanens hovedområder)
1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2. Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være akutt og kritisk syk
- Å være pasient i kirurgisk avdeling
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Ulike sjokktilstander
- Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering av inntak og utskillelse av avfallsstoffer
Menneskets balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning i kirurgisk avdeling
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt
3. Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi
- Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer
4. Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk
- Mestring
- Betydningen av informasjon og veiledning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Gjeldende juridiske regler på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner. Studenten møter forberedt til veiledning ved å ha utarbeidet veiledningsgrunnlag, evt i form av refleksjonsnotat. Til refleksjonsgruppe medbringes refleksjonsnotat.
Praksis
9 uker: Én uke PSH. (8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (kirurgisk avdeling).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
- Arbeidskravet må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Eksamen
Emnet har to deleksamener: Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis
Deleksamen 1: Individuell skriftlig skoleeksamen (1 time) i Fronter. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Deleksamen 2: Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Ved ikke bestått vurdering av praksisperioden blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert. Både individuell skriftlig eksamen og praksisperiode må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A - F).
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer.
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
Oppdatert 26.4.12
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. (2007) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf
(Lesedato: 10.06.2011)
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo: Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
2.
610.73 Kl
Almås, H., D-G. Stubberud og R. Grønseth, red. (2010). Klinisk sykepleie 1. (4.utgave). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Kap. 8, 9, 10
(138 s.)
610.73 Kl
Almås, H., D-G. Stubberud og R. Grønseth, red. (2010). Klinisk sykepleie 2. (4.utgave) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap.19, 23, 26, 31
(114 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt og E. A. Skaug, red. (2011). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 3, 23 (mestring)
(ca. 30 s.)
Kapittel i bok
610.73 Sy
Rustøen, T og A. Stubhaug (2010). Smerter. I: U. Knutstad, red. Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe. 978-82-7950-133-6
(39 s.)
3.
616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
Artikkel i tidsskrift
Simon, D. A., F. P. Dix og C. N. McCollum (2004). Management of venous leg ulcers. I: BMJ. Vol. 328, nr. 452, s. 1358-1362
http://www.bmj.com/cgi/reprint/328/7452/1358
(4 s.)
615.1 Si
Simonsen, T. R. L. og J. Aarbakke (2004). Illustrert farmakologi 2. (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 4
(15 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal og K. C. Toverud (2009). Det friske
og det syke mennesket. Oslo: Akribe.
Det syke mennesket
Bind I, kap. 2.10
Bind II, kap. 6
Bind IV, kap. 13.6.1, 13.6.2, 16.1-16.2.4, 16.3-16.11
Bind V, kap. 17.5.2, 20 (s 151-179)
(150 s.)
4.
Artikkel i tidsskrift
Alasad, J. og M. Ahmad (2005). Communication with critically ill patients. I: Journal of advanced nursing. Vol. 50, nr. 4, s. 356 - 362
(7 s.)
Artikkel i tidsskrift
Grønnestad B.K. og A. Blystad (2004). Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon - en kvalitativ studie. I: Vård i Norden. Vol. 24, nr. 4, s. 4-8
(4 s.)
Artikkel i tidsskrift
Smedsrud, M. K., E. Hem og Ø. Ekeberg (2005). Psykologisk intervensjon etter traumer - gjør det vondt verre? I: Tidsskrift for Den norske lægeforening. Vol. 125, nr. 3, s. 828-1830
http://tidsskriftet.no/article/1222447
(2 s.)