HSSOS10311 Innføring i psykologiske emner og sosialt arbeid (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet sosialt arbeid.

Undervisningssemester

2. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

Tema A - Psykologiske emner og sosialt arbeid:

  1. Beskrive sentrale psykologiske tilnærminger og emner  som er av betydning for sosialt arbeid
  2. Beskrive hvordan ulike tilnærminger får konsekvenser for hvordan man kan arbeide med barn og unge og deres familier
  3. Beskrive sentrale kognitive og sosialpsykologiske perspektiver på bruker og hjelper nivå
  4. Kunne redegjøre for hvordan emosjonspsykologi kan forklare selvoppfattelser og ulike sosiale relasjoner på samfunns- og bruker/hjelper nivå
  5. Redegjøre for sentrale teorier og forskning om metodeutvikling for myndiggjørende praksis og kunnskap om maktforhold i relasjonsarbeid
  6. Beskrive betingelser for kvalitativt gode tjenester og hvilke kvalitetskrav som gjelder for fagområdet
  7. Anvende ulike modeller i sosialt arbeid med utgangspunkt i caseoppgaver
  8. Gjennomføre en sosialfaglig arbeidsprosess
  9. Gjennomføre en kartlegging med utgangspunkt i Individuell Plan
  10. Reflektere over relevante faglige problemstillinger knyttet til verdibevissthet og etisk dømmekraft

Tema B - Prosjekt:

  1. Beskrive hvilke sammenhenger studenten ser mellom virksomhetens mandat, involvering av bruker og velferdsstatens politikk

Innhold

Tema A - Psyokologiske emner og sosialt arbeid:

  1. Psykologiundervisningen omhandler sentrale tilnærminger til fenomener som er av betydning for sosialfaglig arbeid, for eksempel utvikling, sosiale relasjoner og atferd
  2. Psykologiundervisningen er utformet slik at studentene får anledning til å praktisere kritisk tenkning og refleksjon i relasjon til sentrale psykologiske
  3. Innføring i utviklingspsykologi, kommunikasjonspsykologi og læringspsykologi
  4. Forstå hvordan ulike kunnskapssyn kan påvirke valg av tilnærminger i sosialt arbeid.
  5. Betydningen av kognitive og sosialpsykologiske perspektiver
  6. Emosjonspsykologi
  7. Innføring i teorier om mestring og løsningsfokusert tilnærming
  8. Innføring i Nasjonal kvalitetsstrategi og sentrale veiledere og retningslinjer
  9. Trene på å gjenkjenne ulike teoretiske perspektiver og forståelsesmåter i sosialt arbeid
  10. Trene på å gjennomføre en arbeidsprosess
  11. Innføring i Individuell Plan og kartleggingsmetoder i NAV
  12. Ferdighetstrening

Tema B - Prosjekt:

  1. Teorier om prosjektorganisering og gjennomføring av prosjektarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Del A - Psykologiske emner og sosialt arbeid
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og veiledning. Ressurstimer/muligheter for diskusjon i klasserom eller på læringsplattform og ferdighetstrening. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.  Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Bibliotekundervisning inngår også.

Del B - Prosjekt
Prosjektet skal legges opp praksisnært hvor studentgruppene er på 3-5 studenter og er tilknyttet et praksissted. Målet med prosjektet er at studentene skal få et innblikk i hvordan institusjonens mandat er utformet og hvordan dette påvirker utøvelsen av sosialt arbeid. Det er også et mål at studentene får innblikk i hvordan brukerne/klientene opplever tilbudet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A - Psykologiske emner og sosialt arbeid:

  • 2 individuelle skriftlige oppgaver på inntil 2000 ord. En av oppgavene er tilknyttet psykologiske emner. Oppgavene er godkjent ved innlevering i Fronter til fastsatt dato. Kort tilbakemelding fra veileder.
  • Presentasjon av en arbeidsprosess i sosialt arbeid på bakgrunn av ulike teoretiske perspektiver, i seminar. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjent presentasjon medfører 1 nytt forsøk.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning

Tema B - Prosjekt:

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning
  • Deltakelse i arbeidet med prosjektet og prosjektrapporten

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Karakter på emnet er den samme som karakteren på deleksamen for tema A. Ved ikke bestått karakter på deleksamen B er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen for å få karakter på emnet.

Deleksamen 1 (Tema A - Psykologiske emner og sosialt arbeid):
Individuell muntlig eksamen med varighet ca 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i et utlevert case.  Det benyttes karakterregel A - F.
Intern og ekstern sensor.

Deleksamen 2 (Tema B - Prosjektarbeid):
Prosjektrapport i gruppe på maks 2500 ord. Prosjektrapporten vurderes til bestått/ikke bestått. Intern sensor.

Ved klage på karaktersetting på prosjektrapporten, må alle de som er vurdert samlet, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 18.06.2012

361.322 De
DeJong,P og I.K.Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-33932-5

Germundsson, O.E (2008). Brukermedvirkningens etikk – et fokus på mestring. Rus & samfunn. Årg. 2, nr. 5, s. 34-35
URL: http://www.idunn.no/file/ci/14981933/rusos_2008_05_pdf.pdf (Lesedato: 06.05.11)

362.5 Fa
Harsløf, I og S. Seim, red. (2008). Fattigdommens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-013444-2 Hele boken – minus kap 1,2,3 og 8

353.53 In
Helsedirektoratet (2010). Individuell plan 2010: Veileder til forskrift om individuell plan, 54 s. Oslo: Helsedirektoratet (IS-1253)
URL: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/individuell-plan-veileder-til-forskriften/Sider/default.aspx (Lesedato: 11.06.2012)

361.3 Hu
Hutchinson, G. S. & S. Oltedal (2003). Modeller i sosialt arbeid, 237 s. (2. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00379-6. (210 sider)

361.3 Hu
Hutchinson, G.S . (2007). Sosialt arbeid i kommunen : samfunnsmandat og handlingsrom, 166 s. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-30638-7 (154 sider)

658.404 Je
Jessen, S. A. (2008). Prosjektledelse trinn for trinn: en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01365-7

361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid, 318 s. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget
ISBN82-15-00739-2. Kap. 3, 4, 5 og 6 (165 sider)

361.301 Le
Levin, I. (2004). Hva er sosialt arbeid, 150 s. Oslo: Universitetsforlaget
ISBN82-15-00598-5 (124 sider)

362.10685 Og
Sosial- og helsedirektoratet (2005). -og bedre skal det bli!: nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i Sosial- og helsetjenesten, 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (IS-1162) ISBN 978-82-8081-072-4
URL: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial--og-helsetjenesten-og-bedre-skal-det-bli-2005-2015/Sider/default.aspx
(Lesedato: 11.06.2012)
Kap. 3-6, s. 9-27 (16 sider)
www.helsedirektoratet.no

658.31 Sk
Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker,
178 s. (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk ISBN978-82-02-35014-7 (85 sider)
Kap. 1: Personlig utvikling og forandringsarbeid
Kap. 2: Møtet mellom mennesker
Kap. 3: Personlig kompetanse - del av vår profesjonalitet

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN82-7674-445-1. (44 sider)
Kap. 5: Avvik og konformitet
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt?

Psykologi for sosialt arbeid, barnevern og arbeids- og velferdsfag

150 Es
Banyard, P. et al., ed. (2010). Essential Psychology: a concise introduction. UK: Sage
Publications ISBN978-1847875389 (Kapittel 4-18, 393 sider)

Bennet, P. (2006). Abnormal and Clinical Psychology. Berkshire, GBR: McGraw-Hill
Education ISBN978-0-415-95363-4 (Kapittel 1, 26 sider) finnes som e-bok

616.89022 Br
Broberg, A., Almquist, K. & Tjus, T. (2006). Klinisk barnepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0305-5 (Kapittel 1, 9 sider)

152.4 Ha
Fischer, A. H., & A. S. R. Manstead (2008). Social functions of emotion, I: M. Lewis, J.
Haviland, & L. Feldman Barrett, ed. I: Handbook of emotions (3rd ed.). New York: Guilford
Press ISBN 978-15-9385-650-2 finnes også som e-bok

Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work. Vol. 14, nr. 2, s. 287-291
DOI: 10.1080/13691457.2011.578347 (5 sider)

Gausel, N., & C. W. Leach (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol. 41, nr. 4, s. 468-478. DOI: 10.1002/ejsp.803 (11 sider)

155.4 Op
Hundeide, K. (2006). Diskurser, redskaper og kontrakter i barns utvikling: et kulturpsykologisk perspektiv. I Gulbrandsen, L.M. (red.) Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. (Kapittel 10, 19 sider)

150.72 La
Langdridge, D. & G. Hagger-Johnson (2009) Introduction to Research Methods and Data
Analysis in Psychology. 2nd ed. England: Prentice Hall. ISBN 978-0131982031
(Kapittel 1, 36 sider)

155.9042 La
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion. A new synthesis. New York: Springer Publishing Company. ISBN 978-0-8261-1250-7 (Kapittel 4, 14 sider) fines også som e-bok

Major, B., & L. O'Brien (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology. Vol. 56, s. 393-421

616.8914 Ro
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Company. ISBN 0-395-08134-3 Kapittel 2 (8 sider)

155 In
Slater, A. & J. G. Bremner, ed. (2011). An Introduction to Developmental Psychology.
2nd ed. Chichester : BPS Blackwell. ISBN 9781405186520 Kapittel 2 (29 sider)

Anbefalt tidsskrift:

Children & Society
Child and Adolescent Mental Health
Qualitative Research in Psychology

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:57