HSOMB10209 Hvordan arbeide med overgrep (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål
Kandidaten:

  • kan vurdere og evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med personer som utøver seksuelle overgrep, de som er utsatt for seksuelle overgrep og deres pårørende
  • kan gjøre rede for hvordan ulike tilnærminger kan belyse maktforholdene som ligger bak seksuelle overgrep mot barn.

Ferdighetsmål
Kandidaten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike måter seksuelle overgrep mot barn blir fremstilt på i media, faglitteratur, fagartikler og forskning.
  • kan beherske samarbeid om seksuelle overgrep mot barn på tvers av fag- og profesjonsgrenser

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet seksuelle overgrep mot barn.

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å møte incest og seksuelle overgrep på. Dette vil bli gjort på både individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten vil få opplæring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det forventes at studentene arbeider med og legger frem i undervisning egen erfaring med arbeid i forhold til barn utsatt for seksuelle overgrep, dersom de har slik erfaring. Det stilles ikke krav til at studentene har slike erfaringer. Det vil bli gjennomgått en dialogisk metode for å samtale med barn som har vært utsatt for incest og seksuelle overgrep, og studentene vil få øve på denne metoden i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80% deltakelse på undervisning

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelsen vurderes etter karakterskalaen A - F. Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering fra studentene.

Litteratur

Litteraturlista er oppdatert 11.04.2012. Endringer kan forekomme for studiestart.

Bøker:
Anstorp, Trine, Beate Indrebø Hovland og Elisabeth Torp (red.), 2003. Fra skam til verdighet. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 233 sider

Løvlie Schibbye, Anne-Lise, 2002. En dialektisk relasjonsforståelse i psykoterapi med individ, par og familie. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 383 sider

Løvlie Schibbye, Anne-Lise, 2006. Livsbevissthet - om å være tilstede i eget liv. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 203 sider

Stern, Daniel, 2007. Her og nå. Øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. Oslo: Abstrakt forlag. Hele boken - 222 sider

Artikler:
Faller, Kathleen, William Chalk Birdsall, James Henry, Frank Vandervort, og Peregrine Silverschanz, 2001. What Makes Sex Offenders Confess? An Exploratory Study, i Journal of Child Sexual Abuse, 10: 31-49. 19 sider

Nordbø. Ragnfrid H.S., Ester M.S. Espeset, Kjersti S. Gulliksen, Finn Skårderud og Arne Holte, 2006. The Meaning of Self-Starvation: Qualitative Study of Patients' Perception of Anorexia Nevrosa, i International Journal of Eating Disorders, 39: 556-564. 9 sider

Överlien, Carolina og Margareta Hydén, 2003. Work Identity at Stake: The Power of Sexual Abuse Stories in the World of Compulsory Youth Care, i Narrative Inquiry, 13: 217-242. 25 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:56