HSFELSPD12 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Eli-Anne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i

  • bachelorstudiet i sykepleie, heltid
  • bachelorstudiet i vernepleie, heltid

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentene skal ved avsluttet emne kunne:

  • beskrive hva respekt for kollegaer er, inkludert dem fra andre profesjoner
  • beskrive minst to kommunikasjonsmetoder
  • beskrive hva respekt og empati er, for brukere og pasienter
  • beskrive minst to utfordringer i kommunikasjon med brukere eller pasienter
  • beskrive hvordan egen og andres atferd påvirker gruppeprosesser på minst to måter
  • anvende kommunikasjonsteori til å begrunne valg av målrettet kommunikasjon i yrkesrelevante situasjoner
  • skille mellom normative og deskriptive utsagn
  • gjengi hovedpunktene i etikken til Aristoteles, Kant, Rawls, utilitarismen, eller omsorgs- og nærhetsetikken
  • beskrive minst to etiske aspekter ved sosialpolitikk og helse- og sosialfaglig arbeid
  • anvende minst en normativ etikkteori til å vurdere på en systematisk måte hva som er en god handlemåte i yrkesrelevante situasjoner der rett svar ikke er opplagt
  • ta standpunkt til om resultatet av å anvende en normativ etikkteori i en yrkesrelevant situasjon kan godtas som eksempel på god etikk

Innhold

  • Grunnleggende begreper i kommunikasjon 
  • Praktiske kommunikasjonsferdigheter: 
    • Verbal og nonverbal kommunikasjon 
    • Strukturere en samtale 
    • Den vanskelige samtalen 
    • Omsorg og humor i kommunikasjon 
    • Kommunikasjon og fordommer 
    • Interkulturell kommunikasjon 
  • Konflikt, konfliktmestring og konfliktbearbeiding 
  • Metaetikk
  • Omsorgs- og nærhetsetikk 
  • Normativ etikk:
    • Dydsetikk 
    • Pliktetikk 
    • Konsekvensetikk 
    • Paternalisme og autonomi 
    • Rettferdighetsteori 
  • Arbeid med yrkesrelevante problemstillinger
  • Tverrprofesjonelt samarbeid
     

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder flere arbeidskrav og to gruppeoppgaver. Forelesningene tar sikte på å dekke kunnskapsmålene. Deltakelse i basisgrupper, seminarer og arbeid med gruppeoppgavene tar sikte på å dekke ferdighetsmålene. Gruppene er tverrfaglige og nedsettes av høgskolen. Veiledning gis i basisgrupper og i seminarer. Det er 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i arbeidet med gruppeoppgavene
  • Deltakelse i seminarer og basisgruppeveiledning

Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener: To skriftlige gruppeoppgaver.

Deleksamen 1: Skriftlig gruppeoppgave med fokus på etikk.

Deleksamen 2: Skriftlig gruppeoppgave med fokus på kommunikasjon.

Besvarelsene vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Begge besvarelsene må vurderes til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter, Bestått / Ikke bestått.

Ved ikke bestått resultat ved en eller begge deleksamener kan bearbeidet(e) oppgave(r) innleveres for ny vurdering en (1) gang.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programråd

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 14.06.2012

185 Ar
Aristoteles og A. Stigen (1999). Etikk: et hovedverk i Aristoteles' filosofi, også kalt "Den nikomakiske etikk", 115 s. (3. utg). Oslo: Gyldendal ISBN 82-05-26691-3.
s. 19-32
(13 s.)

170 Ca
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-34084-1. Alt unntatt Kapittel 5, ss. 11 - 121 og 145 - 201 (167 s.)

174.2 Ch
Christoffersen, S. Aa. (2005). Handling - person - samfunn: innføring i etikk for helse- og sosialfagene, 169 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00744-1
Utdrag fra kap. 3 (s. 86-104)

303.482 Da
Dahl, Ø. (2001). Møter mellom mennesker: interkulturell kommunikasjon, 248 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-00-45368-5.
Kap. 1-3 og 6, (s. 15-81 og 129-175)

610.730699 Ei
Eide, T. og H. Eide (2007). Kommunikasjon i relasjoner, 443 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-32689-7
Kap. 1, 6-16 (s. 12-28, 165-418)

160 Fø
Føllesdal, D. et al. (2000). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, 287 s. (7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget, ISBN 82-00-12994-2. (20 sider)
side 242-262

174.2 He
Henriksen, J.-O. og A. J. Vetlesen (2006). Nærhet og distanse: grunnlag, verdier og etisk teori i arbeid med mennesker, 285 s. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35554-5
Kap. 8 (s. 114-131)

371.4 Pe
Pettersen, R. C. og J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00494-6.
Kap. 13, s. 214-227 (13 s.)

174.2 Ru
Ruyter, K.W. (2007). Medisinsk og helsefaglig etikk, 344 s. (2. utg.) Oslo : Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-36260-4
Utdrag fra Kap. 3 (s. 123-141)

174.2 Et
Slettebø, Å. og P. Nortvedt, red. (2006). Etikk for helsefagene, 220 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-34249-1
Kap. 11 (s. 193-215)

170 Me
Kapittel i bok
Wetlesen, J. (1992). Hva slags verdi er menneskeverd? I: J. Wetlesen, red. Menneskeverd : humanistiske perspektiver.
Utdrag s. 7-28 (21 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:34