HSBSO20308 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for

  • bachelor i sosialt arbeid
  • bachelor i barnevern

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i første studieår bachelor i barnevern og sosialt arbeid.

Undervisningssemester

For begge bachelorstudiene: 4 semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Tema A - Psykisk helse, barnevern og familiearbeid
Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:

  • Redegjøre for teorier om og forståelse for psykiske lidelser hos barn og voksne, rusmisbruk, vold og overgrep og hvordan dette kan påvirke barns og voksnes liv.
  • Redegjøre og reflektere over kunnskap om psykologiske emner som er relatert til temaene i emnet
  • Gjøre rede for kjennetegn og beskrive omsorgskompetanse og omsorgssvikt i ulike kulturer
  • Arbeide i situasjoner som er  preget av omfattende livsbelastninger
  • Formidle sin kompetanse i samhandling, brukerinvolvering og verdibevissthet og etisk dømmekraft 

Tema B - Forvaltning og saksbehandling
Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:

  • Oppdatere seg innen barnevernrett og saksbehandlingsregler, samarbeid og samhandlingsformer
  • Saksbehandle og koordinere tiltak og tjenester etter lov om barnevern gjennom samarbeid, ressursmobilisering og brukerinvolvering.
  • Kjenne ulike omsorgstiltak, enten av forebyggende eller kurativ art.
  • Utrede og forberede et skriftlig og muntlig framlegg for fylkesnemnd og forklare de juridiske vilkårene for overtagelse av barn etter barnevernsloven
  • Reflektere over å handle ut fra ulike hensyn i konkrete og komplekse situasjoner med bevissthet om verdigrunnlag og maktforhold.

Innhold

Tema A - Psykisk helse, barnevern og familiearbeid:

  • Ulike forståelser av utviklingen av psykiske lidelser, rusmiddelproblemer, voldsproblematikk og ulike former for omsorgssvikt
  • Psykologisk kunnskap som øker forståelsen av ulike psykiske reaksjoner og hvordan tiltak og behandlingsformer utvikles 
  • Kunnskaper om omsorg og omsorgskompetanse. Kartlegging av omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt.
  • Relasjons- og samhandlingsvansker og hvordan disse kan arbeides med.
  • Ulike nyere metoder som benyttes i barnevernsarbeid.
  • Samtaletrening
  • Samhandle både i tverrfaglige sammenhenger, med individuell plan og i alt arbeid ivareta etisk dømmekraft

 Tema B - Forvaltning og saksbehandling:

  • Relevante lover som styrer de ulike oppgaver emnet tar opp. Både kunne bruke lovverket i utredningsarbeid og i ulike samarbeidsfora
  • Saksbehandling i barnevernssaker. Både de som avsluttes ved frivillige tiltak og saker som må viderebehandles i fylkesnemndene.
  • Kjenne ulike tiltaksmuligheter enten det er forankret i kommunale tiltak eller om det må søkes tiltak fra statens barnevern.
  • Lære metoder som benyttes i familiearbeid og kunne legge til rette for brukermedvirkning og kunne avdekke ressurser i de berørte familier
  • Saksforberedelse for fylkesnemnd og lære både kjenne til saksbehandlingen og prosedyren i en fylkesnemndsak
  • Tåle å stå i kompliserte situasjoner og kunne holde fast i lovens muligheter og verdigrunnlaget i faget

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, studentstyrt basisgruppeundervisning og ferdighetstrening.

Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning som knyttes til målene i tema A.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være vurdert til godkjent etter nærmere beskrevne kriterier for å kunne fremstille seg til eksamen:.

Tema A - Psykisk helse, barnevern og familiearbeid:

  • 2 individuelle oppgaver på maks 2000 ord. Disse leveres inn til fastsatt dato i Fronter. Veileder gir tibakemelding på arbeidskravene i Fronter. 
  • 1 individuell oppgave på maks 2000 ord som leveres til fastsatt dato i Fronter. Tilbakemelding gis av medstudenter i seminar.

 Tema B - Forvaltning og saksbehandling:

  • 1 oppgave i gruppe på maks 4000 ord. Det gis veiledning på oppgaven i undervisningen og tilbakemelding gis i seminar.
  • 1 gruppeoppgave på maks 2500 ord som leveres til fastsatt dato.

Felles for arbeidskravene i tema A og B:

  • Studenten skal levere en komplett læringsmappe (5 oppgaver) 14 dager før eksamen. Oppgavene kan omarbeides før endelig innlevering i læringsmappa. Dette ut fra tilbakemeldinger på arbeidskravet eller ny kunnskap som studenten opplever relevant til arbeidskravet.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning.
  • Alle innleveringer må være levert til fastsatt dato
  • Gjennomført studiesamtale med kort rapport

Eksamen

Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
Ved muntlig eksamen taes det utgangspunkt i to av oppgavene i læringsmappa. Høgskolen velger oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer A - F.

Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten:
(a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og
(b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og
(c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker, basert på (a) og (b).

Interne og eksterne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 18.06.2012

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (304 sider) Hele boka.

362.87083 Ba Eide, K. (2012). Barn på flukt. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-40601-8. Del 1 og del 2.

362.29 Fe
Fekjær, H. O. (2009). Rus: bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie, 423 s. (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39068-3

Hansen, Heidi Aarum (2009) Å ta barns perspektiv - en studie om hva sosialarbeidere gjør for å ivareta barnet i situasjonen. Norges barnevern, nr. 4, s. 246 – 258.

362.88 Is
Isdal, P. (2000). Meningen med volden, 294 s. Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 82-446-0571-5

362.2913 Så
Killén, K. & M. Olofsson, red. (2003). Det sårbare barnet: barn, foreldre og rusmiddelproblemer. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 82-446-0883-8. (170 sider) Hele boka

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett I. (4. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34909-4.
Kap. 10.8: Tvangshjemler overfor rusmisbrukere etter sosialtjenesteloven, s. 494-503

362.76 Kv
Kvello, Ø. (2010). Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-40017-7 (430 sider)

346.017 Li
Lindboe, K. (2012). Barnevernrett. (6. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02055-6.
Kap. 10, 11, 12, 13, 22, 23 24, 25 (83 sider)
Sosialt arbeid har i tillegg kap. 6, 7 og 9.

362.7 Ny
Nygren, P (1997). Profesjonelt barnevern som barneomsorg: fra teori til verktøy, (2. utg). Oslo:
Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0789-4. (71 sider)
Kap. 5: Barnevern som barneomsorg
Kap. 6: Fire ideologiske prinsipper
Kap. 16: En modell for ansvarsgruppearbeid
Kap. 17: Barnevernsfaglig diagnostikk og utredningsarbeid

362.29083 Pe
Pedersen, W. (2006). Bittersøtt: ungdom, sosialisering, rusmidler. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01057-1. s. 9-120 (111 sider)

616.89 Sn
Snoek, J. E. & K. Engedal (2008). Psykiatri: kunnskap, forståelse, utfordringer. (3. utg ). Oslo: Akribe ISBN 978-82-7950-131-2
Kap. 1-10,12 (142 sider)

362.84 Sk
Skytte, M. (2008). Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38368-5. (250 s)

For bachelor i barnevern

361.32 As
Askeland, G. A. & O. Molven (2010). Dokument i klientarbeid: journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid, 227 s. (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN ISBN 978-82-05-39891-7 (150 sider)

361.322 De
DeJong, P & I.K. Berg(2005). Løsningsskapende samtaler, Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-33932-5 Kap 1-11, (262 sider)

For bachelor i sosialt arbeid

155.4136 Øv
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner,
(3. utg ). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-583-4; (150 sider)

362.7 Ny
Schjelderup,L., C. Omre og E. Marthinsen, red. (2005). Nye metoder i et moderne barnevern. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3

Anbefalte dokumenter og tidsskrifter

NOU 2000:12
Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer,
Oslo: Barne- og familiedepartementet (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (31 sider)
DEL III: Barnevernet som forvaltningssystem
Kap. 8: Beslutningsprosesser i barnevernet
Kap. 9: Barnevernets samhandling med barn og familier
www.regjeringen.no

362.2918 Be
Bedre behandlingstilbud til rusmiddelmisbrukere: perspektiver og strategier: strateginotat. (2004). 56 s. Oslo: Helsedepartementet.( I-103B) (56 sider)
www.regjeringen.no

Bernardes, D. et al. (2010). Asylum Seekers' perspectives on their Mental Health and Views on Health and Social Services: Contributions for Service Provision Using a Mixed-Methods Approach. I: International Journal of Migration, Health and Social Care, Vol. 6, nr. 4, s. 3-19.

NOU 2009:8
Kompetanseutvikling i barnevernet: kvalifisering til arbeid i barnevernet gjennom praksisnær og forskningsbasert utdanning. Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet (NOU 2009:8)
ISBN 978-82-583-1012-6
www.regjeringen.no

362.29 Re
Regjeringens handlingsplan mot rusmiddelproblemer 2006-2008 (2005). Oslo: Arbeids- og sosialdepartementet. (A-0006) (16 sider)
www.regjeringen.no

344.0446 He
Rusreformen: pasientrettigheter og endringer i spesialhelsetjenesteloven (2004). Oslo: Helsedepartementet. (Rundskriv I-8/2004) (36 sider)
www.regjeringen.no

362.7 Ru
Rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene (2006). Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet 106 s. (Q-1101 B)
www.regjeringen.no

344.03 So
Lov om sosiale tjenester mv, (1992). Oslo: Sosialdepartementet 248 s.
(Rundskriv I-1/93) Kap. 6

362.76 St
Strategi mot seksuelle og fysiske overgrep mot barn (2005-2009) (2005). Oslo: Barne- og familiedepartementet (Plan Q-1085)
www.regjeringen.no

362.7 Ti
Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder
Veileder / Barne- og likestillingsdepartementet (2006)
Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet, 58 s

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:55