HVAKU10113 Grunnleggende akuttsykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i akuttsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

Første semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Hensikten med emne HVAKU 10113 er at studenten utvikler nødvendig handlingskompetanse og faglig forsvarlig akuttsykepleie til den stabile og mindre komplekse akutt syke pasienten. Kunnskaper, ferdigheter skal operasjonaliseres og utvikles i løpet av denne perioden i klinikken.

 Kunnskaper
Ved avsluttet emne skal kandidaten:

  • gjøre rede for patofysiologi og akuttmedisin ved svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske, nevrologiske og kirurgiske tilstander
  • gjøre rede for virkning og bivirkning av medikamenter og for farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper
  • gjøre rede for eventuelle komplikasjoner som kan oppstå hos den akutt kritisk syke pasienten

 Ferdigheter
Ved avsluttet emne skal kandidaten:

  • anvende kunnskap i patofysiologi og akuttmedisin ved å observere og vurdere den akutt sykes behov for akuttsykepleie
  • bedømme mindre akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig, slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
  • administrere medikamenter på en forsvarlig måte
  • delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling
  • observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten, og yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner
  • observere og vurdere pasientens opplevelser, resurser og behov for akuttsykepleie og medisinsk behandling, og sikre at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte
  • strukturere mottaket av den akutt/kritisk syke og sikre kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten
  • mestre bruken av medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåkning og behandling av pasienten
  • vurdere pasientens kliniske tilstand og pårørendes interesser i et miljø med store krav til riktig behandling og riktig prioritering
  • kommunisere hensiktsmessig og samhandle med pasient og pårørende
  • støtter pårørende i deres krise- og sorgreaksjoner
  • samarbeide med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten

Generell kompetanse
Ved avsluttet emne skal kandidaten:

  • være bevisst eget kompetanseområde og forstå grenseoppgangen til andre faggrupper innenfor akuttmedisin
  • reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død

Innhold

  • Fysiologi og patofysiologi
  • Grunnleggende farmakologi og akuttmedikamenter
  • Anestesiologi og kirurgi
  • Akuttmedisin og behandling
  • Akuttsykepleierens ansvars- og funksjonsområde
  • Akuttsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Generelle problemer og behov hos akutt og kritisk syke pasienter
  • Akuttsykepleierens problemløsende aspekt

Innholdet i emnet danner grunnlaget for forståelse og innsikt i HVAKU 10213 og HVAKU 10313.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og har utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes kliniske studier. Temaene vil i økende grad vektlegges i de kliniske studiene. Det stimuleres til refleksjon fra både lærere og praksisveiledere gjennomgående i hele studiet.

 

Praksis

9 uker kliniske studier.

Hensikten med de kliniske studiene er at studenten utvikler nødvendig handlingskompetanse og evnen til å utføre faglig forsvarlig akuttsykepleie i stabile og mindre komplekse akuttsituasjoner. Kunnskaper og ferdigheter skal operasjonaliseres og utvikles i løpet av denne perioden i klinikken.

De kliniske studiene vil fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner og er utsatt for sykdom og skade av ulik grad. Hovedarena for de kliniske studiene vil være akuttmottaket der studenten skal utvikle funksjonsdyktighet innen de ulike fagområder som er aktuelle for et akuttmottak. Studenten vurderes ift forventet læringsutbytte.

Hospiteringspraksis i ambulansetjenesten, anestesiavdeling, intensiv og hjerteovervåkning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse.
    Fravær over 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Fravær over 30 % kan ikke godkjennes.
  • I kliniske studier kreves 90 % studiedeltakelse. Ved fravær mellom 10 - 30 %  vurderes individuet om fravær må tas igjen innen sluttvurdering kan gjennomføres.  Fravær over 30 % kan ikke godkjennes.
  • 3 PBL oppgaver fysiologi/patofysiologi
  • Test i avansert hjerte lunge redning (AHLR)
  • Test i EKG-tolkning
  • Test i akuttmedisiner
  • Studentens egen skriftlige målsetting i kliniske studier
  • Ett refleksjonsnotat knyttet til kliniske studier med et omfang på maks. 1000 ord

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. Det legges til rette for at studenter som får "ikke godkjent" på en eller flere av testene får ett (1) nytt forsøk. 

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til deleksamen 2 (dvs før sluttvurdering kan gjennomføres).

Eksamen

Emnet har to deleksamener: Individuell skriftlig skoleeksamen og vurderte kliniske studier.

Deleksamen 1: 6 timer skriftlig skoleeksamen i fysiologi og patofysiologi. Ingen hjelpemidler tillatt.

Det benyttes karakterregel A - F, hvor karakteren F er ikke bestått.

Deleksamen 2: Kliniske studier vurdert til Bestått/Ikke bestått.

Både individuell skriftlig skoleeksamen og kliniske studier må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A - F).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at skolen skal kunne tilby best mulig emner og studieprogrammer. Emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Tilgjengelig før studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:54