HSVPL30211 Psykisk helsearbeid, kommunikasjon og saksbehandling (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive hvordan ulike psykiske lidelser, atferdsforstyrrelser, og rusproblemer kan påvirke barn, unge og voksnes liv generelt og personer med utviklingshemming spesielt.
  2. Beskrive ulike evidensbaserte tiltak med forebyggende og behandlende effekt i forhold til psykisk helse
  3. Identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser
  4. Analysere grunnleggende livsbetingelser og å kunne iverksette tiltak for å fremme og videreutvikle evnen til å mestre livskriser og psykososiale belastninger
  5. Beskrive hvordan nasjonale føringer får betydning for forebyggende og behandlende tiltak for mennesker med psykiske lidelser
  6. Analysere og koordinere helhetlige tjenestetilbud til enkeltpersoner og grupper
  7. Gjennomføre saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester.
  8. Gjennomføre saksbehandling i forhold til enkeltvedtak ved bruk av tvang og makt
  9. Identifisere og drøfte faglige dilemmaer vernepleieren står overfor som miljøarbeider og saksbehandler
  10. Beskrive hvordan arbeidet med kvalitet, kontroll og tilsyn i helse- og sosialsektoren foregår
  11. Beskrive vernepleierens kompetanseområder og drøfte hvordan disse får konsekvenser for den profesjonelle yrkesutøvelsen

    Innhold

    1. ICD-10: Psykose, angst, schizofreni, affektive lidelser, nevrotiske lidelser, FAS, FAE, NAS, omsorgsvikt, selvmord, dualproblematikk, og ulike demenssykdommer
    2. Tidlig intervensjon, Webster Strattons modell, ART og økologisk modell
    3. Risikofaktorer
    4. Hele livsløpet generelt
    5. Samhandlingsreformen, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven, psykisk helsevernlov, pasient- og brukerrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven
    6. Individuell plan, ansvarsgruppe og koordinatorrollen. Samarbeid med bruker, pårørende, fagpersoner og frivillige organisasjoner.
    7. Saksbehandlingsregler; forvaltningsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven
    8. Generelle saksbehandlingsregler og spesielle saksbehandlingsregler ved bruk av tvang og makt; forvaltningsloven, helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
    9. Profesjonelt skjønn og etisk refleksjon.
    10. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og sosialtjenestene, dokumentasjon og brukerinvolvering
    11. Personlig kompetanse, kommunikasjonskompetanse, faglig kompetanse, endringskompetanse, juridisk kompetanse og etisk kompetanse

    Undervisnings- og læringsformer

    Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og arbeid i små grupper på 3 - 4 personer i hver gruppe. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene.

    Praksis

    Det er ingen praksis i emnet.

    Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    1. En skriftlig gruppeoppgave på maks 2000 ord. Oppgaven er knyttet til utarbeidelse av individuell plan, og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet til en omarbeiding.
    2. En gruppeoppgave som presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Presentasjonen er knyttet til saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
    3. En gruppeoppgave er knyttet til saksbehandling ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming. Oppgaven presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlig vedtak leveres og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
    4. Deltakelse i obligatorisk undervisning.

    Arbeidskravene må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet.

    Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.
    Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamen

    Gruppeoppgave som hjemmeeksamen over 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord. Det benyttes karakterregel A-F, og karakteren gis for hele gruppen.

    Ved klage på karaktersetting der det gis èn felles karakter, må alle de som er bedømt samlet, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.

    Høgskolen setter sammen gruppene til eksamen. Hver gruppe består av 2-3 studenter. Interne sensorer.

    Evaluering av emnet

    Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

    - Skriftlig sluttevaluering
    - Referansegruppe

    Litteratur

    Litteraturlista er sist oppdatert 18.06.2013

    361.32 As
    Askeland, G. A. & O. Molven (2010). Dokument i klientarbeid: journaler, sosialrapporter og saksframstilling i sosialt arbeid. 6. utgave. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 978-82-05-39891-7 (227 sider)

    616.8 Hj
    Ellertsen, B. og B. Gjærum (red.) (2002). Hjerne og atferd: Utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrobiologisk perspektiv. 2. utgave. 659 sider. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 978-82-05-30434-5,h, 82-05-30434-3,n (14 sider)
    Kap. 11: Det føtale alkoholsyndrom – FAS (333-347)

    362.10425 Fa
    Hansen, H. (red.), K. Humerfelt, A. Kjellevold, A. Norheim & R. Sommerseth et. al. (2010). Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-0866-1 (94 sider)
    Kap. 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid (s. 21-50)
    Kap. 2: Pårørendeinvolvering i helsetjenesten – rettsanvendelsesskjønn og faglig skjønn (s. 51-78)
    Kap. 3: Et faglig rom for skjønn. (s. 79-99)
    Kap. 5: Et faglig skjønn forutsetter anerkjennelse av brukerne (s. 131-149)

    361.6 Ha
    Haug, E. & K, M. Paulsen (2007): Mellom fag, forvaltning og politikk, En problembasert introduksjon for studenter. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-00919-3.(64 sider)
    Kap. 4: Arbeid med kvalitet i helse- og sosialtjenester (s. 84-104)
    Kap. 5: Saksbehandling (s. 105-149)

    362.10685 Hv
    Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
    34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
    http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/internkontroll-i-sosial--og-helsetjenesten/Sider/default.aspx

    362.10685 Og
    -og bedre skal det bli!: nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005) 49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
    http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial--og-helsetjenesten-og-bedre-skal-det-bli-2005-2015/Sider/default.aspx

    362.10685 Og
    Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
    http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/hvordan-kommer-vi-fra-visjoner-til-handling-og-bedre-skal-det-bli-/Sider/default.aspx

    ..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
    http://www.ogbedreskaldetbli.no/237/Brukermedvirkning_mindre_fil.pdf

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I. Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (5.utgave). ISBN 978-82-05-043036-5 ( 18 sider)
    Kap. 3.1: Opplæring, arbeid og arbeidsløshet (s. 123-132 og s. 140-149)

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett, 473 s. (4. utg.).
    Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42426-5. (154 sider)
    Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans. s. 61-102
    Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter velferdslovgivningen s. 105-141
    Kap. 4: Taushetsplikt s. 145–177
    Kap. 7: Samtykkekompetanse, integritetsvern og tvangsbruk s. 277-322

    362.76 Kv.
    Kvello, Ø. (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling.(455 sider). Oslo: Universitetsforlaget. (117 sider)
    Kap. 2: Omsorgskvalitet (32-52)
    Kap. 3: Diagnostisering og predikering (53-62)
    Kap. 7: Familier som omsorgsbase for barn og unge (165-196)
    Kap. 8: Foreldre med psykiske lidelser (197-245)
    Kap. 9: Rusmiddelmisbruk hos foreldre (246-255)

    Meld. St. 10 (2012-2013). Melding til Stortinget. God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Norge Helse- og omsorgsdepartementet (127 sider).
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-10-20122013.html?id=709025

    371.93 Er
    Moynahan, L., B. Strømgren & K. Gundersen (red.) (2005). Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 1082-15-00618-3 (82 sider)
    Kap. 1: Hvorfor aggresjonserstatningstrening (ART)? (17-23)
    Kap. 2: Hva er ART? (s. 24-73)
    Kap. 3: Grunnlaget for å velge ART som metode (s.75-102)

    362.2 Sa
    Norvoll, R. (red.) (2013). Samfunn og psykisk helse. Samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal Norsk forlag AS. ISBN 978-82-05-40913-2. Hele boka. 312 s.

    361.2 So
    Helsetilsynet (2008) Avlastning og støttekontakt - tjenester med betydning for et bedre liv!
    Rapport fra Helsetilsynet 4/2008
    http://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/rapporter2008/helsetilsynetrapport4_2008.pdf

    362.16 Om
    Sosial- og helsedepartementet (1997) Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B www.regjeringen.no

    344.03 So
    Sosial- og helsedepartementet (1998). Tilleggsrundskriv til Rundskriv I-1/93 til lov om sosiale tjenester m v: Omsorgslønn, 13 s. (Rundskriv I-42/98) www.regjeringen.no

    362.10685 Kv
    Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
    (IS-1201) ISBN 82-8081-054-4
    http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kvalitet-i-pleie-og-omsorgstjenesten/Sider/default.aspx

    362.483 So
    Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet.
    (Rundskriv I-20/2000) www.regjeringen.no

    616.89075 Ic
    Statens helsetilsyn.(1999). ICD-10 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Kliniske beskrivelser og diagnostiske retningslinjer. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISDN 978-82-00-45076. s. 25-37 og s.40-128 (100 sider)

    Stortingsmelding nr. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. Helse- og omsorgsdepartementet (150 sider)
    www.regjeringen.no

    Stroebe, M. Schut, H. og Stroebe, W (2011). Helsemessige følger av sorg. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48(9), 883 - 897 (10 sider). www.psykologtidsskriftet.no

    362.3 St
    Stubrud, L. H. (2001). Utviklingshemning i et økologisk perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 82-15-00001-0. (s. 76-128) (52 sider)

    649.1 We
    Webster-Stratton,C. (2007). De utrolige årene. En foreldreveileder. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-82-05-37060-9 (104 sider) Kapitlene 1,2,3,4,5,7,8,9 og 10.

    Totalt: 1779 sider

    Lover, forskrifter og rundskriv
    Kommuneloven
    Offentlighetsloven
    Ombudsmannsloven
    Plan- og bygningsloven
    Forvaltningsloven
    Pasient- og brukerrettighetsloven
    Helsepersonelloven
    Helse- og omsorgstjenesteloven
    Lov om psykisk helsevern
    Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
    Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen
    Spesialisthelsetjenesteloven
    www.lovdata.no

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:54