HSVPD10211 Innføring i miljøarbeid (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst/vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter avsluttet tema skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive årsaker til og konsekvenser av utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og noen av de vanligste tilleggslidelser ved utviklingshemming
  2. Beskrive perspektiver på helse og habilitering
  3. Beskrive noen av kroppens organsystemer og deres funksjon
  4. Beskrive normative og deskriptive premisser for systematisk miljøarbeid
  5. Beskrive tilrettelegging av miljøbetingelser for god livskvalitet
  6. Beskrive, anvende og begrunne valg av datainnsamlingsmetoder og feilkilder ved datainnsamling
  7. Kunnskapsbasert argumentasjon
  8. Beskrive og begrunne hvordan mål velges og formuleres
  9. Anvende praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter ut fra brukeres behov, med sikte på økt livskvalitet og velferd
  10. Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker
  11. Beskrive juridiske og faglige vilkår knyttet til miljøarbeid
  12. Anvende livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper

    Innhold

    1. Utviklingshemming og sentrale utviklingsforstyrrelser. De vanligste tilleggslidelser til utviklingshemming og utviklingsforstyrrelser, epilepsi, cerebral parese, sansedefekter og autisme.

    2. Helse, funksjonsevne og funksjonshemming. Habilitering i et forebyggende og helsefremmende perspektiv.

    3. Nervesystemet og sanseapparatet, oppbygning og funksjon.

    4. Grunnbegreper i miljøarbeid, anvendt atferdsanalyse og vernepleierens arbeidsmodell, sjekkliste for målrettet miljøarbeid. Etiske vurderinger i systematisk miljøarbeid.

    5. Miljøtilrettelegging i systematisk miljøarbeid. Hjelpemidler og velferdsteknologi. Arbeid og fritid.

    6. Datainnsamlingsmetoder/ kartleggingsmetoder. Observasjon, intervju og foreliggende materiale, funksjonelle analyser, N=1 design og nettverkskartlegging. Validitet, reliabilitet og kritisk tenkning.

    7. Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon om faglige problemstillinger.

    8. Etiske og juridiske vurderinger og kriterier for målvalg. Makt, myndiggjøring og refleksjon i miljøarbeid.

    9. Hygieniske prinsipper. Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider. ADL. Hjelperrollen. Brukermedvirkning, herunder samarbeid med ulike etnisiteter.

    10. Grunnleggende opplæringsteknikker. Forsterkning, prompt og fading, veiledning og modellæring m.fl.

    11. Juridiske og faglige vilkår ved bruk av tvang og makt. Krav til forsvarlig yrkesutøvelse. Taushetsplikt og brukermedvirkning.

    12. Førstehjelp del 1 etter retningslinjer fra Norsk restitusjonsråd.

     

    Undervisnings- og læringsformer

    Undervisning og læring skjer gjennom teoretiske forelesninger, forelesninger med innlagte øvelser, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer og trening på ulike ferdigheter. I tillegg kommer obligatorisk veiledning, deltagelse i basisgrupper og nettdiskusjoner.

    Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning, demonstrasjoner og veiledning gis i de prosedyrer som studentene skal tilegne seg og som de skal testes i.

    Praksis

    Det er ingen praksis i emnet.

    Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    • Tre innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Hvert notat skal være på minimum 700 ord. Notat 1: Kartlegging/registrering og analyse. Notat 2: Målvalg og normative vurderinger. Notat 3: Tiltaksarbeid og evaluering. Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning.
    • De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3000 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på samlet oppgave. Samlet oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent.
    • 80 % deltakelse/tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning.  
    • Godkjent ferdighetstrening. Det gis mulighet til å gjennomføre ett nytt forsøk. Det er krav om 90% deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
    • Innlevering av individuell leseplan og evaluering av leseplan - med muntlig tilbakemelding i basisgruppa
    • Obligatorisk basisgruppeveiledning 6 timer.

        Innhold:

    • 1 veiledningstime til arbeid med forventninger og krav til rollen som student og miljøarbeider
    • 2 veiledningstimer til prosessveiledning i forhold til arbeidskrav
    • 1 veiledningstime til arbeid i grupper - roller og gruppeprosesser
    • 1 veiledningstime til faglige diskusjoner med forankring i teori.
    • 1 veiledningstimer knyttet til problemstillinger etter ønsker fra basisgruppene eller ferdighetstrening i praktiske prosedyrer i miljøarbeid.

        Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.

        Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamen

    4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
    Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.

    Evaluering av emnet

    Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
    - Skriftlig sluttevaluering
    - Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

    Litteratur

    Litteraturlisten er oppdatert 11.11.2013

    150.1943 Co
    Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
    Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall (76 sider)
    Kap. 3: Selecting and Defining Target Behaviors (48-72) 24
    Kap. 17: Stimulus Control (392-408)16
    Kap. 18: Imitation (412- 418)6
    Kap. 19: Shaping (420-432)12
    Kap. 20: Chaining (434-452)18

    616.89142 An
    Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (90 sider)
    Kap. 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging (21-39) 18
    Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging (42-58) 16
    Kap. 6: Nevrobiologi og læring (139-158) 19
    Kap. 7: Forskningsmetoder (159-180) 21

    362.3 Ut
    Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (51 sider)
    Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering (19-30) 11
    Kap. 2: Livskvalitet (31-44) 13
    Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse (87-94) 7
    Kap. 8: Hørselssvikt (95-101) 6
    Kap. 9: Utviklingshemming og syn (102-116) 7
    Kap. 11 Oral helse (118-125) 7

    302.5 Gu
    Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13978-82-05-30241-9 (72 sider)
    Kap. 3: Nettverkskartlegging (42-58) 16
    Kap. 4: Nettverkets struktur (59-77) 18
    Kap. 5: Samspillet i nettverket( 78-102) 24
    Kap.17: Nettverkstrening (260-274) 14

    150.194Isa
    Isaksen Jørn og Are Karlsen (2013) Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget.
    ISBN978-82-15-02076 (69 sider)
    Kap. 1: Atferd og atferdsanalyse (11-22) 11
    Kap. 2: Viktige begreper i atferdsanalysen (26-47) 21
    Kap. 4: Analyse, etablering og endring av atferd (63-80) 17
    Kap. 6: Datainnsamling og design (99-119) 20

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II. Barnevern og sosialrett, 473 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42426-5 (6 sider).
    Kap. 7.4.3: Vergemålsloven av 2010 s.297-302

    Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
    URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308

    NAKU Modeller i miljøarbeid (2010) (37 sider) http://naku.no/sites/default/files/files/GodeHistorier_web.pdf

    344.04 Mo
    Molven, O. (2012). Helse og jus. (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42783-9,h (46 sider)
    Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet (225-249) 24
    Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid (309-331) 22

    362.3 Ut
    Mæhle, I., Eknes, J. & G. Hauge (red.) (2011). Utviklingshemning Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01300-8 (111 sider)
    Kap. 1: Ingen er perfekt (19-23) 4
    Kap. 2: Genetiske årsaker til utviklingshemning (23-43) 20
    Kap. 5: Down syndrom (67-80) 13
    Kap. 6: Williams syndrom (81-87) 6
    Kap. 9: Kjønnskromosomavvik (108-113) 5
    Kap. 10: Angelman syndrom (117-124) 7
    Kap 11: Prader-Willi syndrom (125-135) 10
    Kap. 12: Fragilt X-syndrom (136-143) 7
    Kap. 13: Rett syndrom (144-150) 6
    Kap 23: Hjerneskade og miljøfaktorer (202-204) 2
    Kap. 24: Cerebral parese og utviklingshemning (209-214) 5
    Kap. 25: Epilepsi (215-227) 12
    Kap. 27: Tre historier om å leve med en diagnose som innebærer psykisk utviklingshemning (241-246) 5

    616.0252 No
    Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
    s. 5-35

    612 Me
    Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (72 sider)
    Kap. 4. Nervesystemet
    Kap. 5: Sansene

    371.9043 Tu
    Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (182 sider)
    Kap 1: Grunnleggende forståelse (17-51) 34

    Kap 4: ADL-vurdering (82-115) 33
    Kap 5: En oppgaveorientert tilnærming til ADL-trening (116-139) 23
    Kap 7: Aktivitetsanalyse og tilrettelegging (148-174) 26
    Kap 8: ADL-trening og tilrettelegging (175-241) 66

    362.3 Ve
    Østby, M. (2010). "Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)
    URL: http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01 FO-sentralt filer/Vernepleierne/Vernepleierboka 2010/01 Vernepleierboka.pdf

    371.94Øz
    Øzerk, M. & Øzerk, K. (2013). Autisme og pedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN978-82-02-39519 (63 sider)
    Kap. 2: Et kort historisk tilbakeblikk på autisme. (23-28) 5
    Kap. 3 Autismespekter-forstyrrelser og kriterier i DSM og ICD. (29-45) 17
    Kap. 4 Forkomsten av autisme-spekter-forstyrrelser og ulike forståelsesrammer. (46-63) 18
    Kap. 5: Autismespekterforstyrrelser i lys av den utviklingspsykologiske forståelsesrammen. (64-85) 22

    Psykiske lidelser – e-læringskurs
    Innledning -kunnskapsstatus og grunnleggende begreper- Trine Lise Bakken
    Faktorer som påvirker miljøet - Vibeke Gjersø
    Angst - Elisabeth Wigaard
    Depresjon - Trine Reuppert Knudsen
    Mani og hypomani - Arvid N. Kildal
    Psykose - Abrar Yar Khan
    Demens - Frode Kibsgaard Larsen og Lise Øverland
    http://www.helsekompetanse.no/sor/17537

    PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
    Oslo: Akribe forlag. (31 sider) 

    http://www.ppsnett.no/Ernæring
    Servering av mat. Gjennomføring (3 s.)
    Mating av pasient. Gjennomføring (4 s.)

    http://www.ppsnett.no/Infeksjonsforebygging
    Instrumenter og utstyr: Arbeid på desinfeksjonsrom: Gjennomføring (1 s)
    Aseptikk
    Ren prosedyre: Gjennomføring (1 s.)
    Håndhygiene
    Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
    Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (1 s.)
    Hanskebruk
    Rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)

    http://www.ppsnett.no/Hud og vev: Personlig hygiene
    Sengebad i flatt leie (4 s.)
    Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
    Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
    Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
    Tannpuss (2 s.)
    Stell av tannproteser (3 s.)
    Spesielt munnstell (2 s.)

    www.ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=67479 Respirasjon/ sirkulasjon
    Førstehjelp:
    Basal hjerte-lungeredning (BHLR). Gjennomføring
    Fremmedlegeme i luftveiene. Gjennomføring
    Sideleie. Gjennomføring
    (4 sider)


    Kunnskapsstoff: Respirasjon/ sirkulasjon
    Førstehjelp:
    Forskning og utvikling
    Årsaker til uventet hjertestans
    Prinsipper og utstyr
    Bevissthet, luftveier og åndedrett
    Brystkompresjoner og innblåsninger
    Fremmedlegemer
    Sideleie
    (11 sider)

    1039 sider lover nettkurs

    346.0138 Lo
    Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004), 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004) ISBN 82-8081-049-8
    http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf

    Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
    www.lovdata.no

    Lov om vergemål for umyndige (vergemålsloven). JD (Justis og beredskapsdepartementet) ISBN 82-504-1040-8. LOV-1927-04-22-3, sist endret: LOV-2003-12-12-113 fra 2004-07-01. Ikraftredelse: 2013-07-01

    Mangfold og muligheter e-læringskurs (supplert 11.11.2013):
    Utvelgelse og utarbeidelse av mål

    Nettverkskartlegging

     

     

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:53