HSVPD10113 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive og anvende studiets læringsformer og de viktigste formkravene ved akademisk skriving
- Beskrive utviklingen av yrket og arbeidsfeltet
- Beskrive vernepleierens samfunnsmandat
- Beskrive kjennetegn ved ulike funksjonsnedsettelser.
- Beskrive utfordringer som vernepleieren står overfor i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelser
- Beskrive hva brukermedvirkning er
- Beskrive innholdet i og kjennetegn ved målrettet miljøarbeid
- Beskrive normative premisser for miljøarbeid
Innhold
- Delta aktivt i basisgrupper og veiledningstimer. Bibliotekundervisning, akademisk skriving og kritisk tenkning (validitetsproblematikk), studieteknikk og plagiering.
- Brukergrupper, holdninger til mennesker med funksjonsnedsettelser, omsorgsideologier, utdanning og yrke
- Politiske styringssignaler, helse- og omsorgstjenestelovens formål og virkeområde, vernepleieren som helse- og sosialarbeider
- Fysiske, psykiske- og kognitive funksjonsnedsettelser, med spesiell vekt på utviklingshemming
- Vernepleieren i spenningsfeltet mellom makt, hjelp og krenkelser. Ulike syn på funksjonshemming og konsekvenser dette får for tjenestetilbud? (modeller for å forstå funksjonsnedsettelser og konsekvenser for tjenestetilbud)
- Føringer og argumenter for brukermedvirkning, brukermedvirkning på individnivå og systemnivå og grader av medvirkning
- Brukermedvirkning, Miljøtilrettelegging, hjelpemidler, vernepleierens arbeidsmodell, tiltak og fritidsaktiviteter
- Yrkesetiske retningslinjer: menneskesyn, rettigheter og plikter, brukermedvirkning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert etter prinsipper om studentaktive metoder med bruk av elementer fra problembasert læring. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, ferdighetstrening, veiledning, nettstøttede studier og arbeid i basisgrupper (se regler om fravær).
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell leseplan - muntlig tilbakemelding i gruppeveiledning. Evaluering av leseplan halvveis i emnet.
- Gruppenotat på maks 1000 ord. Muntlig/skriftlig tilbakemelding i Adobe Connect. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis en mulighet for omarbeiding
- To individuelle notater på maks 700 ord - med skriftlig tilbakemelding - vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis to muligheter for omarbeiding.
- Obligatorisk deltagelse i ferdighetstrening. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisningen.
- Obligatorisk deltagelse i fire veiledningstimer i basisgruppe.
Tema for veiledning er:
- Forventninger til studiet - studentenes målsetting med studiet. Gruppekontrakt og tilbakemelding på leseplan.
- Avklaring av roller og egne holdninger til mennesker med funksjonsnedsettelser
- Veiledning på skriftlig notat.
- Veiledning i Adobe Connect - Tilbakemelding på gruppenotat
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme perioden som studieplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
2 dagers individuell hjemmeeksamen. Studentene skriver en oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakaterkskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Referansegruppe
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 18.06.2013
Askeland, Aaga. G.(red.)(2011): Kritisk refleksjon i sosialt arbeid, 199 s. Oslo; Universitetsforlaget ISBN: 97-88-21501888-1 ca. 50 sider – som spesifiseres ved studiestart
362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment: ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. ( sider) Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon: Levekårs- og rettighetsorientering s. 17-27
Kap. 2: Verdsetting av sosial rolle (VSR) s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon: Skillelinjer og likhetspunkter s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål for arbeidet med funksjonshemmede s. 71-88
Kap. 6: Normaliseringstenkningen møter motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s.166-186
113s
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres! Informasjons- og utviklingsprogram 2010 – 2015 (26 s). www.publikasjoner.dep.no. Publikasjonskode: Q-1176 B http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rapporter/2010/info_og_utvikl_program_210_2013.pdf
361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no
361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 16 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no
174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fobsv.no
Grue, L. (2011). Hinderløype. Foreldre, barn og funksjonshemming. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 19/2011 (s.11 – 127) 116 s http://www.nova.no/asset/4964/1/4964_1.pdf
Jacobsen, T. (2007). Vi vil, vi vil, men får vi det til? Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemming. 60 s. Sosial- og helsedirektoratet. IS-1456 Rapport. http://www.helsedirektoratet.no
361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 135 s. (2. utg.) Oslo:Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00917-9
Kapittel 1:Bakgrunn s. 11-53
Kapittel 2: Byggesteiner i profesjonelt miljøarbeid s. 54 -79
Kapittel 3: Profesjonelt miljøarbeid og rammer s. 83 - 95
Kapittel 4: Fra problemløsningsmodell til problemløsningsprosess s. 96-140
Kapittel 5: Problemløsningsprosessen – Stine s. 140 – 178 s. 38
Totalt 161 s
362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse: Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/02%20Vernepleierboka.pdf
808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 163 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2 Kap. 1: Oppgaveskriving: Introduksjon og overblikk s. 9-24
Kap. 2: Hva skal oppgaven handle om? s. 25-48
Kap. 3: Så var det skrivingen s. 49-74
Kap. 4: Oppgavens disponering og struktur s. 75-96
Kap. 5: Litt mer om ulike oppgavesjangere s. 97-134
Totalt 120 s.
Rønning, R. & L.J. Solheim(2000). Hjelp på egne premisser? Om brukermedvirkning i velferdssektoren. 174 s. Oslo: Gyldendahl Norsk Forlag. 3. opplag ISBN: 83-00-12710-9,h
Kap.1: Hvorfor sette søkelys på brukermedvirkning s. 9 – 20
Kap.2: Brukermedvirkning – et mangeslungent fenomen s. 21 – 44
Kap.4: Utviklingstrekk som har hatt betydning for fremveksten av brukermedvirkning s. 63 – 93.
Totalt 64 sider
Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/
Skaug, G.M. (2013). Mellom makt og hejlp: om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper (4. utg.) Oslo; Universitetsforlaget. ISBN; 978-82-15-00381-8 Hele boka (Ikke utkommet enda – spesifiseres ved studiestart)
Totalt:
648 s + ca. 150s Skaug. G.M og ca. 50s Askeland. A.G. Sum: 850 s. pluss lovtekst.
Lover:
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (antidiskrimineringsloven) http://www.lovdata.no/index-lov.html
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 1: Formål og virkeområde, Kap. 2: Forhold til andre lover, Kap.4:Krav til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet.
http://www.lovdata.no/index-lov.html
Lov om pasient- og brukerrettigheter(pasient og brukerrettighetsloven) http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html
Lov om Folkehelsearbeid(Folkehelseloven) http://www.lovdata.no/all/hl-20110624-029.html