HSVPD10113 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive og anvende studiets læringsformer og de viktigste formkravene ved akademisk skriving
  2. Beskrive utviklingen av yrket og arbeidsfeltet
  3. Beskrive vernepleierens samfunnsmandat
  4. Beskrive kjennetegn ved ulike funksjonsnedsettelser.
  5. Beskrive utfordringer som vernepleieren står overfor i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelser
  6. Beskrive hva brukermedvirkning er
  7. Beskrive innholdet i og kjennetegn ved målrettet miljøarbeid
  8. Beskrive normative premisser for miljøarbeid

Innhold

    1. Delta aktivt i basisgrupper og veiledningstimer. Bibliotekundervisning, akademisk skriving og kritisk tenkning (validitetsproblematikk), studieteknikk og plagiering.
    2. Brukergrupper, holdninger til mennesker med funksjonsnedsettelser, omsorgsideologier, utdanning og yrke
    3. Politiske styringssignaler, helse- og omsorgstjenestelovens formål og virkeområde, vernepleieren som helse- og sosialarbeider
    4. Fysiske, psykiske- og kognitive funksjonsnedsettelser, med spesiell vekt på utviklingshemming
    5. Vernepleieren i spenningsfeltet mellom makt, hjelp og krenkelser. Ulike syn på funksjonshemming og konsekvenser dette får for tjenestetilbud? (modeller for å forstå funksjonsnedsettelser og konsekvenser for tjenestetilbud)
    6. Føringer og argumenter for brukermedvirkning, brukermedvirkning på individnivå og systemnivå og grader av medvirkning
    7. Brukermedvirkning, Miljøtilrettelegging, hjelpemidler, vernepleierens arbeidsmodell, tiltak og fritidsaktiviteter
    8. Yrkesetiske retningslinjer: menneskesyn, rettigheter og plikter, brukermedvirkning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsipper om studentaktive metoder med bruk av elementer fra problembasert læring. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, ferdighetstrening, veiledning, nettstøttede studier og arbeid i basisgrupper (se regler om fravær).

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Individuell leseplan - muntlig tilbakemelding i gruppeveiledning. Evaluering av leseplan halvveis i emnet.
  2. Gruppenotat på maks 1000 ord. Muntlig/skriftlig tilbakemelding i Adobe Connect. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis en mulighet for omarbeiding
  3. To individuelle notater på maks 700 ord - med skriftlig tilbakemelding - vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis to muligheter for omarbeiding.
  4. Obligatorisk deltagelse i ferdighetstrening. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
  5. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisningen.
  6. Obligatorisk deltagelse i fire veiledningstimer i basisgruppe.

Tema for veiledning er:

  1. Forventninger til studiet - studentenes målsetting med studiet. Gruppekontrakt og tilbakemelding på leseplan.
  2. Avklaring av roller og egne holdninger til mennesker med funksjonsnedsettelser
  3. Veiledning på skriftlig notat.
  4. Veiledning i Adobe Connect - Tilbakemelding på gruppenotat

Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme perioden som studieplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

2 dagers individuell hjemmeeksamen. Studentene skriver en oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakaterkskala A-F.  Det benyttes interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Referansegruppe

- Skriftlig sluttevaluering

- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.06.2013

Askeland, Aaga. G.(red.)(2011): Kritisk refleksjon i sosialt arbeid, 199 s. Oslo; Universitetsforlaget ISBN: 97-88-21501888-1 ca. 50 sider – som spesifiseres ved studiestart

362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment: ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. ( sider) Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon: Levekårs- og rettighetsorientering s. 17-27

Kap. 2: Verdsetting av sosial rolle (VSR) s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon: Skillelinjer og likhetspunkter s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål for arbeidet med funksjonshemmede s. 71-88
Kap. 6: Normaliseringstenkningen møter motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s.166-186
113s

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres! Informasjons- og utviklingsprogram 2010 – 2015 (26 s). www.publikasjoner.dep.no. Publikasjonskode: Q-1176 B http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rapporter/2010/info_og_utvikl_program_210_2013.pdf

361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no

361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 16 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no

174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fobsv.no

Grue, L. (2011). Hinderløype. Foreldre, barn og funksjonshemming. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 19/2011 (s.11 – 127) 116 s http://www.nova.no/asset/4964/1/4964_1.pdf

Jacobsen, T. (2007). Vi vil, vi vil, men får vi det til? Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemming. 60 s. Sosial- og helsedirektoratet. IS-1456 Rapport. http://www.helsedirektoratet.no

361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 135 s. (2. utg.) Oslo:Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00917-9
Kapittel 1:Bakgrunn s. 11-53
Kapittel 2: Byggesteiner i profesjonelt miljøarbeid s. 54 -79
Kapittel 3: Profesjonelt miljøarbeid og rammer s. 83 - 95
Kapittel 4: Fra problemløsningsmodell til problemløsningsprosess s. 96-140
Kapittel 5: Problemløsningsprosessen – Stine s. 140 – 178 s. 38
Totalt 161 s

362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse: Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/02%20Vernepleierboka.pdf

808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 163 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2 Kap. 1: Oppgaveskriving: Introduksjon og overblikk s. 9-24
Kap. 2: Hva skal oppgaven handle om? s. 25-48
Kap. 3: Så var det skrivingen s. 49-74
Kap. 4: Oppgavens disponering og struktur s. 75-96
Kap. 5: Litt mer om ulike oppgavesjangere s. 97-134
Totalt 120 s.

Rønning, R. & L.J. Solheim(2000). Hjelp på egne premisser? Om brukermedvirkning i velferdssektoren. 174 s. Oslo: Gyldendahl Norsk Forlag. 3. opplag ISBN: 83-00-12710-9,h
Kap.1: Hvorfor sette søkelys på brukermedvirkning s. 9 – 20
Kap.2: Brukermedvirkning – et mangeslungent fenomen s. 21 – 44
Kap.4: Utviklingstrekk som har hatt betydning for fremveksten av brukermedvirkning s. 63 – 93.
Totalt 64 sider

Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/

Skaug, G.M. (2013). Mellom makt og hejlp: om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper (4. utg.) Oslo; Universitetsforlaget. ISBN; 978-82-15-00381-8 Hele boka (Ikke utkommet enda – spesifiseres ved studiestart)

Totalt:

648 s + ca. 150s Skaug. G.M og ca. 50s Askeland. A.G. Sum: 850 s. pluss lovtekst.

Lover:

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (antidiskrimineringsloven) http://www.lovdata.no/index-lov.html

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 1: Formål og virkeområde, Kap. 2: Forhold til andre lover, Kap.4:Krav til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet.
http://www.lovdata.no/index-lov.html

Lov om pasient- og brukerrettigheter(pasient og brukerrettighetsloven) http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html

Lov om Folkehelsearbeid(Folkehelseloven) http://www.lovdata.no/all/hl-20110624-029.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:52