HSVFT10113 Ulike teknologier, brukermedvirkning og sentrale aktører (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Velferdsteknologi i helse- og sosialtjenesten. Emnet kan inngå som valgfritt emne i mastergradsstudiet Tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

Emnet undervises i 1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • ha inngående kunnskap om ulike teknologier som anvendes i velferdsteknologi
  • ha inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ og tjenestenivå
  • analysere sentrale aktørers rolle og ansvar knyttet til velferdsteknologi

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • løse enkle tekniske problemer ved bruk av teknologi
  • påvise sikkerhetsrisiko ved bruk av teknologi

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • analysere etiske og juridiske rammer og problemstillinger for bruk av velferdsteknologi

Innhold

  • Ulike teknologier og deres muligheter, utfordringer og begrensninger:
    • Trygghets- og sikkerhetsteknologi
    • Kompensasjons- og velværeteknologi
    • Teknologi for sosial kontakt
    • Teknologi for behandling og pleie
    • Aktuelle konstruksjonsprinsipper brukt i velferdsteknologi, el-sikkerhet, operativsystemer, datakommunikasjon, sensorteknologi, automatiserte maskiner
    • Standarder og kommunikasjonsløsninger
  • Menneske-/maskin - interaksjon
  • Brukermedvirkning, individuell tilrettelegging og kunnskapsbasert praksis
  • Sentrale aktørers roller og ansvar knyttet til velferdsteknologi;
    • Kommunale etater
    • NAV
    • Statlige virkemiddelaktører
    • Private aktører
  • Rettslige rammer for bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
  • Etiske dilemmaer og utfordringer ved velferdsteknologi

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsformene er forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudier, praktiske øvelser, simulering. Mellom samlingene blir det tilbudt IKT-basert veiledning.

Emnet krever egenaktivitet, og studentene anbefales å organisere seg i lesegrupper/ kollokviegrupper så tidlig som mulig. Samlingene legges opp med en kombinasjon av de ulike undervisningsformene.

Arbeidsomfang

Emnet er organisert med 4 samlinger á tre dager á 6 timer.
I tillegg kommer selvstudier og gruppearbeid.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i emnet.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. 
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F. 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i lærergruppen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 03.07.2013

Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid: floskel, styringsverktøy, eller frigjøringsstrategi? Oslo, Gyldendal akademisk. (s.10-192)

Aspnes, E. H., D. Ausen, et al. (2012). Velferdsteknologi i boliger: muligheter og utfordringer. Trondheim, Sintef. (s.7-72)

Ausen, D. (2013). Trygge spor: GPS-løsning og tilhørende støttesystemer for personer med demens innovasjonsprosjekt i offentlig sektor. Trondheim, SINTEF. (s13-23,39-52)

Engebretsen, E. and K. Heggen (2012). Makt på nye måter. Oslo, Universitetsforlaget. (kap 1,3,4,8,11,12)

Hagen, K. (2011). Innovasjon i omsorg: utredning fra utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 26. juni 2009: avgitt til Helse- og omsorgsdepartementet 16. juni 2011. Oslo, Departementenes servicesenter, Informasjonsforvaltning. (s. 51-165)

Helsedirektoratet (2012). Velferdsteknologi: fagrapport om implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013-2030. Oslo, Helsedirektoratet. (s 9-108)

Helsedirektoratet. (03.06.2013) Elektronisk samhandling i helse- og sosialsektoren
http://www.kith.no/templates/kith_WebPage____564.aspx

Interaction Design Foundation: (03.06.2013):

Interaction design:
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/interaction_design.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/philosophy_of_interaction.html

HCI & CSCW:
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/human_computer_interaction_hci.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/cscw_computer_supported_cooperative_work.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/socio-technical_system_design.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/wearable_computing.html

Brukermedvirkning:
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/usability_evaluation.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/end-user_development.html
https://www.interaction-design.org/encyclopedia/requirements_engineering.html

Kallesøe, H. and A. K. Petersen (2012). Teknologi, mennesker, faglighed: muligheder og udfordringer i løsning af velfærdsopgaver. Aarhus, ViaSystime.(kap. 1,2, 5, 7, 8, 9,10)

Karnebäck, S. (2003). Elfa-boken: fakta om elektronik. Lund, Studentlitteratur.(s.1723-1726, 1744-1752, 1761-1781, 1788-1790)

Kunnskapssenteret. (03.06.2013). Nettkurs: Kunnskapsbasert praksis
http://kunnskapsbasertpraksis.no/kunnskapsbasert-praksis/

Kunnskapssenteret. (2008). ..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse, Kunnskapssenteret. "Metode for kvalitetsforbedring 2008". (s.1-18)

Sørensen, F. (2011). Innføring i nettverk. Oslo, Bookworld. "Internett, intranett, lokalnett, transportnett" - Omslaget.1. utg. Oslo (kap 1,2,3)

Wehner, L. W. (2013). Empowerment og velfærdsteknologi til kronikere
http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/11196/Empowerment%20og%20velf%C3%A6rdsteknologi%20til%20kronikere%20mid-res.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:52