HSTFS40312 Tverrfaglig samarbeid 3- forskningsbasert praksis (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng), både heltid og deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For deltidsstudenter, kull 2012, skal følgende emner være bestått (tilsvarer 1. studieår):
HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng)
HSTFS40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse (15 studiepoeng)

For heltidsstudenter, kull 2012, skal følgende emner være bestått (tilsvarer 1. studieår):
HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng)
HSTFH40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse (15 studiepoeng)
HSTFS40411 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner (10 studiepoeng)
HSTFH41412 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (10 studiepoeng)
HSTFH42412 Vitenskapsteori og metode (10 studiepoeng)

For deltidsstudenter, kull 2013, skal følgende emner være bestått (tilsvarer 1. studieår):
HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng)
HSTFS40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse (15 studiepoeng)

 

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om behovet for helhetlige tjenester
  • avansert kunnskap om ulike modeller for å etablere helhetlige tjenestetilbud
  • avansert kunnskap om hvordan de ulike modellene kan gjennomføres og evalueres

Ferdigheter
Kandidaten kan:

  • analysere ulike tiltak med sikte på å vurdere i hvilken grad disse ivaretar sentrale målsettinger som brukermedvirkning, individuell tilpasning, samarbeid og helhet
  • planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle tiltak

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan bidra med utviklingsarbeid for å fremme helhetlige tjenester
  • skal ha kompetanse til å vurdere effekten av tiltak på systemiske, organisatoriske og relasjonelle nivå

Innhold

Hovedfokus skal være hvordan tjenesteytere tilrettelegger for å nå målene om helhetlige tjenestetilbud gjennom tverrfaglig samarbeid. Studentene skal gjennom beskrivelser og analyser av konkrete eksempler på tverrfaglig samarbeid, skaffe seg et bredt erfaringsgrunnlag og referanseramme for hvordan andre har tilrettelagt dette. En viktig del av emnet vil være å se nærmere på erfaringene ved bruk av ulike organisatoriske modeller som behandlingslinjer og ansvarsgrupper. Det forventes at studentene for en stor del bidrar med eksempler fra egen praksis og fra datagrunnlaget til masteroppgaven. Også de erfaringene som for eksempel administratorer og forskere har med ulike modeller vil være viktige innspill i dette emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis gjennom samlinger på til sammen 12 undervisningsdager i løpet av semesteret. Samlingene består av seminarer der det blir lagt vekt på å hente inn personer som kan beskrive konkrete erfaringer med ulike tiltak. Dette kan være både praktikere og forskere.

I tillegg forventes det at studentene presenterer egne arbeider knyttet til planene for masteroppgaven. Under seminarene vil både ansatte og medstudenter bidra med innspill og analyser på de arbeidene som presenteres. I den grad det er studentenes egne data som presenteres, vil slike seminarer være viktige tilbakemeldinger i forhold til masteroppgavene. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % tilstedeværelse. Fravær på 20% til 30% kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • Skriftlig innlegg til gruppe- eller plenumsdiskusjon (300-600 ord). Innlegget godkjennes av emneansvarlig. Ved "ikke godkjent" vil det legges til rette for én ny presentasjon.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %) etter nærmere kriterier. Besvarelsen vurderes etter karakterskalaen A - F.

Evaluering av emnet

Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 17.06.2013

Adler, P.S., Kwon, S.W., Heckscher, C. (2008). Professional Work: The Emergence of Collaborative Community.  Organization Science, Vol. 19, No. 2, March–April 2008, pp. 359–376 (K)

Ejrnæs, M. (2006). Faglighed og tværfaglighed. Vilkårene for samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere. (Kap, 1, 7, 8 og 9).  København: Akademisk Forlag (K)

Hansen, G.V. & Ramsdal, H. (2005). Forpliktende samhandling om psykisk helse på Romerike («Romeriksprosjektet»): Underveisevaluering. Oppdragsrapport 2012:2. Halden: Høgskolen i Østfold.

Hansen, G.V. &  Ramsdal, H. (2005). Om sirkelens kvadratur. Psykisk helsearbeid møter bestiller-utfører-organisasjonen. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, vol 2. (K)

Ladegård, G. & Vabo, S. I (red.) (2010). Ledelse og styring. Oslo: Fagbokforlaget.

Muzio, D., Ackroyd, S. & Chanlat, J.F. (red.) (2008). Redirections in the study of expert labour: established professions and new expert occupations. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Vikkelsø S. & Vinge S. (red.) (2004). Hverdagens arbejde og organisering i sundhedsvæsenet. København: Handelshøjskolens forlag.


Aktuelle forskningspublikasjoner/anbefalt litteratur:

Hansen, G.V. (2007). Samarbeid uten fellesskap. Dr. Philos avhandling, Karlstad universitet.

Hansen, G.V. & Fineide, M.J. (2010). Sammen og koordinert. Høgskolen i Østfold. Arbeidsrapport 2010:1.

Hansen, G.V. & Fugletveit, R. (2010). ”... Vi driver og rydder hver uke vi...” Evaluering av Oppsøkende rusteam i Moss/Rygge. Høgskolen i Østfold. Oppdragsrapport 2010:2.

Ramsdal, H. & Hansen G.V. (2009). Administrativt Samarbeidsutvalg i Østfold: erfaringer med organisering og arbeidsformer. Høgskolen i Østfold, oppdragsrapport 2009:1.


Oppfølging av Stortingsmelding 47 (Samhandlingsformen) med mer:

Prop. 90 L (2010-2011). Lov om folkehelsearbeid. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.

Prop. 91 L (2010-2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.

Meld. St. 16 (2010–2011). Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011-2015). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.

Meld. St. 13 (2011–2012). Utdanning for velferd. Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:52