HSTFS40311 Vitenskapsteori og metode (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng), kull 2011.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For å avlegge eksamen i emnet må følgende være bestått:

Valgfrie emner minimum 30 studiepoeng til sammen og følgende emner:
HSTFS40108 000 Tverrfaglig samarbeid 1
HSTFS40208 000 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid
HSTFS40408 000 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner

Undervisningssemester

Emnet undervises i studiets 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • ha omfattende kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver
  • ha inngående kunnskap om forskningsmetode og metodologiske prinsipper for forskning

Ferdigheter
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • kunne utføre systematiske søk på relevant forskning innen feltet tverrfaglig samarbeid
  • kunne kritisk analysere og vurdere publiserte forskningsresultater

Generell kompetanse
ved avsluttet emne skal studenten kunne:

  • kunne designe et forskningsprosjekt knyttet til en relevant problemstilling for tverrfaglig samarbeid
  • kunne gi en kritisk vurdering av andres forskningsdesign

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Vitenskapsteori
  • Forskningsetikk
  • Sentrale metodologiske begreper
  • Ulike typer av forskningsdesign
  • Innsamling og bearbeiding av kvantitative data
  • Innsamling og bearbeiding av kvalitative data

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres i form av samlinger på til sammen 8 undervisingsdager. Som undervisnings- og læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt undervisning i IKT-basert læring. IKT-basert læring muliggjør samhandling mellom undervisningssamlingene.

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 %  tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • Å være opponent under avsluttende seminar, dvs. gjøre en kritisk vurdering av en individuell prosjektplan til en medstudent.

Arbeidskrav må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

En individuell prosjektplan for masteroppgaven i tverrfaglig samarbeid. (3000 ord +/- 10 %).

Prosjektplanen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.

Litteratur

Jacobsen, D. I. (2005): Hvordan gjennomføre undersøkelser?: Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 2. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 Holter, H. og Kalleberg, R (red.) (1996): Kvalitative metoder i samfunnsforskning.

2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 26 - 165

Johannesen, A. (2004): Introduksjon til SPSS: basismodulen, versjon 11 og 12.

2. utg. Oslo: Abstrakt forlag.

Shadish, W.R., Cook, T.D. og Campell, D.T. (2002): Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston: Houghton Mifflin. , s. 33-102

Elgesem, D. og Jenssen, T. (reds) (1999). Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (1999): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora 15. februar 1999. Oslo: Komiteen.

 

Anbefalt litteratur:

 

Alvesson, M. og Sköldberg, K. (2006): Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur

Hallberg L. H-M. (2002): Qualitative Methods in Public Health Research: Theoretical Foundations and Practical Examples. Studentlitteratur, Lund.

Johannesen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2006): Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode.3. utg. Oslo: Abstrakt forlag. s. 205 - 321.

Hellevik, O. (2002): Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. 7. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

Lund, Thorleif (1996): Metoder i kausal samfunnsforskning. Oslo: Universitetsforlagets Metodebibliotek

Løvås, G.G. (2004): Statistikk for universiteter og høgskoler. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

Silvermann, D. (2005): Doing qualitative research: a practical handbook. 2. utg. London: Sage.

Wadel, C. (1991): Feltarbeid i egen kultur. Flekkefjord: SEEK Forlag. Flekkefjord.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:52