HSTFH40512 Masteroppgave (Høst 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 45
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (heltid).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Følgende emner må være beståttfor å begynne på emnet (3. semester):
HSTFS40112 Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget
HSTFH40212 Tverrfaglig samarbeid 2 - organisasjon og ledelse
HSTFS40411 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner
HSTFH41412 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid
HSTFH42412 Vitenskapsteori og metode
Følgende emner må være bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet (4. semester)
HSTFS40312 Tverrfaglig samarbeid 3- forskningsbasert praksis
Undervisningssemester
Emnet går i studiets 3. og 4. semester (høst-vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten har:
- Kunnskap om ulike teorier om tverrfaglig samarbeid på et avgrenset problemfelt
- innsikt i faglige argumenter og vitenskapelige undersøkelser i lyset av etiske og vitenskapsteoretiske perspektiver
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- gjennomføre et individuelt skriftlig arbeid som viser evne til selvstendig kritisk refleksjon
- bruker sine analytiske evner til å vurdere tjenester som ytes og forsknings- og utviklingsresultater som presenteres
- redegjøre for sammenhengen mellom eget empirisk arbeid og etikk og vitenskapsteori
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- belyse problemstilling(er) med relevans for tverrfaglig samarbeid og samordning ved hjelp av vitenskapelige metodiske tilnærminger
- forholde seg til kombinasjonen av valgt målgruppe og overgripende problemstillinger
- formidle kunnskaper og ferdigheter nødvendig for å gjennomføre tverrfaglig samarbeid til aktører i helse- og sosialsektoren
Innhold
Masteroppgaven skal vise at studentene gjennom bruk av vitenskapelige metodiske tilnærminger belyser problemstillinger med relevans for tverrfaglig samarbeid og samordning. Oppgaven skal være et individuelt arbeid. Oppgaven stiller store krav til selvstendighet.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til flere felles møtepunkter for studentene i løpet av den tiden de skriver sin masteroppgave. Det kan være snakk om skriveseminarer, framleggsseminarer, nasjonale og internasjonale gjesteforelesere, tilrettelegging av lesegrupper og ekskursjoner.
Studentene får 20 timer individuell veiledning på masteroppgaven. Minst 5 av veiledningstimene må tas ut første semester. De øvrige timene tas ut etter avtale med veileder. Slik avtale må inngås innen nærmere angitt frist.
Eksamen
Masteroppgave og muntlig eksamen
Masteroppgave med påfølgende muntlig eksaminasjon vurderes etter karakterskalaen A - F. Masteroppgaven må være vurdert til bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksamen. Muntlig eksaminasjon kan justere skriftlig karakter opp eller ned. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Oppgaven skal ha et omfang på anslagsvis 80-100 sider. Besvarelser ut over oppgitt lengde kan påvirke karakteren på oppgaven.
Evaluering av emnet
Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.
Litteratur
Studenten skal velge et pensum på 1000 sider med relevans for avhandlingen.