HSSPL40213 Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Høst 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Tove Lisbeth Holmsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
Bestått praksisstudier i 3. og 4. semester.
Undervisningssemester
5. og 6. semester (høst og vår) for klasse D.
(Klasse A, B og C følger emne HSSPL40210 Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) over ett semester).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter i medisinsk avdeling
- utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie
- gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
- gjøre rede for medikamentell behandling
- gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
- beskrive innholdet i aktuelt lovverk og benytte dette i praksissituasjoner
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til pasienter i medisinsk avdeling
- anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- kommunisere målrettet
- beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient og medarbeider
- identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter i medisinsk avdeling basert på kliniske observasjoner
- dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
- reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- kunne planlegge og organisere eget arbeid
- se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
- erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
1. Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2. Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være pasient i medisinsk avdeling
- Kliniske observasjoner
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Ulike sjokktilstander
- Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering av inntak og utskillelse av avfallsstoffer
Menneskets behov for balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning ved innleggelse på medisinsk avdeling
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Kommunikasjon, informasjon og veiledningens betydning i forhold til samhandling og pasientens opplevelse av mestring
- Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt
3. Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer
4. Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk
- Kriser og krisehåndtering
- Undervisning og veiledning
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Spesialisthelsetjenesteloven:
- Formål og virkeområde (kap.1)
- Ansvarsfordeling og generelle oppgaver (kap. 2)
- Særlige plikter og oppgaver (kap. 3)
- Gjeldende juridiske regler på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Praksis
9 uker: Én uke PSH. (8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk avdeling).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomført e-læringsprogram for dokumentasjon i sykepleie må være dokumentert før oppstart i praksisstudier (klasse A og C).
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Maks 2500 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
Arbeidskravene må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 03.07.2013
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Et
Brincmann B.S. (Red.). (2012). Etikk i sykepleien. (3. utg) Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap.2: Etisk dilemma
Kap.5: De fire prinsippers etikk, velgjørenhet, ikke skade, autonomi, rettferdighet
Kap.6: Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
Kap.9: Hva innebærer det å være profesjonell sykepleier
Kap.10: Jus og etikk i sykepleien
(75 s.)
610.7302 Mo
Moen, A., Hellesø, R. og Berge, A. (2008). Sykepleieres journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe.
ISBN 978-82-7950-118-3.
Kap. 4: Hjelpemidler i journalføringsarbeidet s 77-95.
(18 s)
Norsk sykepleierforbund (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etisk regler 33 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund. (33 sider) http://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf (lesedato 03.05.2013)
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten Oslo: Akribe Forlag www.ppsnett.no
2.
610.73 Kl Almås, H., Stubberud, D-G.,Grønseth, R.(Red.). (2010): Klinisk sykepleie 1(4.utg.)
Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap.16:Ernæring ved sykdom s.477-505
(29 s)
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G.,Grønseth, R.(Red.). (2010). Klinisk sykepleie 2 (4.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap.34: Sykepleie ved blodsykdommer s.455- 474
(19 sider)
155.93 Fa
Falk, B. (2010). At Være der hvor du er. Opmærksomhed, grænser og i kontakt i den hjælpende samtale. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck s. 9-58.
(49 s.)
613.2 Na
Guttormsen, A. B. (2009). Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00277/Nasjonale_faglige_r_277739a.PDF (Lesedato: 03.05.2013) s.7-31 og s.40-43
(28 s)
610.73 Sy
Knutstad, U. (2010). Kvalme. I U. Knutstad (Red.): Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe.
Kap. 9. s. 194-213
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. og Skaug, E-A. (Red.). (2011) Grunnleggende sykepleie 3.
Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 23: Stress og mestring s. 133 – 143.
(11 s)
613.2 So
Sortland, K. (2011). Ernæring mer enn mat og drikke. ( 3.utg. ). Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-1120-3.
Tilsvarende følgende innhold fra 2007 – utgaven:
Kap. 13: Ernæring, kultur og religion, s199 - 211 (13 s)
Kap. 15: Kosthold ved livsstilssykdommer s. 253 - 306 (54 s)
Kap. 16: Kosthold ved ulike sykdommer og sykdomstilstander s. 307 - 341 (35 s)
Kap. 18: Interaksjon mellom medikamenter og næringsstoffer s. 357 - 363 (7 s)
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. (1998). Ernæring og sykepleiekunnskap. Vård i Norden. Vol. 18, nr. 4, s. 22-26
(4 s)
3.
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.
ISBN 978-82-79-50124-4
615.1 Si
Simonsen,T.R.L., Aarbakke, J. (2012): Illustrert farmakologi 2. (3. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1305-4
Kap. 11: Legemidler ved sykdommeri blodet
(16 s.)
616.07 Wy Wyller, V. B. (2009). Det syke menneske II. Oslo: Akribe. Kap. 5: Blodsykdommer s. 37 – 58 (22 s) kap. 7: Hjertesykdommer s. 86-102 (17 s)
4.
Eide, H. og Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk. (2.utg).
Kap. 4: Etikk og kommunikasjon s. 99 – 126
(28 s)
150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner. Lærebok i psykologi (2.utg). Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-7634-944-3
Kap. 8 (21 s.)