HSPSA40312 Tjenester, samhandling og tjenesteutvikling (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i psykososialt arbeid innen helse- og sosialfaglig yrkespraksis.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For å kunne avlegge eksamen i emnet, må følgende emner være bestått:

  • HSPSA40112 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren
  • HSPSA40212 Mangfold i yrkesfaglig praksis

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om og kan analysere hvordan organisering og ledelse av tjenester har konsekvenser for yrkespraksis
  • kan vurdere betydningen av samhandling mellom etater og tjenestenivå for tjenestemottaker og tjenesteyter
  • kan gjøre rede for hvordan organisering og ledelse av tjenester innvirker på kvalitets- og tjenesteutvikling

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan gjennomføre, analysere og vurdere kartleggingsundersøkelser innenfor en avgrenset tjeneste
  • kan identifisere behovet for tjenesteutvikling innenfor en avgrenset del av helse- og sosialtjenesten
  • kan gjennomføre og gjøre rede for et planarbeid innenfor en avgrenset tjeneste, hvor tjenesteutvikling er formålet
  • kan i saksbehandling og tjenestetildeling initiere og integrere samhandling mellom etater, tjenestenivåer, tjenestemottaker og pårørende

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse
  • kan formidle fagkunnskap som fremmer refleksjon og utvikling av tjenestekvalitet

Innhold

Emnet skal gi kunnskap om faglige utfordringer i psykososialt arbeid knyttet til: rusproblematikk, psykisk helsearbeid, psykososialt arbeid med barn og unge og eldreomsorg.

Temaene i emnet er:

Organisering av tjenester

  • System- og individnivå
  • Ideologier og konsekvenser for tjenesten
  • Pasientens/klientens vei gjennom systemet
  • Behovet for kontinuitet i pasientforløpet

Samhandling

  • Mellom etater, nivåer i en tjeneste
  • Med tjenestemottaker, pårørende og brukerorganisasjoner
  • En sammenhengende kjede av tjenester

Tjenesteutvikling

  • Brukerperspektiv/brukermedvirkning
  • Bruk av informasjonsteknologi
  • Kvalitetssikring
  • Helse- og velferdsteknologi
  • GAP-analyser
  • Mal- og virksomhetsplanlegging

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert med fire til fem ganger á to til tre samlinger pr. semester (til sammen 12 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Tema for veiledningsgruppene vil blant annet være utarbeidelse av eksamensbesvarelse.

Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter). Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. Erfaringer fra praksis vektlegges.

Praksis

Studentene skal delta i en praksisperiode over to uker med fokus på å knytte erfaringer fra praksis til teori. Gjennom praksisstudiene arbeider studenten med problemstillinger knyttet til det skriftlige arbeidskravet i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • I flerfaglig sammensatte grupper; gjennomføre saksbehandling og tildele tjenester til en potensiell tjenestemottaker med relevans for studiet. Arbeidskravet skal være i samsvar med retningslinjer og rammer for et skriftlig vedtak om tjenestetildeling.Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger.
  • Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20% må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30% kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

I flerfaglig sammensatte grupper; gjennomføre en kartleggingsundersøkelse av hvordan sårbare gruppers (velge en gruppe med relevans for studiet) behov for helse- og sosialtjenester imøtekommes innenfor en avgrenset del innen helse- og sosialsektoren.

Kartleggingen skal presenteres i form av en poster og et fremlegg på en faglig konferanse arrangert innenfor studiets rammer. Eksamen vurderes både på bakgrunn av det skriftlige produkt, og den muntlige presentasjonen. Hele gruppen vurderes samlet. Dersom en av delene vurderes til 'ikke bestått' må den aktuelle delen tas på nytt.

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:47