HSGER10111 Akuttgeriatri (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.

Undervisningssemester

Emnet undervises i første semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om hvordan livserfaring og opplevelse av situasjonen påvirker samhandling mellom helsepersonell og den akutt syke eldre pasient
  • har kunnskap om den betydning aldring, akutt sykdom og polyfarmasi har for diagnostisering, behandling og rehabilitering
  • har kunnskap om hvordan psykososiale forhold og tilrettelegging av miljø kan fremme økt mestring og helse

Ferdigheter
Kandidaten:

  • er bevisst og reflekterer over egne kommunikasjonsferdigheter
  • har handlingskompetanse slik at han/hun kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre.
  • kan vurdere svikt i vitale organer og iverksette livreddende behandling
  • kan identifisere behov samt treffe beslutninger om når, og hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk for å erstatte funksjonstap og fremme mestring

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan dokumentere kunnskap som bidrar til å utvikle fagfeltet

Innhold

Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper.

 Sentrale temaer vil bl.a. være:

  • normale aldersforandringer fysisk, psykisk og sosialt 
  • utvikling av akutt sykdom og svikt i vitale organer (respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, nyresvikt, endokrin svikt, nevrologi og skader)
  • bruk av forskjellige kartleggingsverktøy
  • diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
  • tiltak overfor pårørende og personalet
  • ferdighetstrening (hjemmerespirator, maskebehandling, sårbehandling, peritonealdialyse etc)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.

Arbeidsomfang

Undervisningen foregår over fire samlinger a 2-3 dager.
I tillegg kommer egenaktivitet og gruppearbeid.

Praksis

Ferdighetstrening i høgskolens lokaler.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 75 % tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • To skriftlige innleveringer etter nærmere retningslinjer.
  • Gjennomføre/delta ved obligatorisk undervisning i ferdighetssenteret

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave, maks 3000 ord. Oppgaven vurderes til Bestått/ Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres muntlig ved semesterslutt.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.08.2013

610.73 Kl
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 1. Oslo: Gyldendal Akademisk

610.73 Kl
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 2. Oslo: Gyldendal Akademisk

618.97 Tv
Bondevik M, Nygaard H A. (2012). Tverrfaglig geriatri. Bergen: Fagbokforlaget

305.26 Æl
Bravell, M. E. Bravell (red.) (2011) Äldre och åldrande : grundbok i gerontologi. Stockholm : Gothia

305.26 Då
Daatland, S. O. og Solem, P. E. (2011) Aldring og samfunn, Oslo 2.utg: Fagbokforlaget

Engedal K og Bruun Wyller T.( 2003). Aldring og hjerne-sykdommer. Oslo: Akribe forlag

616.028 In
Gulbrandsen T, Stubberud D-G. (2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe forlag

618.970231 Ge
Kirkevold M, Brodtkorb K, Ranhoff AH. (2008). Geriatrisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk

616.028 Cr
Morton, P. G. og Fontaine, D. K. (2009) Critical care nursing: a holistic approach. Philadelphia. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Kap. 12 The critically ill older patient

615.1 Le
Nordeng, H. og Spigset, O. (2013). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk.

610.73072 Jo
Nortvedt, M. W. m.fl. (2012) Jobb kunnskapsbasert. En arbeidsbok. Oslo. Akribe.

615.1 Si
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget

615.1 Si
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2012). Illustrert farmakologi. Bind 2. 2. utgave. Bergen: Fagbokforlaget.

610.730699 Ps
Stubberud, D-G (2013) Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS

618.97 Wy
Wyller, T. B. (2011) Geriatri: en medisinsk lærebok. Oslo : Gyldendal akademisk

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:46