HSBVP10113 Barnevernpedagogen: faget, yrket og samfunnet (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne skal studentene:
- Beskrive barn og barndom i historisk perspektiv og samtidsperspektiv
- Beskrive sentrale utviklingspsykologiske teorier
- Beskrive hva som ligger i begrepet omsorgssvikt
- Gjøre rede for begrepene makt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll
- Beskrive barnevernets historiske utvikling i Norge
- Redegjøre for begrepene barnets beste
- Redegjøre for begrepet omsorg, oppdragelse og behandling
- Redegjøre for grunnprinsipper i profesjonell kommunikasjon
- Redegjøre for hva salutogen tenkning innebærer
- Beskrive hovedelementene i Fellesorganisasjonenes yrkesetiske grunnlagsdokumenter
- Beskrive barnvernspedagogens samfunnsmandat
- Beskrive hovedelementene i den systematiske arbeidsmodellen
- Beskrive viktige elementer ved planlegging og gjennomføring av en aktivitet
- Ha kunnskap om sosialt nettverk og nettverkskartlegging
- Gjøre rede for begrepet fattigdom i relasjon til barnevernfaglig arbeid
- Gjør rede for betydningen av ulike kulturelle fortolkningsrammer i relasjon til barnevernfaglig arbeid
- Beskrive velferdsstatens oppbygging
- Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for utsatte barn, unge og familiene deres
- Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
- Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen
Innhold
- Barndommens historie
- Barnevernets historie og faglige utvikling
- Barnevernsloven
- Utviklingspsykologi
- Samfunnsmandatet
- Introduksjon til yrkesrollen
- Barnevernpedagogens arbeidsarenaer
- Kommunikasjonsøvelse
- Aktivitetsfag
- Yrkesetisk grunnlagsdokument IFSW (International Federation of Social Workers)
- Sosiologisk og sosialantropologisk tenkemåte
- Makt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll
- Fattigdom
- Kulturelle fortolkningsrammer, helse og sykdom
- Profesjoner og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
- Sosialt nettverk, nettverksarbeid og nettverkskartlegging
- Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler
- Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
- Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå
- Statlige styringssignaler og reformer.
- Brukernes behov og mulige tiltak og tilbud i tjenesteapparatet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, ressurstimer, seminarer og veiledning. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.
Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå målene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på målene til eksamen.
Praksis
Studentene starter emne HSBVP104 Mentorskap i flerkulturell kontekst parallellt med dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av 2 individuelle notater på 1000 ord innen gitt frist. Tilbakemeldinger fra basisgruppeveileder og medstudenter i veiledning.
- Gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe. Det skal skrives en gruppeoppgave (gruppeoppgave 1) på maks 1500 ord som redegjør for aktiviteten på aktivitetsseminaret. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Studenter som ikke deltar i planlegging og gjennomføring av gruppeaktiviteten må presentere eget arbeidskrav på 1500 ord knyttet til en aktivitet.
- Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80% deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90% deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
p>Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emneEvaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2013
Oppføringer merket med @ er gratis nettressurser eller tilgjengelige via Høgskolens abonnementer på e-tidsskrifter.
NOU 2009:8 -
Befring, E. (2009). Kompetanseutvikling i barnevernet. 147 s, Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2009:8) (52. sider) Kap. 4,5,6,7,8 og 9
http://www.regjeringen.no/@
NOU 2000:12 -
Befring, E. (2000). Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer, 265 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (44 sider) Kap. 3, 5, 6 og 7
http://www.regjeringen.no/@
362.7 Så
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010) Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. 275 s. ISBN978-82-05-39693-7. Kap. 1 og 2.
301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk. (hele boka 294 s).
362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, 352 s. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (55 sider) Kap. 1. 2 og 3: s. 15 - 70
Elstad, J. (2010). Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2, s. 191-218. (23s) @
Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no/
Garvey, P. (2005). Domestic Boundaries: Privacy, Visibility and the Norwegian Window. Journal of Material Culture vol. 10, nr. 2, s. 157-176. (20 s).
362.7 Gr
Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon 146 s. Oslo: Universitetsforlaget. (89 sider) Del 2, s. 57- 146
155.4 Op
Gulbrandsen, L.M. (2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Utvalgte kapitler.
320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (120 sider).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 - 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 - 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 - 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 - 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270
302.5 Ho
Hove, O. (2001). Stigma: teoretiske tilnærminger til stigma og til forholdet mellom stigma og sosiale ytelser-en kritisk drøfting (Oslo): Høgskolen i Oslo. (63 sider)
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett I, 570 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34909-4 (191s)
Kap. 3.2: Retten til opplæring s. 127-133
Kap. 4: Retten til sosiale tjenester s. 161-199
Kap. 5.1-5.3: Retten til helsehjelp s. 203-221
Kap. 6.3-6.4: Sykdomsbaserte trygdeytelser s. 274-307
Kap 8.1-8.3: Folketrygdens pensjonssystem s. 351-358
Kap. 9: Økonomisk stønad og kvalifiseringsprogram etter sosialtjenesteloven s. 389-420
Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 423-445
Kap. 10.6: Psykisk helsevernloven - den viktigste osv. s. 446-479
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II: barnevern og sosiale tjenester, 464 s. (3. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7
Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 221-266 (45 s)
616.89144 Kv
Kvaran, I. (1996). Miljøterapi: institusjonsarbeid med barn og ungdom, 148 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-062-8. (51 sider) Del 1 - Kompendium som blir lagt ut i Fronter.
305.23089 Li
Lidén, H. (2005). Barn og unge fra nasjonale minoriteter. En nordisk kunnskapsoversikt".
ISF Rapport (2005:007) Oslo: Institutt for samfunnsforskning
URL: http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Rapporter/2005/2005-007
Kap. l og 30, s.10-21 + 31-46 (26 s) @
155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2001). Lek på alvor: førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s.(2. rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00137-8. (30 sider) Kap. 11
Lindboe, K. (2011) Barnevernloven: lov om barneverntjenester av 17. juli 1992 nr. 100: à jour 15. april 2011. 141 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41685. Hele boka.
344.041 Oh
Ohnstad, B. (2009). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0813-5.
Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 19-35
Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 43-63
Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 83-109
Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 119-122
Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 123-125
(67 s.)
Rogstad, Jon (2002) Diskriminering og ulikhet-forklaring og metode. Sosiologisk tidsskrift
nr. 1, s. 4-26 (22s) @
Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning
nr. 4, s. 496-522 (26s) @
658.31 Sk
Skau, Greta Marie (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 169s. (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. ISBN 82-02-24340-8; 978-82-02-24340-1.
361.65 Ve
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre. (2. utg.) Oslo; Gyldendal Akademiske (233 s)
Kap.1: Sosialpolitikk i et historisk perspektiv s. 29 -63
Kap.2: New Public management s. 67 - 84
Kap.3: Organisering og finansiering av velferdsstaten s. 86 - 115
Kap.4: Sosialpolitikk og teorier om sosiale problemer s. 119 - 140
Kap.5: Om å vite best - sammen - brukermedvirkning i helse og sosialsektoren s.114 - 172
Kap.7: Kommunal sosialpolitikk s. 200 - 230
Kap.8: Helsetjenester s.233 - 253
Kap.10: Familien og det sivile samfunn s. 272 - 294
Ørvig, K (2009) Lost in Translation i møte med det offentlige. Sosiologisk tidsskrift
nr. 4, s. 334-352 (18s) @
Kompendium knyttet til tema Aktivitetsfag som kan kjøpes ved studiestart.