HSBVP10113 Barnevernpedagogen: faget, yrket og samfunnet (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene:

  1. Beskrive barn og barndom i historisk perspektiv og samtidsperspektiv
  2. Beskrive sentrale utviklingspsykologiske teorier
  3. Beskrive hva som ligger i begrepet omsorgssvikt
  4. Gjøre rede for begrepene makt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll
  5. Beskrive barnevernets historiske utvikling i Norge
  6. Redegjøre for begrepene barnets beste
  7. Redegjøre for begrepet omsorg, oppdragelse og behandling
  8. Redegjøre for grunnprinsipper i profesjonell kommunikasjon
  9. Redegjøre for hva salutogen tenkning innebærer
  10. Beskrive hovedelementene i Fellesorganisasjonenes yrkesetiske grunnlagsdokumenter
  11. Beskrive barnvernspedagogens samfunnsmandat
  12. Beskrive hovedelementene i den systematiske arbeidsmodellen
  13. Beskrive viktige elementer ved planlegging og gjennomføring av en aktivitet
  14. Ha kunnskap om sosialt nettverk og nettverkskartlegging
  15. Gjøre rede for begrepet fattigdom i relasjon til barnevernfaglig arbeid
  16. Gjør rede for betydningen av ulike kulturelle fortolkningsrammer i relasjon til barnevernfaglig arbeid
  17. Beskrive velferdsstatens oppbygging
  18. Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for utsatte barn, unge og familiene deres
  19. Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
  20. Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen

Innhold

  1. Barndommens historie
  2. Barnevernets historie og faglige utvikling
  3. Barnevernsloven
  4. Utviklingspsykologi
  5. Samfunnsmandatet
  6. Introduksjon til yrkesrollen
  7. Barnevernpedagogens arbeidsarenaer
  8. Kommunikasjonsøvelse
  9. Aktivitetsfag
  10. Yrkesetisk grunnlagsdokument IFSW (International Federation of Social Workers)
  11. Sosiologisk og sosialantropologisk tenkemåte
  12. Makt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll
  13. Fattigdom
  14. Kulturelle fortolkningsrammer, helse og sykdom
  15. Profesjoner og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
  16. Sosialt nettverk, nettverksarbeid og nettverkskartlegging
  17. Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler
  18. Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
  19. Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå
  20. Statlige styringssignaler og reformer.
  21. Brukernes behov og mulige tiltak og tilbud i tjenesteapparatet

Undervisnings- og læringsformer

 Emnet undervises gjennom forelesninger, ressurstimer, seminarer og veiledning. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.

Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå målene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på målene til eksamen.

Praksis

Studentene starter emne HSBVP104 Mentorskap i flerkulturell kontekst parallellt med dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av 2 individuelle notater på 1000 ord innen gitt frist. Tilbakemeldinger fra basisgruppeveileder og medstudenter i veiledning.
  • Gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe. Det skal skrives en gruppeoppgave (gruppeoppgave 1) på maks 1500 ord som redegjør for aktiviteten på aktivitetsseminaret. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Studenter som ikke deltar i planlegging og gjennomføring av gruppeaktiviteten må presentere eget arbeidskrav på 1500 ord knyttet til en aktivitet.
  • Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80% deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90% deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

p>Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emne

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

 Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2013

Oppføringer merket med @ er gratis nettressurser eller tilgjengelige via Høgskolens abonnementer på e-tidsskrifter.

NOU 2009:8 -
Befring, E. (2009). Kompetanseutvikling i barnevernet. 147 s, Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2009:8) (52. sider) Kap. 4,5,6,7,8 og 9
http://www.regjeringen.no/@

NOU 2000:12 -
Befring, E. (2000). Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer, 265 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (44 sider) Kap. 3, 5, 6 og 7
http://www.regjeringen.no/@

362.7 Så
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010) Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. 275 s. ISBN978-82-05-39693-7. Kap. 1 og 2.

301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk. (hele boka 294 s).

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, 352 s. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (55 sider) Kap. 1. 2 og 3: s. 15 - 70

Elstad, J. (2010). Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2, s. 191-218. (23s) @

Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no/

Garvey, P. (2005). Domestic Boundaries: Privacy, Visibility and the Norwegian Window. Journal of Material Culture vol. 10, nr. 2, s. 157-176. (20 s).

362.7 Gr
Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon 146 s. Oslo: Universitetsforlaget. (89 sider) Del 2, s. 57- 146

155.4 Op
Gulbrandsen, L.M. (2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Utvalgte kapitler.

320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (120 sider).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 - 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 - 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 - 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 - 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270

302.5 Ho
Hove, O. (2001). Stigma: teoretiske tilnærminger til stigma og til forholdet mellom stigma og sosiale ytelser-en kritisk drøfting (Oslo): Høgskolen i Oslo. (63 sider)

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett I, 570 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34909-4 (191s)
Kap. 3.2: Retten til opplæring s. 127-133
Kap. 4: Retten til sosiale tjenester s. 161-199
Kap. 5.1-5.3: Retten til helsehjelp s. 203-221
Kap. 6.3-6.4: Sykdomsbaserte trygdeytelser s. 274-307
Kap 8.1-8.3: Folketrygdens pensjonssystem s. 351-358
Kap. 9: Økonomisk stønad og kvalifiseringsprogram etter sosialtjenesteloven s. 389-420
Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 423-445
Kap. 10.6: Psykisk helsevernloven - den viktigste osv. s. 446-479

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II: barnevern og sosiale tjenester, 464 s. (3. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7
Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 221-266 (45 s)

616.89144 Kv
Kvaran, I. (1996). Miljøterapi: institusjonsarbeid med barn og ungdom, 148 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-062-8. (51 sider) Del 1 - Kompendium som blir lagt ut i Fronter.

305.23089 Li
Lidén, H. (2005). Barn og unge fra nasjonale minoriteter. En nordisk kunnskapsoversikt".
ISF Rapport (2005:007) Oslo: Institutt for samfunnsforskning
URL: http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Rapporter/2005/2005-007
Kap. l og 30, s.10-21 + 31-46 (26 s) @

155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2001). Lek på alvor: førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s.(2. rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00137-8. (30 sider) Kap. 11

Lindboe, K. (2011) Barnevernloven: lov om barneverntjenester av 17. juli 1992 nr. 100: à jour 15. april 2011. 141 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41685. Hele boka.

344.041 Oh
Ohnstad, B. (2009). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0813-5.
Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 19-35
Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 43-63
Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 83-109
Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 119-122
Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 123-125
(67 s.)

Rogstad, Jon (2002) Diskriminering og ulikhet-forklaring og metode. Sosiologisk tidsskrift
nr. 1, s. 4-26 (22s) @

Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning
nr. 4, s. 496-522 (26s) @

658.31 Sk
Skau, Greta Marie (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 169s. (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. ISBN 82-02-24340-8; 978-82-02-24340-1.

361.65 Ve
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre. (2. utg.) Oslo; Gyldendal Akademiske (233 s)
Kap.1: Sosialpolitikk i et historisk perspektiv s. 29 -63
Kap.2: New Public management s. 67 - 84
Kap.3: Organisering og finansiering av velferdsstaten s. 86 - 115
Kap.4: Sosialpolitikk og teorier om sosiale problemer s. 119 - 140
Kap.5: Om å vite best - sammen - brukermedvirkning i helse og sosialsektoren s.114 - 172
Kap.7: Kommunal sosialpolitikk s. 200 - 230
Kap.8: Helsetjenester s.233 - 253
Kap.10: Familien og det sivile samfunn s. 272 - 294

Ørvig, K (2009) Lost in Translation i møte med det offentlige. Sosiologisk tidsskrift
nr. 4, s. 334-352 (18s) @

Kompendium knyttet til tema Aktivitetsfag som kan kjøpes ved studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:45