HSASO20111 Saksbehandling i velferdstjenestene (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i

  • arbeids- og velferdsfag 
  • sosialt arbeid

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal etter gjennomført emne:

  1. Redegjøre for politiske styringssignaler inkludert rammeavtaler, forskrifter, rundskriv og retningslinjer i velferdsforvaltningen.
  2. Redegjøre for NAVs bakgrunn, mål, organisering og utvikling.
  3. Redegjøre for ulike analysemodeller, introduksjonslov og introduksjonsprogram samt antidiskriminering
  4. Kjenne til samarbeidsinstanser og lovverk i en kommune, som NAV-ansatte må forholde seg til.
  5. Redegjøre for NAVs oppfølgingsmodell og benytte ulike verktøy som brukes i et NAV-kontor.
  6. Utøve saksbehandling og skjønnsvurderinger.
  7. Benytte ny faglig kunnskap knyttet til NAV.
  8. Utføre samtaler med fiktive brukere, også med tolk.
  9. Diskutere etiske utfordringer knyttet til arbeid i NAV
  10. Planlegge og utføre oppdrag alene eller sammen med medstudenter.
  11. Beherske muntlig og skriftlig framstilling og utveksle faglige synspunkter.

Innhold

  1. Sentrale lover som sosialtjenesteloven i NAV, arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, NAV-loven og forvaltningsloven med tilhørende forskrifter, rundskriv og retningslinjer. Kjenne til pasient- og brukerrettighetsloven og arbeidsmiljøloven.
  2. Oppbygning og oppgaver i NAV.  NAVs tjenester og virkemidler på folketrygdens område, i forhold til arbeidsmarkedstjenester og sosialtjenester.
  3. Kulturelle perspektiver i arbeid med enkeltmennesker og grupper. Kulturagram, integrasjonsstrategier, migrasjonsfaser og livssynsmodeller, introduksjonslov og program. Antidiskriminerende arbeid og diskrimineringsloven.
  4. Sentrale lover, tjenester og virkemidler i kommunens helse- og omsorgstjeneste, Husbanken, gjeldsrådgivning/-ordning og i spesialisthelsetjenesten
  5. Behovsvurdering, arbeidsevnevurdering, utforming av kvalifiseringsprogram, aktivitetsplan og individuell plan. Tjenestene i nav.no.
  6. Saksbehandling og foreta skjønnsvurderinger ved utforming av møteinnkallinger/ referat, ulike vedtak m.m.
  7. Forskning, evalueringer, brukerundersøkelser knyttet til NAV
  8. Løsningsskapende samtaler benyttet i ferdighetstrening med fiktive brukere med ulike problemer og ulik kulturell tilhørighet
  9. Bruken av faglig skjønn, brukermedvirkning og anerkjennelse. Etiske utfordringer i møtet mellom NAV-veileder og bruker.
  10. Planlegge og utføre oppdrag knyttet til seminarer og arbeidskrav.
  11. Skriftlig formidlingsevne ved skriftlige arbeider og medstudentvurderinger. Muntlig formidlingsevne ved presentasjoner i studentgrupper. Utveksle faglige synspunkter i en debatt blant annet ved å ta en annens perspektiv.

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, studentstyrt veiledet basisgruppeundervisning og ferdighetstrening i grupper. Omfanget av ferdighetstrening vil bli nærmere beskrevet i undervisningsplanen. Det gis 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning  knyttet til emnets læringsutbytte.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomført og godkjent skriftlig saksmappe knyttet til lov om sosiale tjenester i NAV. Medstudenter og emneansvarlig gir skriftlige tilbakemeldinger. Emneansvarlig har den endelige godkjenningen. Ved ikke godkjent kan mappa omarbeides 1 gang.
  • Gjennomført og godkjent 1 seminar. Medstudentvurdering og lærervurdering i seminaret. Seminarleder har den endelige godkjenningen. Dersom studenten får ikke godkjent seminar gis studenten 1 ny mulighet gjennom et tilrettelagt oppdrag på et annet seminar i emnet.
  • Godkjent individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på oppgaven av medstudenter. Arbeidskravet er godkjent når det i sin helhet er innlevert til fastsatt frist. Ved manglende eller mangelfull innlevering må studenten omarbeide eller utarbeide ny oppgave. Det er anledning til 1 omarbeiding.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning
  • Gjennomført ferdighetstrening. Student som ikke har tilstrekkelig nærvær under ferdighetstreningen, må ta dette igjen. Det vil bli lagt til rette for én ny gjennomføring av treningen.

 
Se også utfyllende bestemmelser for krav til deltakelse (henvisning i generell del av studieplanen eller ved henvendelse til Avdeling for helse- og sosialfag). Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler. Emnet vurderes etter karakterskalaen A - F. Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Evaluering underveis
- Resultatene behandles i studieretningsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 18.06.2012

Arbeids- og velferdsdirektoratet (2012). Rundskriv. Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV. I tillegg til lovteksten til Sosialtjenesteloven i NAV og kommentarer, inneholder rundskrivet følgende: Forskrift til sosiale tjenester til personer uten fast bopel i Norge, forskrift om internkontroll, forskrift om individuell plan i arbeids- og velferdsforvaltningen og forskrift om kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad. Hele. 120 s.

URL: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms

361.322 De
DeJong, P & I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler, Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-33932-5
Kap. 5-11, s. 92-273, 181 s. (Husk: kap. 1-4 hadde dere i emne 10311)

Hanssen, H (red)(2010): Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget.

Kap 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid s 21-45, 24 s.

Kap 5: Et faglig skjønn forutsetter anerkjennelse av brukerne. S 131-148, 37 s

Kap 6: Faglig skjønn ved utforming av vilkår for sosial stønad - handlingsrom, resonneringsprosess og brukermedvirkning. S 151-178, 27 s

Døhlie, Elsa og Anne Marie Støkken(red): Fagutvikling i velferdstjenester.

Kap 11: Pedersen, Heide: Løsningsorientert bruk av arbeidsevnevurdering i NAV

s 175-186, 11 s

Kap 13: Nygård, Kristin og Riina Kiik: NAV-mottaket - en arena for fagutvikling.

s 202-219, 17 s

Jenssen, A.G. og I. M Tronvoll (red) (2012); Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse. Oslo: Universitetsforlaget.

Del ll: Teoretiske refleksjoner, kap 3 og 4: s 42-67, 25 s

Del lV: Brukermedvirkning i sosialtjenesten og NAV, kap 15 s 168-179, 11 s

 344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (4. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-34911-7.
Kap. 4 Taushetsplikt og opplysningsplikt s. 145-192, 48 s. Kap. 8: Menneskerettigheter og diskrimineringsvern s 325-369, 45 s. Kap. 9: Utlendingsrett og integrering s. 373-415, 42 s

Kunnskapssenteret, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (2009):
..og bedre skal det bli ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (01.07.2009). 68 s

URL: http://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/5143.cms (Lesedato 26.04.2013)

361.3 Sh
Shulman, L. (2003). Kunsten å hjelpe: bind 1: individer og familien. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-30258-7 Kap. 1-5: s. 23-320, 298 s.

362.84 Sk
Skytte, M. (2008). Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38368-5.
Kap. 2: Det kulturelle aspektet s. 62-95, 34s
Kap. 4: Eksil og integrasjon s. 128-151, 4s

Kokkin, Judy (2005): Profesjonelt sosialt arbeid. (2.utg) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN82-15-00739-2 Kap. 7: Mekling og økonomisk rådgivning - roller i yrkesrollen, s 225- 256, 31 s

362.84 Th
Thompson, Neil. (2012): Anti-Discriminatory Practice (5th ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 221 s
Chap 1: Equality, diversity and social justice p.4-25, 21 s. Chap 2: The theory base p 26-54, 28 s. Chap 3: Gender and sexism p 55-76, 21 s. Chap 4: Ethnicity and racism p 77-102, 25 s                                                                    

Lover i kompendium:

Lover som studentene skal kunne redegjøre for:

Arbeidsmarkedsloven. Lov om arbeidsmarkedstjenester: LOV 2004-12-10-76
URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20041210-076.html&emne=arbeidsmarkedslov

Diskrimineringsloven. Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.. LOV-2005-06-03-33. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20050603-033.html&emne=diskriminering*&&

Folketrygdloven. Lov om folketrygd: LOV-1997-02-28-19 URL: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Forvaltningsloven. Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker: LOV-1967-02-10 URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19670210-000.html&emne=FORVALTNINGSLOV*&&

Sosialtjenesteloven i NAV. Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen: LOV-2009-12-18 nr 131. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20091218-131.html&emne=lov*%20%2b%20om*%20%2b%20sosiale*%20%2b%20tjenester*%20%2b%20i*%20%2b%20nav*&&

Introduksjonsloven. Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere LOV-2003-07-04-80 (7 s) URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20030704-080.html&emne=introduksjonslov

NAV-loven. Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen LOV-2006-06-16-20. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20060616-020.html&emne=nav-loven*&&

Lover studentene skal ha kjennskap til:

Arbeidsmiljøloven. Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.: LOV-2005-06-17-62. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20050617-062.html&emne=ARBEIDSMILJØLOV*&&

Gjeldsordningsloven, Lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner: LOV-1992-07-17 nr 99 (17 s.)
URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19920717-099.html&emne=gjeldsordningslov

Helse- og omsorgstjenesteloven, Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester: LOV-2011-06-24-30. 21 s

URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?/app/gratis/www/docroot/all/hl-20110624-030.html

 

Husbankloven. Lov om Husbanken. LOV-2009-05-29-30. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20090529-030.html&emne=HUSBANKLOV*&&

Pasient- og brukerrettighetsloven. Lov om pasient- og brukerrettigheter LOV-1999-07-02-63. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990702-063.html&emne=pasient*%20%2b%20og*%20%2b%20brukerrettighetslov*&&

Spesialisthelsetjenesteloven. Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.: LOV-1999-07-02-61. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990702-061.html&emne=SPESIALISTHELSETJENESTELOV*&&

Kompendium med blant annet (det kan komme nye ting til ved emnestart):

Retningslinjer for oppfølgingsvedtak i NAV (2010). Oslo: Arbeids- og velferdsdirektoratet. Kap 1-8. 29 s
URL: http://www.google.no/#hl=no&gs_nf=1&cp=43&gs_id=2&xhr=t&q=Retningslinjer+for+oppf%C3%B8lgingsvedtak+i+NAV&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=Retningslinjer+for+oppf%C3%B8lgingsvedtak+i+NAV+&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=23de66e7a56f5f23&biw=1536&bih=825 (Lesedato: 26.04.2013)

 

Tildelingsbrev for 2013. Oslo: Arbeids- og velferdsdirektoratet
URL:http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/tildelingsbrev/2013/Tildelingsbrev_Arbeids_og_velferdsdirektoratet_2013.pdf (Lesedato: 26.04.2013)

kap 1, 2 og 3. 31 sider.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:36:21