HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).

Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i

  • arbeids- og velferdsfag
  • barnevern 
  • sosialt arbeid 
  • vernepleie (heltid og deltid).

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester (første halvdel).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.

Tema A - Forskningsmetode 
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
  2. Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
  3. Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
  2. Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering
  3. Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver
  4. Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
  5. Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.

Innhold

Tema A:

  1. Forskningsprosessen
  2. Vitenskapsteori
  3. Forskning i et etisk perspektiv
  4. Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.

Tema B:

  1. Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
  2. Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
  3. Norge som del av en større verden. Kunnskap om flyktninger, asylsøkere og andre emigranter i Norge. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
  4. Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
  5. Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet holdes undervisningen som felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 Tema A:

  • Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis intensivt og ekstensivt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord.

Tema B:

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning.

 

Eksamen

5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.07.2013

Tema A:

Jacobsen D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider.

Greenhalg T. (2010). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford; BMJ books.
Kapittel 1-4 (s. 1-60), kapittel 6-7 (s. 78-97), kapittel 9 (s. 113-131), kapittel 12-15 (s. 163-207). Til sammen: 140 sider.

Eller:

Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artikler och rapporter. Lund, studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.

Tema B:

Totalt: 876 sider
To bøker, resten fagartikler/rapporter og utdrag av bøker (enkeltkapitler i kompendium).

Artiklene og bøkene har fått et kodenummer etter hvilken uke i 301 de er mest aktuelle for.

339 Ly
Lysestøl, P. M. og E. A. Meland (2012). Velferdsstatens økonomi. Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider)

Båtnes og Egden: Flerkulturell forståelse i praksis. Gyldendal akademiske 2012. (254 sider)

Andreassen, Tone Alm Fossestøl, Knut, red. 2011:NAV ved et veiskille : organisasjonsendring som velferdsreform / kpt. 3, 29 sider. Kompendium

Ole Petter Askheim, 2009: Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet. (Side 52-59) 8 s
idunn.no - tidsskrifter på nett / Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2009 / Nr 01 / Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet

Backe-Hansen, E. (2009): Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning, 2009(2): 4-16 Kompendium

Barstad, Bernt, 2013: Et godt liv kan måles, 5 s, Fontene nr. 1, 2013
http://multimedia.api.no/www.frifagbevegelse.no/archive/04682/Et_godt_liv_4682512a.pdf

Dorte Caswell, 2005 Handlemuligheder i socialt arbejde – et casestudie om kommunal frontlinjepraksis på beskæftigelsesområdet, Kptl 9, Praksislogikker I socialt arbejde. Ph.d.-afhandling. April 2005, 10 sider Kompendium
http://www.akf.dk/googlesearch/?lang=da&do_search=1&javascript_enabled=1&q=caswell&submit=S%F8ghttp://www.akf.dk/googlesearch/?lang=da&do_search=1&javascript_enabled=1&q=caswell&submit=S%F8g

Øivin Christiansen, 2012: Hvorfor har barnevernet problemer med å se og behandle barn som aktører? (Side 16-29), 14 s
idunn.no - tidsskrifter på nett / Tidsskriftet Norges barnevern / 2012 / Nr 01-02 / Hvorfor har barnevernet problemer med å se og behandle barn som aktører?

Linda Dyrlid og Berit Berg, 2008: Menneskehandelens ofre – fra utnytting til myndiggjøring. Evaluering av ROSA-prosjektet. NTNU, 50 s.
http://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/Rosa%20rapport%20-%20opplag%202.pdf

Bengt G. Eriksson & Jan Kåre Hummelvoll, 2012, 9 sider: Relevans og evidens.
idunn.no - tidsskrifter på nett/ Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2012/ Nr 01/ Relevans og evidens

Arne Endresen & Sverre Moe, 2012: Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv. 16 s.
idunn.no - tidsskrifter på nett Søkelys på arbeidslivet/ 2012/ Nr 01-02/ (Side 3-18) Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv

Forskningsrådet: Temanotat om Velferdsordningene, 48 sider http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Temanotater/1253986535996

Anders Mølster Galaasen 2012: Velferdsmagnet eller velferdsdiskriminering? Om ikke-vestlige innvandreres tilbøyelighet til å søke om uførepensjon og hvorfor de oftere får avslag. I SØKELYS PÅ ARBEIDSLIVET, NR 1–2, 2012, s. 33-55, 24 s http://www.idunn.no/file/ci/54184165/spa_2012_01-02_pdf.pdf

Garsjø, Olav: Institusjonssosiologi. Gyldendal akademiske 2008, kptl. 6. 13 sider Kompendium

Pål Ousland Holte, 2011: Flerkultur og parallellkultur, 3 sider / Stat & Styring / 2011/ Nr 04

Kate Mevik & Marit Tveraabak, 11 sider: Flerkulturelle møter; mødre møter mødre/ Tidsskriftet Norges barnevern / 2011/ Nr 01 idunn.no - tidsskrifter på nett

Ragnhild Schreiner & Simen Markussen, 2012. NAV-reformen: «Færre i arbeid og lenger på trygd» (Side 151-161), 11 s.
idunn.no - tidsskrifter på nett / Søkelys på arbeidslivet / 2012/ Nr 01-02/ NAV-reformen: «Færre i arbeid og lenger på trygd»

Thomas Owren 2010: «Else skal på NAV» – om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming/ 10 sider
Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2010/ Nr 03 «Else skal på NAV» – om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming1 idunn.no - tidsskrifter på nett

Slettebø, Tor 2013: Forskningssirkler som fagutvikling, s. 219-232, 13 sider i Døhlie og Støkken: fagutvikling i velferdstjenester, Universitetsforlaget 2013. Kompendium

Kristin Augenie Randi Trane, 2013/ Det er så godt å snakke med deg, men hva kan du gjøre for meg? - Noen sentrale faktorer i møte med afrikanske kvinner utsatt for seksuelle overgrep. (Side 46-54) 9s Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2013 / Nr 01

Thomsen, K. Michael 2013: Ikke mine, ikke dine, men VÅRE pasienter: eksempler på samarbeid mellom kommune og DPS for mennesker med psykiske lidelser og omfattende behov for tjenester. Oppdragsrapport. S. 13-63: 50 sider
http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_36894/1/Hefte%203-2013.pdfhttp://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_36894/1/Hefte%203-2013.pdf

Thorbjørnsen N., & Sømme, D. (2006). Mitt bu, min heim, min keiserdom, mitt rike her på jord. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 3(3), 246–254. 13 s. Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2006/ Nr 03/ Mitt bu, min heim, min keiserdom, mitt rike her på jord

Thorbjørnsen, Nina og Sømme, Dagrunn 2007: Er 1. og 2. linjetjenesten mer opptatt av kontroll enn behandling? Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2007 / Nr 04 (Side 340-349), 9 s

Anbefalt, ikke-obligatorisk:

Meld. St. 9 (2009 – 2010) Norsk flyktning- og migrasjonspolitikk i et europeisk perspektiv, kpt 3, (Flyktningkonvensjonen) og kpt 4 og 5

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:36:21