HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i
- arbeids- og velferdsfag
- barnevern
- sosialt arbeid
- vernepleie (heltid og deltid).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (første halvdel).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.
Tema A - Forskningsmetode
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
- Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
- Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering
- Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver
- Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
- Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
Innhold
Tema A:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
Tema B:
- Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
- Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
- Norge som del av en større verden. Kunnskap om flyktninger, asylsøkere og andre emigranter i Norge. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
- Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
- Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet holdes undervisningen som felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A:
- Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis intensivt og ekstensivt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord.
Tema B:
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
Eksamen
5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.07.2013
Tema A:
Jacobsen D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider.
Greenhalg T. (2010). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford; BMJ books.
Kapittel 1-4 (s. 1-60), kapittel 6-7 (s. 78-97), kapittel 9 (s. 113-131), kapittel 12-15 (s. 163-207). Til sammen: 140 sider.
Eller:
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artikler och rapporter. Lund, studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.
Tema B:
Totalt: 876 sider
To bøker, resten fagartikler/rapporter og utdrag av bøker (enkeltkapitler i kompendium).
Artiklene og bøkene har fått et kodenummer etter hvilken uke i 301 de er mest aktuelle for.
339 Ly
Lysestøl, P. M. og E. A. Meland (2012). Velferdsstatens økonomi. Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider)
Båtnes og Egden: Flerkulturell forståelse i praksis. Gyldendal akademiske 2012. (254 sider)
Andreassen, Tone Alm Fossestøl, Knut, red. 2011:NAV ved et veiskille : organisasjonsendring som velferdsreform / kpt. 3, 29 sider. Kompendium
Ole Petter Askheim, 2009: Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet. (Side 52-59) 8 s
idunn.no - tidsskrifter på nett / Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2009 / Nr 01 / Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet
Backe-Hansen, E. (2009): Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning, 2009(2): 4-16 Kompendium
Barstad, Bernt, 2013: Et godt liv kan måles, 5 s, Fontene nr. 1, 2013
http://multimedia.api.no/www.frifagbevegelse.no/archive/04682/Et_godt_liv_4682512a.pdf
Dorte Caswell, 2005 Handlemuligheder i socialt arbejde – et casestudie om kommunal frontlinjepraksis på beskæftigelsesområdet, Kptl 9, Praksislogikker I socialt arbejde. Ph.d.-afhandling. April 2005, 10 sider Kompendium
http://www.akf.dk/googlesearch/?lang=da&do_search=1&javascript_enabled=1&q=caswell&submit=S%F8ghttp://www.akf.dk/googlesearch/?lang=da&do_search=1&javascript_enabled=1&q=caswell&submit=S%F8g
Øivin Christiansen, 2012: Hvorfor har barnevernet problemer med å se og behandle barn som aktører? (Side 16-29), 14 s
idunn.no - tidsskrifter på nett / Tidsskriftet Norges barnevern / 2012 / Nr 01-02 / Hvorfor har barnevernet problemer med å se og behandle barn som aktører?
Linda Dyrlid og Berit Berg, 2008: Menneskehandelens ofre – fra utnytting til myndiggjøring. Evaluering av ROSA-prosjektet. NTNU, 50 s.
http://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/Rosa%20rapport%20-%20opplag%202.pdf
Bengt G. Eriksson & Jan Kåre Hummelvoll, 2012, 9 sider: Relevans og evidens.
idunn.no - tidsskrifter på nett/ Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2012/ Nr 01/ Relevans og evidens
Arne Endresen & Sverre Moe, 2012: Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv. 16 s.
idunn.no - tidsskrifter på nett Søkelys på arbeidslivet/ 2012/ Nr 01-02/ (Side 3-18) Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv
Forskningsrådet: Temanotat om Velferdsordningene, 48 sider http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Temanotater/1253986535996
Anders Mølster Galaasen 2012: Velferdsmagnet eller velferdsdiskriminering? Om ikke-vestlige innvandreres tilbøyelighet til å søke om uførepensjon og hvorfor de oftere får avslag. I SØKELYS PÅ ARBEIDSLIVET, NR 1–2, 2012, s. 33-55, 24 s http://www.idunn.no/file/ci/54184165/spa_2012_01-02_pdf.pdf
Garsjø, Olav: Institusjonssosiologi. Gyldendal akademiske 2008, kptl. 6. 13 sider Kompendium
Pål Ousland Holte, 2011: Flerkultur og parallellkultur, 3 sider / Stat & Styring / 2011/ Nr 04
Kate Mevik & Marit Tveraabak, 11 sider: Flerkulturelle møter; mødre møter mødre/ Tidsskriftet Norges barnevern / 2011/ Nr 01 idunn.no - tidsskrifter på nett
Ragnhild Schreiner & Simen Markussen, 2012. NAV-reformen: «Færre i arbeid og lenger på trygd» (Side 151-161), 11 s.
idunn.no - tidsskrifter på nett / Søkelys på arbeidslivet / 2012/ Nr 01-02/ NAV-reformen: «Færre i arbeid og lenger på trygd»
Thomas Owren 2010: «Else skal på NAV» – om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming/ 10 sider
Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2010/ Nr 03 «Else skal på NAV» – om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming1 idunn.no - tidsskrifter på nett
Slettebø, Tor 2013: Forskningssirkler som fagutvikling, s. 219-232, 13 sider i Døhlie og Støkken: fagutvikling i velferdstjenester, Universitetsforlaget 2013. Kompendium
Kristin Augenie Randi Trane, 2013/ Det er så godt å snakke med deg, men hva kan du gjøre for meg? - Noen sentrale faktorer i møte med afrikanske kvinner utsatt for seksuelle overgrep. (Side 46-54) 9s Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2013 / Nr 01
Thomsen, K. Michael 2013: Ikke mine, ikke dine, men VÅRE pasienter: eksempler på samarbeid mellom kommune og DPS for mennesker med psykiske lidelser og omfattende behov for tjenester. Oppdragsrapport. S. 13-63: 50 sider
http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_36894/1/Hefte%203-2013.pdfhttp://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_36894/1/Hefte%203-2013.pdf
Thorbjørnsen N., & Sømme, D. (2006). Mitt bu, min heim, min keiserdom, mitt rike her på jord. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 3(3), 246–254. 13 s. Tidsskrift for psykisk helsearbeid/ 2006/ Nr 03/ Mitt bu, min heim, min keiserdom, mitt rike her på jord
Thorbjørnsen, Nina og Sømme, Dagrunn 2007: Er 1. og 2. linjetjenesten mer opptatt av kontroll enn behandling? Tidsskrift for psykisk helsearbeid / 2007 / Nr 04 (Side 340-349), 9 s
Anbefalt, ikke-obligatorisk:
Meld. St. 9 (2009 – 2010) Norsk flyktning- og migrasjonspolitikk i et europeisk perspektiv, kpt 3, (Flyktningkonvensjonen) og kpt 4 og 5