HSVPL30207 Praksis 3: Miljøarbeid (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i vernepleie, heltid: 6. semester (vår).
Innhold
Emnet inneholder følgende fokusområder:
- Praksisstedets målsetting, primæroppgaver, juridiske, organisatoriske og administrative rammer.
- Miljøarbeid.
- Opplæring, habilitering og rehabilitering og bedring av livssituasjonen.
- Sammenhengen mellom individuelt miljøarbeid/habiliteringsarbeid og rammefaktorer.
- Forvaltning og saksbehandling.
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- Etiske vurderinger
Undervisnings- og læringsformer
Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, deltakelse på høgskolens undervisningsdag, 10 veiledningstimer og skriftlig arbeid.
Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest en uke etter avsluttet praksis.
Praksis
12 ukers praksis (13 uker ved praksis i utlandet) med 30 timers arbeidsuke på praksisstedet, samt én obligatorisk undervisningsdag ved Høgskolen. Selvstudier kommer i tillegg til dette.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav som må være godkjent for å få praksisperioden bestått, er følgende:
- Gjennomføring av 10 veiledningstimer med praksisveileder
- En oppgave basert på gjennomføringen av et systematisk miljøtiltak. Oppgaven skal skrives i artikkelformat etter APA-manualen og være på maks 4000 ord. Oppgaven vurderes og leveres til gitte frister. Oppgaven må være vurdert til godkjent for at det skriftlige arbeidskravet skal godkjennes i sin helhet. Oppgaver som ikke blir godkjent, kan omarbeides to ganger. Ikke innlevert oppgave anses som ikke godkjent, og studenten har ikke anledning til å omarbeide arbeidskravet dersom det ikke er innlevert ved første innleveringstidspunkt. Deler av oppgaven skal leveres til et gitt tidspunkt i praksisperioden for en underveis tilbakemelding fra skoleveileder, og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver oppgaver eller notater fra praksis. Ved praksisstart får studenten opplyst frister for innlevering(er) av skriftlige arbeidskrav. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student, og skriftlig tilbakemelding på oppgaven i nettbasert læringsplattform.
- Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest 1 uke etter avsluttet praksis.
- Fravær må være innenfor godkjente grenser. For fravær se: Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie
Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester.
Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått /Ikkebestått.
Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se 'Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie'. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet / praksisperioden gjennomføres på nytt.
Ved vurdering til 'ikke bestått', må alle arbeidskrav avlegges på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Muntlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.04.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.
616.8588 Ut
Kapittel i bok
Eknes, J. (2000). Utfordrende atferd : årsaker og sammenhenger, tiltak og behandling.
I: Eknes, J. (red.), Utviklingshemming og psykisk helse. S. 204-271. (67 sider)
361.32 La
Lauvås, K. & P. Lauvås (2004). Tverrfaglig samarbeid : perspektiv og strategi, 264 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00538-1. (108 sider)
Del 2: Ulike teoretiske perspektiv
Sosialpsykologiske perspektiver s. 65-83
Profesjonsperspektivet s. 84-108
Organisasjonsperspektivet s. 109-127
Kunnskapssosiologisk perspektiv s. 128-173
616.8588 Ut
Kapittel i bok
Stenhammer, T. (2000). Takling av vold og utagering på arbeidsplassen : praktiske ideer til hvordan vi kan møte utfordrende atferd og vold på en hensiktsmessig måte.
I: Eknes, J. (red.), Utviklingshemming og psykisk helse. S. 276-305. (29 sider)
Totalt 204 s