HSTFS40310 Vitenskapsteori og metode (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng), kull 2010.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Innhold
Emnet vil gi studentene en innføring i:
- Vitenskapsteori/metodologi
- Forutsetninger for utvikling av kunnskap
- Objektivitet, subjektivitet, årsaksforklaring, validitet, reliabilitet, menneske og virkeligheten
- Ulike forskningsstrategier
- Ulike varianter av studier innenfor både kvalitativ og kvantitativ tradisjon
- Deskriptiv og slutningsstatistikk
- Statistiske programpakker
Emnet vil også inneholde et masteroppgaveforberedende kurs som skal gi studentene hjelp til å forberede masteroppgaveskrivingen. I løpet av kurset skal studentene utvikle en prosjektplan. Prosjektplanen danner grunnlag for høgskolens tildeling av veileder.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført i løpet av to halve semestre. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings- og læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt undervisning i IKT-basert læring. IKT-basert læring muliggjør samhandling mellom undervisningssamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
- Framlegg i seminar. Framlegget er relatert til arbeidet med masteroppgaven. Faglærer godkjenner fremlegget.
Arbeidskrav må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell prosjektplan (2000 ord +/- 10 %) for masteroppgaven.
Prosjektplanen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.
Besvarelser utenfor oppgitt lengde vurderes til 'ikke bestått'.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 02.02.2012.
Askheim, Ole Petter. (2007). Empowerment - ulike tilnærminger. In Ole Petter Askheim & Bengt Starrin (Eds.), Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal. (12 sider)*
De nasjonale forskningsetiske komiteer. (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora dato. (35 sider) Dokumentet kan lastes ned via URL: http://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som-PDF/Forskningsetiske%20retningslinjer%20for%20samfunnsvitenskap,%20humaniora,%20juss%20og%20teologi%20(2006).pdf
Eriksson, Bengt G., & Karlsson, Per-Åke. (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia. Kap 1-7, 17 (92 sider)
Jacobsson, Katarina, & Meeuwisse, Anna. (2010). Casestudieforskning. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskingsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendla akademisk. (17 sider)*
Johannessen, Asbjørn, Tufte, Per Arne, & Kristoffersen, Line. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt. Kap 1-9, 16 og 18-25.
Johannessen, Jon-Arild, & Olaisen, Johan. (2006). Vitenskapsstrategi og vitenskapsfilosofi. Bergen: Fagbokfrolaget. (160 sider)
Ryen, Anne. (2002). Det kvalitative intervjuet: fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 5,6,7,8,9,10 og 13 (155 sider)
Skærbæk, Eva. (2007). Who's Affraid of ... Ethical Dilemmas in Qualitative Research. Nordic Journal of Women's Studies, 15(1), 64-74. (10 sider)*
Starrin, Bengt. (2007). Empowerment som forskningsstrategi. In Ole Petter Askheim & Bengt Starrin (Eds.), Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal. (10 sider)*
Anbefalt litteratur for SPSS:
Pallant, J. (2010) SPSS Survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS, 4th edition. New York: Open Univeristy Press.
Anbefalt litteratur
Bergmark, Anders. (2010). Om evidensbasering, kunnskapsoversikter og psykososiale mekanismer. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskningsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Denvall, Verner, & Vedung, Evert. (2010). Evalueringsforskning. In Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (Eds.), Forskningsmetodikk for sosialvitere. Oslo: Gyldendal akademisk. (17 sider)
Fangen, Katrine. (2010). Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget.
Fetterman, David M., & Wandersman, Abraham. (2005). Empowerment evaluation principles in practice. New York: Guilford press.
Jacobsen, Dag Ingvar. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Jacobsen, Dag Ingvar. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring: innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kvale, Steinar. (1997). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad notam Gyldendal.
Repstad, Pål. (2007). Mellom nærhet og distanse: kvalitative metoder i samfunnsfag. Oslo: Universitetsforlaget.
Tjora, Aksel Hagen. (2010). Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.