HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie- praksis (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
- Godkjent arbeidskrav for emnene HSSPL10111 Grunnleggende sykepleiekunnskap (10 studiepoeng) og HSSPL10211 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene (10 studiepoeng)
- Gjennomført studiesamtale
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- kjenne til sykepleierens ansvar- og funksjonsområde i sykehjem
- kunne gjøre rede for anatomiske og fysiologiske konsekvenser av fysisk inaktivitet
- kunne gjøre rede for konsekvenser av inaktivitet og hvordan komplikasjoner knyttet til inaktivitet kan forebygges
- kunne beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis
- kjenne til aktuelle lover og forskrifter i pleie- og omsorgstjenesten
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse
- kommunisere målrettet
- vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient
- ivareta sykepleierens forebyggende og behandlende funksjon knyttet til inaktivitet
- anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- dokumentere gjennomført prosjekt i samsvar med retningslinjene
- handle i tråd med gjeldende lovverk
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- møte den enkelte pasient og pårørende med respekt
- identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse
- erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet
- erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten
- anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema i begrunnelsen av sykepleiehandlinger
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etiske utfordringer i praksis
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Pasientjournal i sykehjem
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Innføring i forskningsprosessen
- Formulering av problemstillinger
- Innhenting og bearbeiding av data
Etikk
- Forskningsetikk
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov
- Aktivitet - konsekvenser av inaktivitet og forebygging av komplikasjoner som følge av inaktivitet
- Stell av døde
3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Bevegelsesapparatet
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Fordøyelsessystemet
- Hormonsystemet
- Virkning av fysisk aktivitet og trening på kroppens organsystemer
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Smitteforebyggende rutiner i praksis
- Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
- Mikrobiologisk prøvetaking
4:
Psykologi og pedagogikk
- Holdninger
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Å møte "den andre"
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Grunnprinsipper i helserett
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Helsepersonelloven:
- Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
- Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og minimum ett som presenteres i refleksjonsgruppe.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
- Dokumentere datasamling, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering for primærpasient (utforme sykepleieplan) Deler av denne skal begrunnes skriftlig. Veiledning på oppgaven gis av praksislærer. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Gjennomføre prosjekt i gruppe.Prosjektrapporten (maks 3000 ord) vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Eksamen
Veiledet praksis
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisvurdering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 2. desember 2011.
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider.
1:
Artikkel i tidsskrift
Gastmans, C. (1998). Meals in nursing homes. I: Scandinavian journal of caring sciences. Vol.12, nr. 4, s. 231-237
(6 s.)
300.72 Ja
Jacobsen, D. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-857-6.
(280 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund (2007). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf
(Lesedato: 29.11.2011)
(44 s.)
Artikkel i tidsskrift
Proot, I. et al. (1998). Autonomy in the rehabilitation of stroke patients in nursing homes. A concept analysis. I: Scandinavian journal of caring sciences. Vol. 12, nr. 3, s. 139-145.
(6 s.)
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. Oslo: Akribe forlag.
www.ppsnett.no
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.)
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.)
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.)
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.)
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)
Stell av døde
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)
2.
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (2008). Geriatrisk sykepleie: god omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 13, 18, 20, 21, 22, 23, 25.
(93 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug, red. (2011). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 1, Kap. 3: s. 83-87, s. 101-133
Bind 2, Kap. 15
Bind 3, Kap. 26: s. 318-335
(83 s.)
3.
612 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket: cellebiologi. anatomi, fysiologi. Oslo: Akribe.
Det friske menneske
Bind IV s. 134-198.
(64 s.)
616.9041 De
Steen, M. & M. Degre (2009). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal ISBN 978-82-05-32367-4
Kap. 18 s.287-298.
(11 s.)
Artikkel i tidsskrift
Andersen,B.M. (2009). Ny veileder øker smittefaren: om smittevern. I: Sykepleien. Vol. 96, nr. 15, s. 76-78.
(2 s.)
4.
610.7307 Bi
Bie, K. (2007). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01728-0. S. 30 - 40.
(10 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7
(37 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus: en innføring for helsepersonell. (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39430-8.
Kap. 1-3
(31 s.)
610.7307 Tv
Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis. Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0670-4.
Kap. 4. s. 50-56, Kap. 5: s. 57-78
(27 s)
Lover og alternative kilder:
Helsepersonelloven
Pasientrettighetsloven
http://www.lovdata.no