HSSPL30208 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått
- samtlige emner i 1. og 2. studieår
- emne i 5. semester
- praksisstudier i emne HSSPL40611 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
- drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- mestre vitenskapelig tenkning på et avgrenset område relevant for sykepleieutøvelsen (Bacheloroppgaven)
- mestre selvstendig og systematisk tenkning, og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- ha internalisert en adferd som styrker pasientenes og samfunnets tillit og respekten for sykepleietjenesten
- ha internalisert respekt for andre yrkesgrupper i et tverrprofesjonelt samarbeid
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Sykepleie - fag og funksjon
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fagutvikling og forskning i sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap
Etikk
- Anvendelse av forskningsetiske prinsipp
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Tema relatert til bacheloroppgaven
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Tema relatert til bacheloroppgaven
4:
Psykologi og pedagogikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Sosiologi og sosialantropologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektbeskrivelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektplan er en forutsetning for innlevering av denne.
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, min. 2000 ord, innlevert til fastsatt tid.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
- tema og problemstilling for bacheloroppgaven
- begrunnelse for relevansen av problemstillingen innenfor sykepleiefaget
- metodiske overveielser for oppgaven
- presentasjon av aktuell forskning
- arbeidsplan for skriveperioden
Innlevert prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.
- 1 (en) individuell veiledning.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Eksamen
Individuell bacheloroppgave
Individuell skriftlig bacheloroppgave i sykepleie (maks. 8000 ord).
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
· Underveisevaluering
· Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
· Lærergruppe
· Programråd
Litteratur
Litteraturlista sist oppdatert 02.12.11.
Selvvalgt pensum, relatert til bacheloroppgaven, ca 650 sider
1.
610.73 Be
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Oslo: Tano.
Kap. 2
(27 sider)
025.0661 Ki
Kilvik, A. & I. Lamøy (2007). Litteratursøking i medisin og helsefag : en håndbok.
Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Kap. 1. Innleding s. 11
Kap. 2 Søkeprosesen s. 13 - 14
Kap. 3. Søkemotorer og emeneportaler s. 15 - 16
Kap. 4. Tidsskrifter og tidsskriftsartikler s. 17 - 19
Kap. 7. Søkestrategi s. 33 - 40
Kap. 9 Vurdering av artikler s. 43
(19 sider)
Falch, W.B. (2010). Står til tjeneste: emosjonelt arbeid i tjenestemøtet. Trykt: Karlstad. Karlstad University. Karlstad University Studies 2010:23.
90 sider swepub.kb.se
2.
610.73071 Ny
Femdal, I. et al. (2007). Nyutdannet og godt rustet til sykepleieyrket? : Sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning. Halden: Høgskolen i Østfold.
http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_4579/1/hefte11-07.pdf
s. 9-26, 41-76
(52 sider)
610.73 He
Henderson, V. (1993). ICN: sykepleiens grunnprinsipper. Oslo: Norsk sykepleierforbund.
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009070601018
side 29 - 78
(49 sider)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) (2005). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 1 Kap. 2, side 58-77
Bind 4 Kap. 25 side 149 - 183
(53 sider)
610.730699 Tr
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget.
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008100804021
s. 71 - 217
(46 sider)
4.
610.73069 An
Andreassen, H.M. (2006). Hvordan beskriver sykepleiere sin sykepleiefaglige kompetanse innenfor en organisasjon som er i kontinuerlig endring? Halden: Høgskolen i Østfold.
s. 6-30, s. 56-83
(51sider)
362.14 Ki
Kirchhoff, J.W. (2010). De skjulte tjenestene: om uønsket atferd i offentlige organisasjoner.
Karlstad: Karlstad University.
Kap. 7 side 170- 197
(27 sider)