HSRUS20209 Metodikk og fordypning (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ulf Dahl
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Rusproblematikk 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes kunnskaper fra HSRUS20109.   

Undervisningssemester

Vår 2012.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kan drøfte ulike intervensjonsmodeller
  • kan gjøre rede for aktuelle kartleggingsmetodikker som nyttes i fagfeltet
  • har inngående kunnskap om forebyggingsarbeid
  • kan analysere utfordringene ved etterverns- og reintegreringsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan beherske og implementere et program for rusforebyggende arbeid
  • kan gjennomføre et større individuelt prosjektarbeid innenfor eget fordypningsområde

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vurdere kritisk egen profesjonskompetanse
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan vise respekt for ulike faglige tilnærminger

Innhold

Innholdet for emnet er teori og metodikk knyttet til:

  • Forebygging
  • Kartlegging
  • Tidlig intervensjon
  • Ettervern og reintegrering
  • Smertelindring og skadereduksjon

Individuell fordypning skjer gjennom prosjektoppgave.

Undervisnings- og læringsformer

Både forelesninger og problembaserte læringsprinsipper benyttes.

Praksis

Ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % deltakelse i den ordinære undervisningen. Det kan etter søknad godtas fravær inntil 30 % dersom det foreligger gyldig fravær. Med gyldig fraværer menes sykdom eller andre særdeles tungtveiende forhold. Årsaken til fraværet må dokumenteres.
  • Godkjenning av problemstilling til prosjektoppgaven.
  • Godkjenning av selvvalgt litteraturliste.
  • Deltatt på minst én veiledningstime i forbindelse med utarbeidelse av prosjektoppgaven.

Eksamen

  • Skriftlig prosjektoppgave. Studenten skal individuelt eller i grupper på inntil tre personer utarbeide en prosjektoppgave. Oppgaven må gjerne trekke inn erfaringer fra hospiteringsperioden. Oppgaven skal ha et omfang på 6000 ord (+/- 10 %) ved individuell innlevering. Omfanget økes med 2000 ord (+/- 10 %) for hver person der hvor 2 eller 3 studenter leverer prosjektoppgave sammen.
  • Individuell muntlig eksamen på ca 30 minutter som har en justerende funksjon for prosjektoppgaven. 

Prosjektoppgaven må ta utgangspunkt i en klar og avgrenset problemstilling. Oppgaven skal være oversiktlig og logisk disponert og det skal være god sammenheng mellom oppgavens ulike deler. Det legges vekt på kandidatens evne til teoretisk belysning, logisk resonnering og selvstendig tenkning. Videre vektlegges kandidatens evne til avgrensning i forhold til det valgte tema og evne til å begrunne de valg som er foretatt. I alle oppgaver skal det synes at kandidaten har gjort seg kjent med pensum på det fagområdet oppgaven omhandler. I avslutningskapitlet skal alle kandidater også gjøre rede for hvilke implikasjoner konklusjonene har hatt/vil ha for kandidaten og dennes eventuelle arbeidsplass. Prosjektoppgaven skal dokumentere at kandidatens faglige innsikt reflekterer utdanningens nivå som en videreutdanning som bygger på Rusproblematikk del 1.

Oppgaven skal følge oppdaterte retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ, avdeling for helse- og sosialfag. Prosjektoppgaven vurderes etter skalaen A-F, der E er laveste beståtte karakter. 

Muntlig eksamen tar utgangspunkt i prosjektoppgaven og øvrig obligatorisk og selvvalgt litteratur. Det legges vekt på at kandidaten kan gi faglige begrunnelser for antakelser som er presentert i prosjektoppgaven og at kandidaten kan redegjøre for ulike perspektiver fra studiet som helhet.

Muntlig eksamen nyttes til å fastslå eller justere gradert karakter gitt på prosjektoppgaven.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Lossius, Kari  red. (2011) Håndbok i rusbehandling, Gyldendal akademisk 2011

Sosialdepartementet (2003) NOU: (2003:4) 'Forskning på rusmiddelfeltet' 247 s. 

Örebro Universitet (2007) Fagstoff og materiell knyttet til Örebro Prevensjonsmodell, ca 50 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:40