HSRPP10210 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ragnhild Fugletveit
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningene: psykososialt arbeid med barn og unge, psykisk helsearbeid og rusproblematikk 1.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emne i første semester i én av følgende videreutdanninger: psykososialt arbeid med barn og unge, psykisk helsearbeid eller rusproblematikk 1.

Undervisningssemester

Emnet undervises i 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har omfattende kunnskap om marginaliseringsprosesser i et komparativt perspektiv
  • kan identifisere og gjøre rede for ulike sosiale og kulturelle forestillinger om psykisk helse og uhelse, og hvilke muligheter
    og begrensninger dette har for arbeid innen helse- og sosialfeltet
  • kan identifisere behovet for og vurdere ulike tverrfaglige samarbeidsformer innenfor psykisk helsearbeid  

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende teorier om marginalisering og ekskludering på helse- og sosialfeltet
  • kan utvikle en analytisk og reflekterende rolleforståelse i egen yrkesutøvelse innen helse- og sosialfeltet
  • kan gjennomføre tverrfaglig samarbeid med personer fra ulike faggrupper og etater

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan vurdere maktstrukturer og maktrelasjoner i helse og sosialfaglig arbeid
  • kan analysere og anvende de samfunnsskapte utfordringene som de medieskapte utfordringer, sosiale marginaliseringsprosesser, fattigdom
    og sosial ulikhet i helse, homofil identitetsutvikling og problemstillinger knyttet til migrasjon og psykisk helse

Innhold

Sentrale perspektiver og begreper for semesteret er:

  • Marginaliseringsprosesser i et komparativt perspektiv
  • Ulike faglige-, sosiale- og kulturelle forestillinger om psykisk helse og psykososiale forhold
  • Betydningen av makt og maktrelasjoner i helse- og sosialfaglig arbeid
  • Etiske problemstillinger innen helse- og sosialfeltet
  • Tverrfaglighet og samhandlingskompetanse
  • Betydningen av marginalisering, ekskludering innen helse- og sosialfeltet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert med 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 9-11 dager). Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Veiledning og undervisningen vil kunne være både studieretningsbasert og felles.

Studentene deles inn i arbeidsgrupper. Hver gruppe forventes å samarbeide aktivt i løpet av semesteret gjennom arbeid med oppgaver i og mellom samlingene.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.

Studentene må skrive 2 gruppebesvarelser som omfatter 2-3000 ord til fastsatte innleveringsfrister.

Eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Hjemmeeksamen i tverrfaglige grupper. Eksamensoppgaven har et omfang på 6000 ord ( +/- 10 %).

Eksamen vurderes til bestått / ikke-bestått. Besvarelser som går ut over oppgitt lengde vurderes til ikke-bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Pensumsliste for fellesemne: Tverrfaglige perspektiver innen psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn ( Vår 2011 )

Kirkengen (2009) Hvordan krenkende barn blir syke voksne. 2. utgave. Universitetsforlaget Hele boken (255 sider)

Leuwen, Bart Van, (2007) A formal Recognition of Social Attachments: Expanding Axel Honneth's Theory of Recognotion. Inquiry VOL. 50, no 2, 180-205. April 2007. (25 sider).

Sandberg og Pedersen (2007) Gatekapital Universitetsforlaget. Hele boken. 262 sider.

Topor (2006) Hva hjelper? Veier til bedring fra alvorlige psykiske problemer. Kommuneforlaget. Hele boken. 200 sider.

Ulvestad, K., A., Henriksen, A. K., Tuseth, A.,G., og Fjeldstad, T., (2007) Klienten – den glemte terapeut. Brukerstyring i psykisk helsearbeid. Gyldendal Akademiske. Fra side 148- 385. (237 sider).

Willumsen (red)(2009) Tverrprofesjonelt samarbeid. Universitetsforlaget. Kap. 1- 6. (103 sider).

Til sammen ca. 1000 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:19