HSINTKL112 Klinisk emne, trinn 1 (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emne HSINT 10212 - Medisinske og naturvitenskaplige emner.

Undervisningssemester

1. semester (vår 2012).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Hensikten med klinisk emne HSINTKL 112, trinn 1 er at studenten utvikler nødvendig handlingskompetanse og faglig forsvarlig intensivsykepleie til den stabile og mindre komplekse intensivpasienten. Kunnskaper og ferdigheter skal operasjonaliseres og utvikles i løpet av denne perioden i klinikken.

KUNNSKAPER

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende.
  • har kunnskap om eventuelle komplikasjoner som kan oppstå hos intensivpasienten

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten og kan yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner.
  • kan observere og vurdere pasientens opplevelser, ressurser og behov for intensivsykepleie og medisinsk behandling og sikrer derved at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte.
  • kan strukturere dagen og sikre kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten.
  • kan mestre bruken av medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåking og behandling av pasienten.
  • kan samarbeide med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • har forståelse og respekt for ulike menneskelig reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • utnytter pårørendes ressurser og støtter dem i deres krise - og sorgreaksjon.

Innhold

  • Intensivsykepleierens ansvar- og funksjonsområde
  • Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Intensivsykepleierens problemløsende aspekt
  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper
  • Intensivmedisin og behandling
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Det kliniske emnet bør fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner.

Vurderingen av studentens kliniske studium tar utgangspunkt i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde, hvor den forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon ivaretas. Studenten vurderes ut i fra å kunne ta ansvar for den stabile og mindre komplekse intensivpasienten.

Praksis

Praksis vil foregå ved intensivavdelinger og medisinsk overvåkingsavdeling. Omfanget på praksisperioden er 11 uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentens egen målsetting for det kliniske emnet, trinn 1
  • 2  refleksjonsnotat ( fritt omfang)
  • Obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær på mellom 10 og 30 % i klinikken vil høgskolen avgjøre ut fra studentens funksjonsnivå om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær på mer enn 30 % kan ikke godkjennes.

Alle arbeidskrav må vurderes til "godkjent" samme semester og er gyldige i ett semester. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Sensorer er praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen. Ved karakteren ikke bestått, må hele praksisperioden, inkludert alle arbeidskrav, avlegges på nytt.

Praksis vurderes til "ikke bestått" dersom intensivstudenten svikter på ett eller flere følgende punkter:

  • Feilvurderer pasientens tilstand og situasjon. Innhenter ikke opplysninger fra tilgjengelige kilder, ser ikke problemer, mangler kunnskap/erfaring, er ikke realistisk i sine vurderinger.
  • Viser sviktende planlegging og utførelse av sykepleie mht. pasientens sikkerhet, tid, orden og oversikt i situasjonen. Sviktende rapportering, tar ikke med vesentlig informasjon og ordinasjoner. Ser ikke helheten i pasientens situasjon og tilstand.
  • Har sviktende teoretisk forståelse for observasjon, vurdering og tiltak.
  • Tar ikke ansvar for egen faglig utvikling. Erkjenner ikke svakheter ved egen funksjon, planlegger ikke hvordan dette kan bedres når svakheter påpekes.
  • Tar ikke initiativ i læresituasjoner. Har ikke evne til å se muligheter for læring i enhver situasjon.
  • Unndrar seg stadig vanskelige oppgaver (vanskelige prosedyrer, dårlige pasienter, akutte situasjoner)
  • Fungerer ikke i nye og stressfylte situasjoner. Blir handlingslammet.
  • Har ikke evnen til samarbeid i team.
  • Erkjenner ikke egne begrensninger. Ber ikke om hjelp eller veiledning. Tar ikke i mot hjelp eller veiledning.
  • Mangler etisk vurderingsevne. Tar ikke hensyn til pasientens uttalte behov og ønsker. Går ikke inn for å bevare pasientens integritet. Undergraver tillit til samarbeidspartnere. Brudd på taushetsløfte.

Studenten må bli konfrontert med svikt i ett eller flere av punktene og få anledning til å gjøre noe med dette.

Studenten vil få en tidsfrist bestemt av høgskolen for å kunne bedre seg.

Studenten skal ha beskjed tidligst mulig; for eksempel ved halvevaluering.

Studenten skal bli muntlig og skriftlig informert.

Se også §5 i Forskrift for Rammeplan for videreutdanning i intensivsykepleie

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studenten er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet

Litteratur

Se studieplanen for anbefalt litteratur for samtlige emner i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:36:42