HSHOS10207 Tverrfaglig samarbeid 1 (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Lasse Johnsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Helse- og sosialadministrasjon (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet HSHOS10110 Grunnleggende organisasjon og ledelse (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • Har inngående kunnskaper om krav som stilles til helhetlig tjenesteyting i helse- og sosialsektoren
  • Kan analysere teoretiske problemstillinger om tverrfaglig samarbeid på systemisk, organisatorisk og relasjonelt nivå

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan identifisere faktorer som fremmer og hemmer samordning og tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren
  • Kan analysere konkrete arbeidssituasjoner i lys av systemiske- organisatoriske og relasjonelle faktorer
  • Kan ved hjelp av litteratursøk i internasjonale databaser innhente og systematisere relevante studier innenfor området

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan kritisk reflektere over faktorer som fremmer og hemmer samordning og tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren
  • Har innsikt i betydningen av ulike kunnskapsgrunnlag for å gjennomføre tverrfaglig samarbeid

 

 

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Hvordan offentlig virksomheter er organisert
  • Hvilke verdier denne organiseringen reflekterer
  • Hvordan sektoren er i dynamisk utvikling gjennom endringsprosesser generert innenfra og utenfra
  • Prinsipper for organisering av offentlig tjenesteproduksjon
  • Utfordringer, dilemmaer og konflikter som preger offentlig forvaltning i dag og hvilke den vil møte i fremtiden.
  • Effektivitet i relasjon til brukerperspektiv
  • Kunnskap om og erfaringer med ulike organisasjonsformer og virkemidler
  • Verdier og mål som bakgrunn for metoder og teknikker
  • Noen sentrale policy-dokumenter
  • Konkrete samordnings- og samarbeidstiltak
  • Analyse av konkrete tiltak

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres i form av 4 samlinger à 2-3 dagers varighet i studiets andre semester. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt opplæring i IKT-basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning som foregår i grupper under samlingene.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80% deltakelse i undervisning. Fravær på inntil 30% kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30% godkjennes ikke uansett grunn.
  • Litteratursøk i forbindelse med eksamensoppave
  • Skriftlig innlegg til gruppe- eller plenumsdiskusjon (300-600 ord). Innlegget godkjennes av veileder. Ved "ikke godkjent" vil det legges til rette for én ny presentasjon.

Eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Emnet vurderes ved en individuell skriftlig semesteroppgave med et omfang på 3000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A-F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 15. april 2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

Abbott, Andrew (1988): The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor, s. 33 - 58, The University of Chicago Press, Chicago and London. (K)

Donaldson Linda Plitt (2005): Collaboration Strategies. International Journal of Mental Health, vol.34,no. 1, Spring 2005, pp. 90-102. ISSN 0020-7411 / 2005. (K)

Fauske, Halvor (2008): Profesjonsforskningens faser og stridsspørsmål, Molander, A og Terum, L.I.: (red.): Profesjonsstudier, Universitetsforlaget, Oslo. (K)

Fimreite, Anne Lise og Lægreid, Per (2008) Byråkrati og partnerskap hånd i hånd? Om samordningsutfordringer i NAV, Notat 4-2008, Rokkansenteret (tilgjengelig på www.uib.no).

Glouberman, S. og Mintzberg, H. (2001): Managing the Care of Health and the Cure of Diseases - Part I & Part II. I Health Care Management Rev., 2001, 26(1), s. 56-92 Aspen Publishers, Inc. (K)

Hansen, Gunnar Vold (2007): Samarbeid uten felleskap. Dr.avh. Karlstad Universitet, (deler av kap. 5, kap. 7, 8) kap. Universitet i Karlstad. (K)

Jacobsen, D.I. (2004): Hvorfor er samarbeid så vanskelig? Tverretatlig samarbeid i et organisasjonsteoretisk perspektiv. I Repstad, P. (red): Dugnadsånd og forsvarsverker: tverretatlig samarbeid i teori og praksis. Oslo: Tano.

Knudsen, H. (2004): Samarbeid på tvers av organisasjonsgrenser. I Repstad, P. (red): Dugnadsånd og forsvarsverker: tverretatlig samarbeid i teori og praksis. Oslo: Tano.

San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147. (K)

Molander, Anders og Lars Inge Terum (red.) (2008): Profesjonsstudier - Introduksjon, i Molander, A. og Terum, L.I.: (red.): Profesjonsstudier, Universitetsforlaget, Oslo. (K)

Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004. (K)

Sørensen, N.B. (2000): Organisationers form og funktion: om Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Vikkelsø, Signe og Sidsel Vinge (2004): Hverdagens arbejde og organisering i sundhedsvæsenet. Handelshøjskolens forslag, København.

Wisløff, N.F. (2005): Fra stykkevis til helt: en sammenhengende helsetjeneste: innstilling fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 17. oktober 2003: avgitt til Helse-og omsorgsdepartementet 1. februar 2005. NOU 2005:3. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning. Sammendrag.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:17