HSGER10211 Etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnnet HSGER10111 Akuttgeriatri skal være bestått.

Undervisningssemester

Emnet undervises i andre semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten:

  • kan vurdere relevante problemstillinger ut fra faglige, etiske og juridiske perspektiver
  • kan drøfte betydningen kunnskap om ledelse, organisering og tverrfaglig samhandling har for yrkesutøvelse og tjenesteyting
  • kan identifisere behov for fagutvikling innenfor et avgrenset område i akuttgeriatrien 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan dokumentere evne til å sikre at pasienter og pårørendes juridiske rettigheter ivaretas
  • kan dokumentere evne til å reflektere over etiske utfordringer med utgangspunkt i praksis
  • kan samarbeide om, og gjennomføre fagutviklingsprosjekt av betydning for yrkesutøvelse og tjenesteyting

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan formidle fagkunnskap som fremmer refleksjon og utvikling innenfor de akuttgeriatriske tjenester

 

Innhold

Emnet går over et semester med 4 samlinger a 2 dager.

Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper og ulike organisasjoner. Fokus i dette semesteret blir rettet mot etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger hos den akutt og kritisk syke eldre pasient, deres pårørende og i samfunnet for øvrig.

 Sentrale temaer vil bl.a. være:

  • etiske og juridiske utfordringer i akuttgeriatri
  • kommunikasjon, samhandling og miljøtiltak
  • organisering og samarbeid innen akuttgeritri, spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste
  • tverrfaglig samarbeid
  • brukermedvirkning
  • fagutvikling

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.

Praksis

1 uke hospitering der studentene skal få kunnskaper om fagutvikling og -prosjekter i et praksisfelt de har liten eller ingen erfaring fra.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 75 %  tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
  • Skriftlig innlevering
  • Godkjent prosjektplan

Eksamen

Prosjektoppgave i gruppe på 5500 ord (+/- 20 %). Retningslinjer for skriftlige arbeider skal følges. Det benyttes bokstavkarakterer, A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Bjørk IT, Solhaug M. (2008). Fagutvikling og forskning i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe forlag

 

Brinchmann BS. (2008). Etikk i sykepleien. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Molven O. ( 2009). Sykepleie og jus. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Vetlesen AJ. (2007). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:36:41