HSVPL10107 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie (heltid).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive og anvende studiets læringsformer, og de viktigste formkravene ved akademisk skriving
  2. Beskrive viktige kjennetegn ved ulike funksjonsnedsettelser
  3. Beskrive ulike omsorgsideologier knyttet til arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser
  4. Beskrive sentrale kjennetegn ved profesjonelt miljøarbeid
  5. Beskrive vernenpleieren som profesjonell yrkesutøver og miljøarbeider
  6. Beskrive ulike problemløsningsmodeller
  7. Beskrive vernepleierutdanningens historie
  8. Beskrive normative premisser for miljøarbeid

Innhold

  1. Innføring i problembasert læring (PBL), delta aktivit i basisgrupper og veiledningstimer. Bibliotekundervisning, akademisk skriving og kritisk tenkning (validitetsproblematikk).
    Avklaring av forventninger til studentrollen, krav og mestring.
  2. Ulike former for funksjonsnedsettelser
  3. Normalisering, empowerment og brukermedvirkning
  4. Miljøarbeid inkludert fritidsaktiviteter
  5. Vernepleieren i spenningsfeltet mellom makt og hjelp
  6. Hovedtrekkene i vernepleierens arbeidsmodell og sjutrinns-modellen
  7. Vernepleierutdanningens historie og vernepleieres funksjon og kompetanse
  8. Yrkesetiske retningslinjer

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring med selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, veiledning og arbeid i basisgrupper (se regler om fravær).

Veiledning:
Det er fire timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Veiledningen skal benyttes til:

  • avklaring av roller og egne forutsetninger for å inngå i relasjoner
  • konfliktforebygging og konfliktløsning
  • veiledning på arbeidskrav
  • studentrollen

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av emnet skal det leveres to oppgaver.

  • En pbl-oppgave som skal løses i basisgruppen. Basisgruppen skal presentere oppgaven i fremleggsseminar. Det gis muntlig tilbakemelding på presentasjonen i fremleggseminaret av seminarledere og medstudenter. I tillegg skal alle skrive et individuelt notat på 1000 ord. Det gis skriftlig tilbakemelding på notatet.
  • En individuell pbl-oppgave om vernepleierens arbeidsmodell hvor det skal leveres et individuelt notat på 1000 ord. Det gis skriftlig tilbakemelding på notatet.

De individuelle notatene må være innlevert til fastsatte frister for at arbeidskravet skal være godkjent. Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme perioden som studieplanen. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensbesvarelsen vurderes etter en karakterskala med karakterer fra A - F. Det benyttes to interne sensorer ved vurdering av emnet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 19.06.2012.

362.3 Ba
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2010). Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres! Informasjons- og utviklingsprogram 2010 – 2015 (26 s). www.publikasjoner.dep.no. Publikasjonskode: Q-1176 B http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rapporter/2010/info_og_utvikl_program_210_2013.pdf

362.3 Ut
Eknes, J. & Løkke, J.A. (red.) (2009). Utviklingshemning og habilitering : innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01342-8
Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse s. 87 - 95 - 8 s.

361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fo.no/publikasjoner/om-vernepleieryrket-article1359-159.html

361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 16 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere.
http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Trykksaker/Vernepleiere_helsefagkomp.pdf

174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fo.no/yrkesetikk/yrkesetisk-grunnlagsdokument-article227-150.html

362.3 Ja
Jacobsen, T. (2007). Vi vil, vi vil, men får vi det til? Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemming. 60 s. Sosial- og helsedirektoratet. IS-1456 Rapport. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/vi-vil-vi-vil-men-far-vi-det-til/Sider/default.aspx

362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse : Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/02%20Vernepleierboka.pdf

361.3 Ve
Owren, T. & S. Linde (red.) (2011). Vernepleiefaglig teori og praksis – sosialfaglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01799-0

Kap. 1: Innledning s. 13-27
Kap. 2: Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming s. 28-42
Kap. 4: Vernepleierens arbeidsmodell s. 65-84
Kap. 5: Et blikk tilbake s. 85-107
Kap. 6: Sosial helse og funksjon s. 108-130
Totalt 117 sider

808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC : veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 163 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01302-2

Kap. 1: Oppgaveskriving: Introduksjon og overblikk s. 9-24
Kap. 2: Hva skal oppgaven handle om? s. 25-48
Kap. 3: Så var det skrivingen s. 49-74
Kap. 4: Oppgavens disponering og struktur s. 75-96
Kap. 5: Litt mer om ulike oppgavesjangere s. 97-134
Totalt 120s

371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten : en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-00750-2. (109 sider) s. 5-114

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (2000). Hjelp på egne premisser? Om brukermedvirkning i velferdssektoren. 174 s. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 3. opplag ISBN: 82-00-12710-9,h

Kap. 1: Hvorfor sette søkelyset på brukermedvirkning s. 9-20
Kap. 2: Brukermedvirkning - et mangeslunkent fenomen s. 21 – 44
Kap. 4: Utviklingstrekk som har hatt betydning for framveksten av brukermedvirkning s.63-93.
Totalt 64 sider

Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/

361.3 Sk
Skau, G. M. (2010). Mellom makt og hjelp : om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper (4. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-00381-8 Hele boka (142 sider)

Totalt: 734 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:35