HSOPE10312 Operasjonssykepleie, fag og yrkesutøvelse, fordypning (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i operasjonssykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

HSOPE 10112 : Grunnleggende operasjonssykepleie fag og yrkesutøvelse
HSOPE10212 : Fordypning i medisinske og naturvitenskaplige emner for operasjonssykepleie
HSOPEKL 112: Klinisk emne trinn 1

Undervisningssemester

2. og 3. semester (høst 2012 og vår 2013).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, organisering, og arbeidsmiljø, og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres.
  • har kunnskaper om og forståelse for den akutt og/eller kritisk syke, operasjonspasientens situasjon og behov, samt inngående kjennskap til operasjonstekniske prinsipper, kirurgiske undersøkelser og behandling.
  • kan anvende kunnskap innen kirurgi og operasjonssykepleie til å forebygge komplikasjoner, redusere stress, lindre lidelse, smerte, og ubehag.
  • har kunnskap om og kan kritisk vurdere aktuell forskning og fagutvikling innenfor operasjonssykepleie, og forstår prinsipper ved å kombinere klinisk erfaring og teori med relevant kunnskap fra forskning.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utøve faglig, etisk og juridisk forsvarlig operasjonssykepleie til den akutt og eller kritisk syk pasient i en sårbar, kritisk eller livstruende situasjon, prioritere og aktivt redusere de stress- og risikofaktorer pasienten utsettes for.
  • kan planlegge, forberede og utøve individuell tilpasset operasjonssykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet og ressurser, argumentere for og begrunne valg og iverksette forebyggende og behandlende tiltak
  • kan mestre og videreutvikle evnen til samhandling og kommunikasjon med mennesker som er kritisk og/eller alvorlig syke og tilpasse utøvelsen til reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienten
  • kan utføre og ta ansvar for det infeksjonsforebyggende arbeidet  i forhold til pasient, miljø, utstyr og personlig hygiene, og aktivt fremme kunnskaper og holdninger knyttet til den hygieniske standarden ved avdelingen og sykehuset for øvrig.
  • kan mestre riktig behandling og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og kirurgiske instrumenter, ha et reflektert forhold til anvendelse av utstyr, og se teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan arbeide tverrfaglig, samarbeide med kollegaer  til pasientens beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kvalitetssikre, dokumentere, evaluere eget arbeid, har inngående kjennskap til egen spesialfunksjon, og kan bidra til nytenkning som kan bedre kompetansen i faget.
  • er en medspiller i arbeidet med å organisere og koordinere driften av den operative virksomheten, og kan anvende sin kompetanse til å utvikle eller bedre avdelingens rutiner og prosedyrer.
  • har et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie– og spesialisthelsetjenesten og ser dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og arbeide i team

Innhold

Sentrale emner:

  • Operasjonssykepleiers ansvar og funksjon
  • Operasjonssykepleierens mellommenneskelige ansvar
  • Kirurgiske behandlingsteknikker og operasjonssykepleie til ulike kirurgiske pasientgrupper
  • Aldersaspekter knyttet til barn og eldre som operasjonspasient
  • Akuttmedisin
  • Operasjonssykepleierens problemløsende aspekt
  • Administrasjon og ledelse
  • Ansvar og kompetanse
  • Forskning, fagutvikling og undervisning
  • Kvalitet, ansvar, holdninger og kvalitetsstyring

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer som benyttes er problembaserte læringsprinsipper og mappevurderingsordning. I emnet tas det utgangspunkt i aktuelle problemstillinger knyttet til praksis. Det vil bli fokusforelesninger, gruppeundervisning, oppgaver og egenstudier. Målet er å integrere teori og praksis samt stimulere studenten til refleksjon for å utvikle funksjonsdyktige og reflekterte spesialsykepleiere.

Temaene skal i økende grad vektlegges i klinisk trinn 2. Det stimuleres til refleksjon fra både lærere og praksisveiledere gjennomgående i hele studiet.

Praksis

Se HSOPEKL 212 - Klinisk emne, trinn 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i undervisning og grupper
  • To PBL oppgaver hvorav en av oppgavene skal være  knyttet til den akutt kritisk syk pasient
  • MTU test (medisinsk-teknisk utstyr)
  • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave

Alle arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen (klinisk fordypningsoppgave) med et omfang på 10.000 ord (+/- 20 %) med muntlig høring.

Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 2 studenter.  Det gis individuelle karakterer.

Det benyttes én intern og én ekstern sensor. Karakterer gis etter karakterskalaen A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Se studieplanen for anbefalt litteratur for samtlige emner i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:30