HSOPE10312 Operasjonssykepleie, fag og yrkesutøvelse, fordypning (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanning i operasjonssykepleie.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
HSOPE 10112 : Grunnleggende operasjonssykepleie fag og yrkesutøvelse
HSOPE10212 : Fordypning i medisinske og naturvitenskaplige emner for operasjonssykepleie
HSOPEKL 112: Klinisk emne trinn 1
Undervisningssemester
2. og 3. semester (høst 2012 og vår 2013).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, organisering, og arbeidsmiljø, og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres.
- har kunnskaper om og forståelse for den akutt og/eller kritisk syke, operasjonspasientens situasjon og behov, samt inngående kjennskap til operasjonstekniske prinsipper, kirurgiske undersøkelser og behandling.
- kan anvende kunnskap innen kirurgi og operasjonssykepleie til å forebygge komplikasjoner, redusere stress, lindre lidelse, smerte, og ubehag.
- har kunnskap om og kan kritisk vurdere aktuell forskning og fagutvikling innenfor operasjonssykepleie, og forstår prinsipper ved å kombinere klinisk erfaring og teori med relevant kunnskap fra forskning.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utøve faglig, etisk og juridisk forsvarlig operasjonssykepleie til den akutt og eller kritisk syk pasient i en sårbar, kritisk eller livstruende situasjon, prioritere og aktivt redusere de stress- og risikofaktorer pasienten utsettes for.
- kan planlegge, forberede og utøve individuell tilpasset operasjonssykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet og ressurser, argumentere for og begrunne valg og iverksette forebyggende og behandlende tiltak
- kan mestre og videreutvikle evnen til samhandling og kommunikasjon med mennesker som er kritisk og/eller alvorlig syke og tilpasse utøvelsen til reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienten
- kan utføre og ta ansvar for det infeksjonsforebyggende arbeidet i forhold til pasient, miljø, utstyr og personlig hygiene, og aktivt fremme kunnskaper og holdninger knyttet til den hygieniske standarden ved avdelingen og sykehuset for øvrig.
- kan mestre riktig behandling og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og kirurgiske instrumenter, ha et reflektert forhold til anvendelse av utstyr, og se teknologiens muligheter og begrensninger
- kan arbeide tverrfaglig, samarbeide med kollegaer til pasientens beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan kvalitetssikre, dokumentere, evaluere eget arbeid, har inngående kjennskap til egen spesialfunksjon, og kan bidra til nytenkning som kan bedre kompetansen i faget.
- er en medspiller i arbeidet med å organisere og koordinere driften av den operative virksomheten, og kan anvende sin kompetanse til å utvikle eller bedre avdelingens rutiner og prosedyrer.
- har et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie– og spesialisthelsetjenesten og ser dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og arbeide i team
Innhold
Sentrale emner:
- Operasjonssykepleiers ansvar og funksjon
- Operasjonssykepleierens mellommenneskelige ansvar
- Kirurgiske behandlingsteknikker og operasjonssykepleie til ulike kirurgiske pasientgrupper
- Aldersaspekter knyttet til barn og eldre som operasjonspasient
- Akuttmedisin
- Operasjonssykepleierens problemløsende aspekt
- Administrasjon og ledelse
- Ansvar og kompetanse
- Forskning, fagutvikling og undervisning
- Kvalitet, ansvar, holdninger og kvalitetsstyring
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer som benyttes er problembaserte læringsprinsipper og mappevurderingsordning. I emnet tas det utgangspunkt i aktuelle problemstillinger knyttet til praksis. Det vil bli fokusforelesninger, gruppeundervisning, oppgaver og egenstudier. Målet er å integrere teori og praksis samt stimulere studenten til refleksjon for å utvikle funksjonsdyktige og reflekterte spesialsykepleiere.
Temaene skal i økende grad vektlegges i klinisk trinn 2. Det stimuleres til refleksjon fra både lærere og praksisveiledere gjennomgående i hele studiet.
Praksis
Se HSOPEKL 212 - Klinisk emne, trinn 2.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i undervisning og grupper
- To PBL oppgaver hvorav en av oppgavene skal være knyttet til den akutt kritisk syk pasient
- MTU test (medisinsk-teknisk utstyr)
- Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave
Alle arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen (klinisk fordypningsoppgave) med et omfang på 10.000 ord (+/- 20 %) med muntlig høring.
Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 2 studenter. Det gis individuelle karakterer.
Det benyttes én intern og én ekstern sensor. Karakterer gis etter karakterskalaen A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.
Litteratur
Se studieplanen for anbefalt litteratur for samtlige emner i studiet.