HSOMB10109 Hvordan forstå incest og seksuelle overgrep (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål
Kandidaten:

  • kan analysere og vurdere kritisk relevante problemstillinger rettet mot arbeid med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep ut fra faglige, etiske og juridiske perspektiver
  • kan vurdere mistanke om seksuelle overgrep mot barn
  • kan analysere seksuelle overgrep mot barn ut i fra ulike perspektiver (som for eksempel et kjønnsperspektiv, kulturperspektiv, barnevernsperspektiv, behandlingsperspektiv, maktperspektiv og et barneperspektiv).

Ferdighetsmål
Kandidaten:

  • kan gjennomføre en kritisk analyse av betydningen av sosiale emosjoner som skyld og skam i forhold til de berørte parter

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan integrere tjenestemottakerens egen forståelse av virkeligheten i egen faglig virksomhet og i utviklingen av hjelpetiltak
  • kan vurdere betydningen av anerkjennelse og respekt i møte med personer involvert i seksuelle overgrepssaker

 

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å definere incest og seksuelle overgrep på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner, og vise hvordan disse da gir ulike resultater i forhold til utbredelse og omfang. Kriminalloven og kriminalstatistikk vedrørende seksuelle overgrep vil bli gjennomgått. Det finnes et stort utvalg i fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80% deltakelse på undervisning.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelsen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 25.05.2012

Bøker:

Aasland, Margrete Wiede, 2009. Si det til noen. En bok om seksuelle overgrep. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 127 sider.

Kvam, Marit Hoem, 2001. Seksuelle overgrep mot barn. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 165 sider

Honneth, Axel, 2007. Kamp om anerkjennelse. Oslo: Pax. Hele boken - 187 sider

Kirkengen, Anna Luise, 2009. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 194 sider

Søftestad, Siri, 2008. Avdekking av seksuelle overgrep. Veier ut av fortielsen. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 198 sider

Vetlesen, Arne Johan, 2004. Smerte. Oslo: Dinamo Forlag. Hel boken - 182 sider


Artikler:

Johnson, Alexis, 2006. Healing Shame, i The Humanistic Psychologist, 34: 223-242. 20 sider

Kjær, Aud-Keila B. og Svein Mossige, 2008. Når barneverntjenesten må forholde seg til straffeloven, i Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 3. Side 37-57. 20 sider

Mossige, Svein, 2008. Hva er god praksis i barneverntjenestens håndtering av seksuelle overgrepssaker? I Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 5. side 92-122. 30 sider.

Proeve, Michael J. og Kevin Howells, 2006. Effects of remorse and shame and criminal justice experience on judgements about a sex offender, i Psychology, Crime and Law 12: 145-161. 17 sider

Skårderud, Finn, 2001. Skammens stemmer - om taushet, veltalenhet og raseri I behandlingsrommet, i Tidsskriftet for den Norske Lægeforening, 13: 1613-1617. 5 sider


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:29