HSINTKL212 Klinisk emne, trinn 2 (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter kunnskaper fra:

HSINTKL112 Klinisk emne, trinn 1 (15 studiepoeng)
HSINT10112 Intensivsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige emner  (15 studiepoeng)
HSINT10212 Medisinske og naturvitenskapelige emner (15 studiepoeng)
HSINT10312 Intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. og 3. semester (høst 2012 + vår 2013).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Hensikten med det kliniske emnet er at studenten videreutvikler nødvendig handlingskompetanse og faglig forsvarlig intensivsykepleie til den ustabile og komplekse intensivpasienten. Sluttkompetansen skal operasjonaliseres og utvikles i denne perioden. 

KUNNSKAPER

Kandidaten

  • kan anvende avansert kunnskap i møte med akutt og/ ller kritisk syke og identifisere deres behov for intensivsykepleie
  • kan anvende aktuell kunnskap om kommunikasjon og samhandling i møte med pasient og pårørende.
  • kan anvende aktuell kunnskap i beslutningsprosesser som må tas på vegne av pasienten

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan mestre intensivsykepleie til pasienter med svikt i livsviktige funksjoner og kan yte kompenserende hjelp.
  • kan utføre intensivsykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet, ressurser og opplevelser ved å være intensivpasient
  • kan mestre bruken av avansert medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåking og behandling av pasienten.
  • kan mestre samhandling med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • har forståelse og respekt for ulike menneskelig reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død.
  • utnytter pårørendes ressurser og støtter dem i deres krise - og sorgreaksjon.

Innhold

  • Intensivsykepleierens ansvar- og funksjonsområde
  • Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Intensivsykepleierens problemløsende aspekt
  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper
  • Intensivmedisin og behandling
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Det kliniske emnet skal foregå i spesialavdelinger i sykehus der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner.

Praksis

Praksis vil mesteparten av tiden være ved intensivavdeling og medisinsk overvåkingsavdeling. Omfanget på denne praksisperioden er 21 uker

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentens egen målsetting for det kliniske emnet, trinn 2 
  • To refleksjonsnotat, fritt omfang
  • Obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær på mellom 10 og 30 % i klinikken vil høgskolen avgjøre ut fra studentens funksjonsnivå om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær på mer enn 30 % kan ikke godkjennes

Alle arbeidskrav må vurderes til "godkjent" samme semester og er gyldige i ett semester.

Arbeidskrav må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Klinisk emne, trinn 2 vurderes til Bestått/Ikke bestått på bakgrunn av at studenten kan ivareta en ustabil og kompleks pasientsituasjon på en intensivavdeling. Ved karakteren ikke bestått, må hele perioden, inkludert alle arbeidskrav, avlegges på nytt.

Kriterier for ikke bestått praksis:

Intensivstudenten svikter på ett eller flere følgende punkter:

  • Feilvurderer pasientens tilstand og situasjon. Innhenter ikke opplysninger fra tilgjengelige kilder, ser ikke problemer, mangler kunnskap/erfaring, er ikke realistisk i sine vurderinger
  • Viser sviktende planlegging og utførelse av sykepleie mht. pasientens sikkerhet, tid, orden og oversikt i situasjonen. Sviktende rapportering, tar ikke med vesentlig informasjon og ordinasjoner. Ser ikke helheten i pasientens situasjon og tilstand.
  • Har sviktende teoretisk forståelse for observasjon, vurdering og tiltak.
  • Tar ikke ansvar for egen faglig utvikling. Erkjenner ikke svakheter ved egen funksjon, planlegger ikke hvordan dette kan bedres når svakheter påpekes.
  • Tar ikke initiativ i læresituasjoner. Har ikke evne til å se muligheter for læring i enhver situasjon.
  • Unndrar seg stadig vanskelige oppgaver (vanskelige prosedyrer, dårlige pasienter, akutte situasjoner)
  • Fungerer ikke i nye og stressfylte situasjoner. Blir handlingslammet.
  • Har ikke evnen til samarbeid i team.
  • Erkjenner ikke egne begrensninger. Ber ikke om hjelp eller veiledning. Tar ikke i mot hjelp eller veiledning.
  • Mangler etisk vurdering. Tar ikke hensyn til pasientens uttalte behov og ønsker. Går ikke inn for å bevare pasientens integritet. Undergraver tillit til samarbeidspartnere. Brudd på taushetsløfte.

Studenten må bli konfrontert med svikt i ett eller flere av punktene og få anledning til å gjøre noe med dette. Studenten vil få en tidsfrist bestemt av skolen for å kunne bedre seg.

Studenten skal ha beskjed tidligst mulig; for eksempel ved halvevaluering.

Studenten skal bli muntlig og skriftlig informert.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studenten er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Se studieplanen for anbefalt litteratur for samtlige emner i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:29