HSINT10312 Intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Forutsetter bestått eksamen i emnene:

HSINT10112 Intensivsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige emner (15 studiepoeng) 
HSINT10212 Medisinske og naturvitenskaplige emner for intensivsykepleie (15 studiepoeng), samt bestått
HSINTKL112 Klinisk emne, trinn 1 (15 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. og 3 semester (høst 2012 og vår 2013).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal utvikle faglig forsvarlig handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til den ustabile og komplekse intensivpasient.

KUNNSKAPER

Kandidaten

  • kan vurdere reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død.
  • kan vurdere aktuell forskning og fagutvikling innen intensivsykepleiefaget
  • kan vurdere forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes i behandling av intensivpasienter
  • kan anvende kunnskap innen intensivmedisin til å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag 
  • kan gjøre rede for sentral kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan mestre og videreutvikle evnen til samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • kan kritisk vurdere og anvende forskningsresultater som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse 
  • kan utøve avansert intensivsykepleie til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase og kan ta selvstendige beslutninger i akuttsituasjoner
  • kan handle etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner
  • kan lede eget arbeid, sette ord på egen funksjon, og argumentere og begrunne sine valg av handlinger.
  • kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig 


GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og videreutvikle evnen til faglig og etisk argumentasjon
  • har et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten og kan relatere disse til egen funksjon
  • kan vise progresjon i utvikling av egen yrkesidentitet, basert på yrkesetikk og juridiske rammer
  • kan ta ansvar for fagutvikling og viser vilje til å bli veiledet

Innhold

Hovedtema:

  • Intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområde
  • Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Intensivsykepleierens problemløsende aspekt
  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper
  • Intensivmedisin og behandling
  • Medisinsk-teknisk utstyr
  • Infeksjonsforebyggelse/mikrobiologi
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er problembaserte læringsprinsipper og mappevurderingsordning. I det teoretiske emnet og som grunnlag i PBL-arbeidet tas det utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes egne praksisstudier. Undervisningen er i stor grad knyttet til intensivavdelingen, som er intensivstudentens praksisarena. Målet er å integrere teori og praksis, samt stimulere studenten til refleksjon for å utvikle funksjonsdyktige og reflekterte spesialsykepleiere.

Temaene vil i økende grad vektlegges i de kliniske emnene. Det stimuleres til refleksjon fra både lærere og praksisveiledere gjennomgående i hele studiet.

Praksis

Se HSINTKL212 - Klinisk emne, trinn 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • MTU test (medisinsk-teknisk utstyr)
  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær utover 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Fravær på mer enn 30 % kan ikke godkjennes.
  • 1 PBL Traume
  • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave
  • Litteraturliste 1000 sider (selvvalgt)
  • Refleksjonsnotat «gjennomgående case»

 Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen (klinisk fordypningsoppgave) med et omfang på 10.000 ord +/- 10 %, med muntlig høring. Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 2 studenter. Innlevering av gruppebesvarelser må godkjennes skriftlig av avdelingen før innlevering. Muntlig høring justerer karakter på skriftlig hjemmeeksamen. Det gis individuelle karakterer.

Det benyttes én intern og én ekstern sensor. Karakterer gis etter karakterskalaen A - F, hvor karakteren F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Se studieplanen for anbefalt litteratur for samtlige emner i studiet.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:29