HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tema A - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i
- arbeids- og velferdsfag
- barnevern
- sosialt arbeid
- vernepleie (heltid og deltid).
Tema B - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning og med tverrfaglige grupper (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (første halvdel).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.
Tema A - Kunnskapsbasert praksis
Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende teori om kunnskapsbasert praksis
- Kritisk vurdere profesjonenes samfunnsmessige rolle, funksjon og mandat
- Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial integrasjon og inkludering av marginaliserte grupper med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis
- Redegjøre for de mest sentrale internasjonale organisasjonene og deres betydning for arbeidet med helse- og sosialsektorens målgrupper
- Analysere og diskutere hvordan organisasjonsvariabler påvirker arbeid i hjem og institusjoner
- Forklare og vurdere hvordan samfunnsøkonomi, demografi, sosiokulturelle forhold og folkehelse påvirker organisering av tjenestetilbud og kunnskapsbasert praksis
- Drøfte hvordan politiske styringssignaler, lovverk, organisering, planlegging og finansiering påvirker direkte tjenesteyting og muligheter til å utøve kunnskapsbasert praksis
Tema B - Forskningsmetode
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
- Gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid
- Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse med å utføre og dokumentere et prosjektarbeid
Innhold
Tema A:
- Innhenting, vurdering og anvendelse av brukererfaringer og brukerkunnskap, forskningsbasert kunnskap og erfaringsbasert kunnskap.
- Anvende kunnskapsbasert praksis som metodisk tilnærming i analysen
- Profesjonenes ansvar for å gjenkjenne diskriminerende praksis på samfunnsnivå, tjenestenivå og individnivå.
- Sentrale internasjonale konvensjoner, avtaler, samarbeid etc.
- Organisasjonssosiologi. Institusjonsarbeid.
- Samfunnsforhold og samfunnsendringers betydning for organisering av tjenester og kunnskapsbasert praksis
- Rammebetingelser for kunnskapsbasert praksis
Tema B:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A - Kunnskapsbasert praksis
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Tema B - Forskningsmetode
I dette temaet holdes undervisningen som felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer, veiledning og forelesninger. I tillegg skal studentene gjennomføre prosjektarbeid basert på egne innsamlede data og holde framlegg i seminargruppe.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A - Kunnskapsbasert praksis:
- En oppgave i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar.
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Oppgaven vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskravet kan omarbeides en gang.
- 2 timer veiledning.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Tema B - Forskningsmetode:
- Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Fagartikkel på maks 2000 ord. Artikkelen kan omarbeides 1 gang.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
- Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell fagartikkel på maks 2000 ord.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012
Tema A:
362.16 Ga
Garsjø, O. (2008). Institusjonssosiologi: Perspektiver på helse- og omsorgsinstitusjoner
2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38620-4 (235 sider)
361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.) Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)
361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0.
Innledning + kapittel 1- 3 (72 sider)
658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224 s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virksomhet s. 149 - 221 (149 sider)
339 Ly
Lysestøl, P. M. og E. A. Meland (2003). Velferdsstatens økonomi. Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider)
610.73072 No
Nortvedt, M. W. m.fl. (2007). Å arbeide og undervise kunnskapsbasert – en arbeidsbok for sykepleiere. Oslo: Norsk Sykepleierforbund. ISBN 978-82-7269-120-1 (199 sider)
338.6 Ra
Ramsdal, H. & E, J. Skorstad (2004). Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen.
Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)
361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvirkning? s. 168-173
361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155
Stortingsmelding nr. 12 (2011–2012). Stat og kommune – styring og samspel. Det kongelige kommunal- og regionaldepartement. 111 sider www. regjeringen.no
Artikkel i tidsskrift:
Ørstavik, Sunniva (2008). Tid for endring i kunnskap, makt og kultur. Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr. 2, s. 112-119 (7sider)
Pensum totalt: 1180 sider
Tema B:
300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: Innføring i samfunnsvitenskapelig metode, (2. utg).. Kristiansand: Høyskoleforlaget
ISBN 82-7634-663-4 (400 sider)
Aktuelle lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
www.lovdata.no