HSVPL30207 Praksis 3: Miljøarbeid (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for

  • bachelorstudiet i vernepleie, heltid
  • bachelorstudiet i vernepleie, deltid

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i vernepleie, heltid: 6. semester (vår).
Bachelorstudiet i vernepleie, deltid: 8. semester (vår).

Innhold

Emnet inneholder følgende fokusområder:

  • Praksisstedets målsetting, primæroppgaver, juridiske, organisatoriske og administrative rammer.
  • Miljøarbeid.
  • Opplæring, habilitering og rehabilitering og bedring av livssituasjonen.
  • Sammenhengen mellom individuelt miljøarbeid/habiliteringsarbeid og rammefaktorer.
  • Forvaltning og saksbehandling.
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
  • Etiske vurderinger

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, deltakelse på høgskolens undervisningsdag, 10 veiledningstimer og skriftlig arbeid.

Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest en uke etter avsluttet praksis.

Praksis

11 ukers praksis med 30 timers arbeidsuke på praksisstedet, samt én obligatorisk undervisningsdag ved Høgskolen. Selvstudier kommer i tillegg til dette.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav som må være godkjent for å få praksisperioden bestått, er følgende:

  1. Gjennomføring av 10 veiledningstimer med praksisveileder
  2. Fire notater basert på anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak. Hvert notat er på maks 1000 ord. Notatene leveres og vurderes etter gitte frister. Alle notatene må være vurdert til godkjent for at det skriftlige arbeidskravet skal godkjennes i sin helhet. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver oppgaver eller notater fra praksis. Notater som ikke blir godkjent, kan omarbeides to ganger. Ikke innlevert notat anses som ikke godkjent. Studenten har ikke anledning til å omarbeide arbeidskravet dersom det ikke er innlevert ved første innleveringstidspunkt. Ved praksisstart får studenten opplyst frister for innlevering(er) av skriftlig arbeidskrav. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student og skriftlig tilbakemelding på oppgaven i nettbasert læringsplattform.  
  3. Gjennomføring av praksisstudier /fungering i praksis. Vurderingen gjennomføres av praksisveileder og skoleveileder: Det foreligger eget evalueringsskjema for evaluering av student i praksis.
  4. Fravær må være innenfor godkjente grenser. For fravær se: Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie

Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Ved ikke godkjent på ett av kravene, må alle kravene og praksis taes på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått /Ikkebestått.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se 'Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie'. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet / praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved vurdering til 'ikke bestått', må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Muntlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.04.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

616.8588 Ut
Kapittel i bok
Eknes, J. (2000). Utfordrende atferd : årsaker og sammenhenger, tiltak og behandling.
I: Eknes, J. (red.), Utviklingshemming og psykisk helse. S. 204-271. (67 sider)

361.32 La
Lauvås, K. & P. Lauvås (2004). Tverrfaglig samarbeid : perspektiv og strategi, 264 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00538-1.  (108 sider)
Del 2: Ulike teoretiske perspektiv  
Sosialpsykologiske perspektiver s. 65-83
Profesjonsperspektivet s. 84-108
Organisasjonsperspektivet s. 109-127
Kunnskapssosiologisk perspektiv s. 128-173

616.8588 Ut
Kapittel i bok
Stenhammer, T. (2000). Takling av vold og utagering på arbeidsplassen : praktiske ideer til hvordan vi kan møte utfordrende atferd og vold på en hensiktsmessig måte.
I: Eknes, J. (red.), Utviklingshemming og psykisk helse. S. 276-305. (29 sider)

 

Totalt                                                                                                                                                                                  204 s

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:26