HSVPL20307 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet HSVPL20109 Kropp, sykdom, rehabilitering, livskvalitet.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Innhold

Følgende temaer dekkes gjennom seminar, forelesning og ferdighetstrening:

  • Kjennetegn på, forekomst av og årsaker til funksjonsnedsettelser.
  • Sentrale utviklingsforstyrrelser og syndromer.
  • Sjeldne syndromer.
  • Ulike grader av utviklingshemming
  • Psykiske lidelser/sykdommer i et livsløpsperspektiv.
  • Lov om vergemål for umyndige, Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern.
  • Aktuelle politiske styringsdokumenter.
  • Rusmisbruk.
  • Barn av rusmisbrukere.
  • Omsorgssvikt, incest og overgrep.
  • Funksjonsnedsettelse og seksualitet.
  • Sorgreaksjoner.
  • Familiesamarbeid.
  • Verdsetting av sosial rolle.
  • Sentrale kartleggingsmetoder i miljøarbeid.
  • Funksjonelle forklaringer og intensjonelle forklaringer.
  • Opplæringsmetoder.
  • Tidligintervensjon.
  • Økologisk tilrettelegging.
  • Kapittel 4A i Lov om sosiale tjenester m.v.
  • Biologisk grunnlag for læring.
  • Økologiske og somatiske forhold som påvirker atferd.
  • Vurdering av tiltakets effekt.
  • Individuelle planer.
  • Paternalismeproblemer.
  • Veiledning.
  • Kommunikasjon og samhandling.
  • Nettverkskartlegging og utarbeiding av nettverkskart

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier. I tillegg vil caseseminarer utgjøre en sentral del av arbeidsformen i emnet.  

Studentene skal i løpet av emnet arbeide med 8 caseoppgaver. Til hver av casene skal det leveres en oppgave på maks 2000 ord. Oppgavene leveres i Fronter til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gis i caseseminarer.


Det er 12 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Fronter innen en gitt frist.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav må omarbeides. Godkjent læringsmappe er gyldig ett semester. Øvrige arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
Ved muntlig eksamen taes det utgangspunkt i to av de innleverte caseoppgavene. Høgskolen velger oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer.

Det benyttes karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.

Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten (a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og (b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og (c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet  for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker 3 basert på (a) og (b).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

362.2 Ps
Almvik, A. & L. Borge (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko, 261 s. Bergen: Fagbokforl.
ISBN 82-450-0392-1; 978-82-450-0392-5. (261 sider)

150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2.utg.). Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill Prentice Hall
ISBN 0-13-142113-1; 0-13-129327-3; 978-0-13-142113-4; 978-0-13-129327-4
(333 sider)
Kap 1: Definition and Characteristics of Applied Behavior Analysis, s. 2-22
Kap 2: Basic Concepts, s.24-45
Kap 6: Constructing and Interpreting Graphic Displays of Behavioral Data, s. 126-156 Kap 7: Analyzing Behavior Change: Basic Assummptions and Strategies, s. 158-174
Kap 8: Reversal and Alternating Treatment Designs, s. 176-198
Kap 9: Multiple Baseline and Changing Criterion Designs, s. 200-223
Kap. 10: Planning and Evaluating Applied Behavior Analysis Research, s. 225-253
Kap 11: Positive Reinforcement. s. 255-289
Kap 12: Negative Reinforcement, s. 291-302
Kap 13: Schedules of Reinforcement, s. 304-323
Kap 16: Motivating Operations, s. 374-389
Kap 18: Imitation, s. 412-418
Kap 19: Shaping s. 421-432
Kap 20: Chaining, s. 434-452
Kap 21: Extinction, s. 456-467
Kap 22: Differential Reinforcement, s. 469-484
Kap 23: Antecedent Interventions, s. 486-496
Kap 24: Functional Behavioral Assessment, s. 500-523

361.322 De
De Jong, P. & I. K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler, 336 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-33932-5; 978-82-05-33932-3
(179 sider)
Kap 1: Fra problemløsning til løsningsskaping
Kap 2: Løsningsskaping: De grunnleggende ferdighetene
Kap 3: Kunsten å ikke vite
Kap 4: Å komme i gang: Hvordan ha oppmerksomheten på klientens ønske
Kap 5: Å utdype klientens ønske: Mirakelspørsmålet
Kap 6: Å utforske unntakene: Å bygge videre på klientens sterke sider og vellykkede forsøk
Kap 7: Å formulere tilbakemeldinger til klientene
Kap 8: Senere klientsamtaler: å oppdage, utvide og måle klienters framgang

616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse : teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39067-6 (85 sider)
Kap. 3: Motivasjon s. 60-74
Kap. 6: Nevrobiologi og læring s. 139-157
Kap. 9: Valg av atferdsanalyse og måter og bruke den på s. 207-219 Kap. 11: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder og hyperkinetisk forstyrrelse Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 294-314
Kap. 16: Anvendelse av atferdsmedisin ved kronisk sykdom s. 355-376

362.3 Ut
Eknes, J. & J. A. Løkke (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen, 292 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (32 sider)
Kap. 5: Seksualitet - opplæring og veiledning s. 66-73
Kap. 9: Håvard Grøttland: Utviklingshemming og syn - en tilnærming i habiliteringsarbeidet i forståelse av ulike funksjoners og faktorers betydning for kommunikasjon og samspill s. 102-109
Kap. 14: Gunnar Salthe: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160 Kap. 17: Avtalestyring s. 203-211
Kap. 21: Jim Åge Nøttestad og Erik Søndenaa: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244
Kap. 22: Jon A. Løkke og Gunn E. H. Løkke: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253

616.8 Hj
Ellertsen, B. & B. Gjærum (2002). Hjerne og atferd : utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrobiologisk perspektiv -et skritt videre, 659 s. (2. utg.) Oslo : Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-30434-3; 978-82-05-30434-5 (75 sider)
Kap. 7: Psykisk utviklingshemning - mental retardasjon s. 209-246
Kap. 11: Det føtale alkohol syndrom - FAS s. 333-347
Kap. 12: Hodeskader s. 351-375

616.85882 Gi
Gillberg, C. (1998). Barn, ungdom og voksne med Asperger syndrom : normale, geniale, nerder?,
162 s. Oslo : Ad Notam Gyldendal ISBN 82-417-0941-2 (33 sider)
Kap. 1: Innledning s. 13-17 (4 sider)
Kap. 2: Definisjoner s. 18-31 (14 sider)
Kap. 6: Andre problemer s. 72-76 (5 sider)
Kap. 7: Sterke sider s. 77-81 (5 sider)
Kap. 8: Bakgrunnsfaktorer s. 82-87 (5 sider)

616.85882 Gi
Gillberg, C. & T. Peeters (2001). Autism : medicinska och pedagogiska aspekter, 131 s.
Stockholm : Cura ISBN 91-89091-25-6 (58 sider)
Kap. 1: Autism som ett hyperrealistisk syndrom s. 10-14
Kap. 2: Autism som en störning i utvecklingen s. 17-35
Kap. 3: Medicinsk diagnostikk för autism och störningar innom autismspektrumet s. 36-50
Kap. 4: De biologiske grunderna för autism s. 51-57
Kap. 5: Pedagogikk och vägledning för människor med autism s. 58-65

Artikkel i tidsskrift
Gitlesen, J. P. (2003). Små barn med Downs syndrom: kjennetegn, opplæring, og praktiske erfaringer. Diskriminanten, vol. 30, nr. 4, s. 21-41. 20 sider
www. atferd.no/nta/artikler.html

Artikkel i tidsskrift
Hansen, F. A. (1998). Hjelp til barn i familier med rusmiddelmisbruk.
Norges barnevern, vol. 75, nr. 4, s. 5-13. 8 sider


616.89 Pe
Haugsgjerd, S. et al (2009). Perspektiver på psykisk lidelse : å forstå, beskrive og behandle,
414 s. (3 utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38519-1 (165 sider)

Kap. 1: Å arbeide med psykisk helse - En introduksjon s. 13-34
Kap. 3: Det psykiatriske perspektivet s. 66-134
Kap. 5: Det psykodynamiske perspektivet s. 182-238
Kap. 9: Evidens eller empirisk støttede terapiformer i klinisk psykisk helsearbeid s. 353-373


362.2918 Be
Helsedepartementet (2004). Bedre behandlingstilbud til rusmiddelmisbrukere : perspektiver og strategier, 56 s. s. Oslo : Helsedepartementet. Se evt. www.regjeringen.no

362.3 Ho
Holden, B. (2009). Utfordrende atferd og utviklingshemning : atferdsanalytisk forståelse og behandling, 284 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39069-0
S. 32-245. (213 sider)

362.3 Ho
Holden, B. (2008). Psykiske lidelser og utviklingshemning : atferdsanalytisk forståelse og behandling, 289 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38479-8
S. 56-254. (198 sider)

371.928 Ho
Horgen, T. (2006). Det nære språket : språkmiljø for mennesker med multifunksjonshemming, 171 s. Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00920-4; 978-82-15-00920-9 (87 sider)
Del 1 Menneskene, utfordringer og forståelse s. 11 - 37
Del 2 Utvidende perspektiv - nyttige i møtet med de største hindringene s. 39 - 100

616.89142 Ho
Horne, H. & B. Øyen (2007). Målrettet miljøarbeid: del 2 : Opplæringsteknikker. (2. utg.) Oslo: G.R.D. forlag. ISBN 978-82-997077-1-8 (39 sider)
Kap. 3: Tegnøkonomi s. 37-48
Kap. 4: Å etablere ny atferd s. 50-67
Kap. 5: Etablering av stimuluskontroll og opprettholdelse av atferd s. 69-80

Artikkel i tidsskrift:
Karlsen, A.(2002) Tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse. Diskriminanten, vol 29, nr 3, s 3-11
8 sider

344.03 Kj
Kjønstad, A. og A. Syse (2008). Velferdsrett II. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 7: Samtykkekompetanse, integritetsvern og tvangsbruk s. 267-280, 287-305 (33 sider)

362.76 Kv
Kvello, Ø. (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling, 455 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 978-82-15-00923-0 (120 sider)
Preludium: Et skarpere blikk og en styrket handlekraft s. 11-16
Kap. 2: Omsorgskvalitet s. 35-52
Kap. 3: Diagnostisering og predikering s. 53-62
Kap. 7: Familier som omsorgsbase for barn og unge s. 165-196
Kap. 8: Foreldre med psykiske lidelser s. 197-245
Kap. 9: Rusmiddelmisbruk hos foreldre s. 246-255

Artikkel i tidsskrift
Lindsley, O. (1992). Precision teaching: discoveries and effects
Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 25, nr. 1, s. 51-57.
Tilgjengelig i fulltekst via Bibsys Ask eller AtoZ på bibliotekets hjemmeside. 6 sider

Artikkel i tidsskrift
Løkke, G. & J. A. Løkke (2006). Etablering av ballettdans ved hjelp av Presisjonsopplæring (Precision Teaching). Norsk Tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 3, s. 111-118.
www.atferd.no/nta/artikler.html
7 sider

372.21 Lø
Løkken, G. & F. Søbstad (2006). Observasjon og intervju i barnehagen, 155 s. (3 utg). Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-15-00941-7; 978-82-15-00941-4
Kap. 4 Videoobservasjon s. 66 - 77 (11 sider)

371.928 Lø
Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: grunnleggende prinsipper, 423 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30448-3; 978-82-05-30448-2 (132 sider)
Kap. 6: Selvstimulerende atferd s. 55-59
Kap. 8: Oppmerksomhetsproblemer s. 69-71
Kap.10 Oppsummering av grunnleggende trinn i opplæringen, s 89-98
Kap.13 Ikke-verbal imitasjon, s 115 - 134
Kap.14 Innføring I språkprogrammer, s 135-139
Kap.15 Tidlig reseptivt språk, s 141- 150
Kap.16 Diskriminasjonslæring, s 153 - 166
Kap.17 Reseptiv identifikasjon av objekter, s 167 - 173
Kap.18 Reseptiv identifikasjon av handlinger, 175 - 179
Kap.19 Tidlige lekeferdigheter, s 181 - 192
Kap.21 Selvhjelpsferdigheter, s 211 - 225
Kap.26 Tidlig grammatikk: jeg vil ha,jeg ser,jeg har s. 279-285.
Kap.30 PECS: Kommunikasjonsstrategier for visuelt sterke barn, s 361-375
Kap.33 Innsamling av data, s 385 - 395
Kap.35 Hvordan tilrettelegge for tidligintervensjon i Norge, s 409-416¨

371.4 Pe
Pettersen, R. C. & J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-15-00494-6; 978-82-15-00494-5 (73 sider)
DEL 2: PRAKTISKE VEILEDNINGSFERDIGHETER
Kap. 7: Praktiske arbeidsmodeller og veiledningens indre struktur s. 143-149
Kap. 8: Veiledning og kommunikasjon s. 153-161
Kap. 9: Veiledningstimen begynner s. 163-176
Kap. 10: Å forstå den veilededes perspektiv s. 178-184
Kap. 11: Begrunnelser, forslag og råd s. 187-196
Kap. 12: Veiledningens alfa og omega s. 198-209
Kap. 13: Løsningsfokuserte veiledningsstrategier s. 214-227

616.8589 Rø
Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, 308 s. (2 utg.) Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32992-3 (90 sider)
Kap. 2: Diagnostisering og diagnosekriterier s. 44-52
Kap. 3: Fra småbarnsalder til ung voksen: kjennetegn på ADHD og Tourette syndrom s. 65-83
Kap. 6: Medikamentell behandling s. 154-165
Kap. 9: Kan de ikke bare ta seg sammen? : atferdsvansker og konfliktløsning s. 243-267

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Frihet og ansvar for personer med mentale handikap.
SOR rapport, vol. 50, nr. 4, s. 38-53. 15 sider
www.sor-nett.no

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 1.
SOR rapport, vol. 50, nr. 2, s. 17-25. 8 sider
www.sor-nett.no

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 2.
SOR rapport, vol. 50, nr. 3, s. 25-33. 8 sider
www.sor-nett.no


362.3 Di
Saur, E. & K. E. Aune (2007). Dialogiske perspektiver: når vi er forskjellige, 145 s. Oslo : Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01145-5
Fra side 11-83, 109-133. (96 sider)

616.8914 Se
Seikkula, J. & T. E. Arnkil (2007). Nettverksdialoger, 180 s. Oslo: Universitetsforl.
ISBN 978-82-15-01114-1

371.914 Te
von Tetzchner, S. & H. Martinsen (2002). Alternativ og supplerende kommunikasjon: en innføring i tegnspråksopplæring og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker, 379 s. (2 utg.) Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30444-0
(55 sider)
Kap. 1: Alternativ og supplerende kommunikasjon s. 7-33
Kap. 2: Kommunikasjonshjelpemidler s. 35-64

Artikkel i tidsskrift
Øyen, B. (2002). Tidlig intervensjon og høydosetiltak for barn med store hjerneskader.
Diskriminanten, vol. 29, nr. 1, s. 35-45. (10 sider)
http://www.atferd.no/nta/artikler.html

LOVER

Lov om sosiale tjenester mv (Sosialtjenesteloven). .
Kap. 6: Særlige tiltak overfor rusmisbrukere
www.lovdata.no

346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004) ISBN 82-8081-049-8
www.helsedirektoratet.no


Lov om psykisk helsevern
www.lovdata.no 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:05