HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

 Emnet inneholder følgende fokusområder:

  • Praksisstedets målsettinger og primæroppgaver, juridiske, organisatoriske og administrative rammer.
  • Tjenestemottakers ønsker og behov.
  • Kommunikasjonskompetanse.
  • Systematisk tiltaksarbeid.
  • Dokumentasjon.
  • Bistand til personlig hygiene og ernæring.
  • Etiske refleksjoner over praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, deltakelse på høgskolens undervisningsdager, 8 veiledningstimer og skriftlig arbeid.

Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest en uke etter avsluttet praksis.

Praksis

Praksis består av 8 ukers praksis á 30 timers arbeidsuke på praksisstedet, samt 2 obligatoriske undervisningsdager ved høgskolen. Selvstudier kommer i tillegg til dette.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 Arbeidskrav som må være godkjent for å få praksisperioden bestått er følgende:

  1. Gjennomføring av 8 veiledningstimer med praksisveileder
  2. Fire notater basert på anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak under innsatsområde ADL. Hvert notat er på maks 750 ord. Notatene leveres og vurderes etter gitte frister. Alle notatene må være vurdert til godkjent for at det skriftlige arbeidskravet skal godkjennes i sin helhet. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver oppgaver eller notater fra praksis. Notater som ikke blir godkjent, kan omarbeides to ganger. Ikke innlevert notat anses som ikke godkjent. Studenten har ikke anledning til å omarbeide arbeidskravet dersom det ikke er innlevert ved første innleveringstidspunkt. Ved praksisstart får studenten opplyst frister for innlevering(er) av skriftlige arbeidskrav. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student, og skriftlig tilbakemelding på oppgaven i nettbasert læringsplattform.  
  3. Gjennomføring av praksisstudier /fungering i praksis. Vurderingen gjennomføres av praksisveileder og skoleveileder: Det foreligger eget evalueringsskjema for evaluering av student i praksis.
  4. Fravær må være innenfor godkjente grenser. For fravær se: Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.  Ved vurdering til "ikke bestått", må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Muntlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.04.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

362.1786 De
Høium, K., L. Bollingmo & B.-E. Johnsen (red.) (2004). Det er mitt liv : brukermedvirkning og nye hjelperoller i habilitering og rehabilitering, 249 s. Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00613-2. (103 sider)
Kap. 1: Brukermedvirkning, kunnskap og handling s. 25-37
Kap. 2: Omsorgspraksis : forståelse og handling s. 38-53
Kap. 5: Deltakelse uten ord - en utfordring ... s. 90-108
Kap. 6: Det er mitt hjem! Med Snoezelen som mulighet for brukermedvirkning s. 109-122
Kap. 7: Inkludering og samspill i skolen på elevens premisser s. 123-141
Kap. 11: Tvangstiltak, etisk forsvarlighet og den enkelte tjenesteyter s. 201-225

361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 189 s. (2. utg.)
Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-518-4012-0. (12 sider)
Kap. 3: Profesjonelt miljøarbeid og rammer s. 83-95

371.9043 Tu
Tuntland, H. (2006). En innføring i ADL : teori og intervensjon, 276 s. Kristiansand : Høyskoleforlaget
ISBN 978-82-7634-661-9 
Kap. 3: Teori om kumulativ sammenheng mellom ADL-ferdigheter s. 65-76 (11 sider)
Kap. 4: ADL-vurdering s. 77-109  (32 sider)

Totalt                                                                                                                                     115s

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:26