HSTFS40508 Tverrfaglig samarbeid 2 (Vår 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnet HSTFS40108 Tverrfaglig samarbeid 1 (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

4., 5. og 6. semester (vår, høst, vår).

Innhold

Hovedfokus skal være hvordan tjenesteytere tilrettelegger for å nå målene om helhetlige

tjenestetilbud gjennom tverrfaglig samarbeid. Studentene skal gjennom beskrivelser og

analyser av konkrete eksempler på tverrfaglig samarbeid, skaffe seg et bredt

erfaringsgrunnlag og referanseramme for hvordan andre har tilrettelagt dette.

En viktig del av emnet vil være å se nærmere på erfaringene ved bruk av ulike organisatoriske

modeller som behandlingslinjer og ansvarsgrupper. Det forventes at studentene for en stor del

bidrar med eksempler fra egen praksis og fra datagrunnlaget til masteroppgaven. Også de

erfaringene som for eksempel administratorer og forskere har med ulike modeller vil være viktige innspill i dette emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis gjennom fire samlinger à to dager fordelt over de tre semestrene. I

seminarer blir det lagt vekt på å hente inn personer som kan beskrive konkrete erfaringer med

ulike tiltak. Dette kan være både praktikere og forskere. I tillegg forventes det at studentene

selv på grunnlag av datasamlingen i forbindelse med sine egne masteroppgaver, kan

presentere interessante eksempler. Seminarene vil også organiseres på en slik måte at

studentene skal bidra med innspill og analyser på de eksemplene som presenteres. I den grad

det er studentenes egne data som presenteres, vil slike seminarer være viktige

tilbakemeldinger i forhold til masteroppgavene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse i undervisning.
  • Tre muntlige presentasjoner over oppgitte temaer. Studenter og faglærer gir tilbakemelding.

Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstile seg til eksamen.

Eksamen

Tre skriftlige oppgaver over samme tema som de muntlige framstillingene (se arbeidskrav over). De skriftlige arbeidene legges i en mappe som vurderes samlet til bestått/ikke bestått. Mappen skal ha et totalt omfang på 4500 ord (+/- 10 %).

 

 

 

Litteratur

Ejrnæs, M. (2004): Faglighed og tværfaglighed. Akademisk Forlag, København.

 

Hansen, G.V. (2007): Samarbeid uten fellesskap. Dr. Philos avhandling. Karlstad universitet,

Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT.

 

Hansen, G.V. og Ramsdal, H. (2005): Om sirkelens kvadratur. Psykisk helsearbeid møter

bestiller-utfører-organisasjonen. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, vol 2.

 

Marshall, M., Gray, A., Lockwood, A. og Green, R. (1998): Case management for people

with severe mental disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 1998, Issue 2.

 

Marshall, M. og Lockwood, A. (1998): Assertive community treatment for people with severe

mental disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 2.

 

Scheuer, J.D. (2003): Patientforløb i praksis - en analyse af en idés oversættelse i mødet med

praksis. Handelshøjskolen i København: Samfundslitteratur.

 

Skærbæk, E. (2003): Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av

serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind 5. Halden: Høgskolen i Østfold.

 

Listen vil bli oppdatert med aktuelle forskningspublikasjoner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:25