HSTFS40508 Tverrfaglig samarbeid 2 (Vår 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emnet HSTFS40108 Tverrfaglig samarbeid 1 (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
4., 5. og 6. semester (vår, høst, vår).
Innhold
Hovedfokus skal være hvordan tjenesteytere tilrettelegger for å nå målene om helhetlige
tjenestetilbud gjennom tverrfaglig samarbeid. Studentene skal gjennom beskrivelser og
analyser av konkrete eksempler på tverrfaglig samarbeid, skaffe seg et bredt
erfaringsgrunnlag og referanseramme for hvordan andre har tilrettelagt dette.
En viktig del av emnet vil være å se nærmere på erfaringene ved bruk av ulike organisatoriske
modeller som behandlingslinjer og ansvarsgrupper. Det forventes at studentene for en stor del
bidrar med eksempler fra egen praksis og fra datagrunnlaget til masteroppgaven. Også de
erfaringene som for eksempel administratorer og forskere har med ulike modeller vil være viktige innspill i dette emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis gjennom fire samlinger à to dager fordelt over de tre semestrene. I
seminarer blir det lagt vekt på å hente inn personer som kan beskrive konkrete erfaringer med
ulike tiltak. Dette kan være både praktikere og forskere. I tillegg forventes det at studentene
selv på grunnlag av datasamlingen i forbindelse med sine egne masteroppgaver, kan
presentere interessante eksempler. Seminarene vil også organiseres på en slik måte at
studentene skal bidra med innspill og analyser på de eksemplene som presenteres. I den grad
det er studentenes egne data som presenteres, vil slike seminarer være viktige
tilbakemeldinger i forhold til masteroppgavene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
- Tre muntlige presentasjoner over oppgitte temaer. Studenter og faglærer gir tilbakemelding.
Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstile seg til eksamen.
Eksamen
Tre skriftlige oppgaver over samme tema som de muntlige framstillingene (se arbeidskrav over). De skriftlige arbeidene legges i en mappe som vurderes samlet til bestått/ikke bestått. Mappen skal ha et totalt omfang på 4500 ord (+/- 10 %).
Litteratur
Ejrnæs, M. (2004): Faglighed og tværfaglighed. Akademisk Forlag, København.
Hansen, G.V. (2007): Samarbeid uten fellesskap. Dr. Philos avhandling. Karlstad universitet,
Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT.
Hansen, G.V. og Ramsdal, H. (2005): Om sirkelens kvadratur. Psykisk helsearbeid møter
bestiller-utfører-organisasjonen. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, vol 2.
Marshall, M., Gray, A., Lockwood, A. og Green, R. (1998): Case management for people
with severe mental disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 1998, Issue 2.
Marshall, M. og Lockwood, A. (1998): Assertive community treatment for people with severe
mental disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 2.
Scheuer, J.D. (2003): Patientforløb i praksis - en analyse af en idés oversættelse i mødet med
praksis. Handelshøjskolen i København: Samfundslitteratur.
Skærbæk, E. (2003): Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av
serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind 5. Halden: Høgskolen i Østfold.
Listen vil bli oppdatert med aktuelle forskningspublikasjoner