HSSPL40608 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie,heltid for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Sykepleiens moderne historie
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Kunnskapsbasert sykepleiepraksis
- Kritisk analytisk tilnærming til egen yrkesutøvelse og helsetjenester generelt
- Fra novise til ekspert
Etikk
- Etiske utfordringer knyttet til ressursforvaltning
- Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten
- Ledelse og administrasjon
- Alternative behandlings- og lindringsmodeller
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
- Hjerte - lungeredning (DHLR)
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
4:
Psykologi og pedagogikk
- Veiledning og undervisning av studenter og medarbeidere
- Profesjonelle relasjoner - "å ivareta seg selv"
Sosiologi og sosialantropologi
- Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Helsepersonelloven:
- Krav til organisering av virksomhet (kap.3)
- Ledelse av virksomheter og fordeling av myndighet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
10 uker: Én uke PSH samt 9 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i presentasjonsseminar med tema ledelse. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Praktisk oppgave i gruppe (min. 2): Undervisning av pasienter/medstudenter/ansatte.
- Resertifisert i hjerte-lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter (DHLR)
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Hjemmeeeksamen i gruppe
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe. Maks. 3000 ord.
Oppgaven vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
· Underveisevaluering
· Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
· Lærergruppe
· Programråd
Litteratur
Litteratulista er sist oppdatert 29.11.2010.
Selvvalgt pensum, relatert fokus for emnet, ca 250 sider
1.
610.73072 Bj
Bjørk I.T. & M. Solhaug (2008). Fagutvikling og forskning. Oslo: Akribe.
Innledning, s. 11 - 15
Kap. 1. Den innledende fasen til et prosjekt, s. 17, 18, 31-38.
Kap. 5. Framgangsmåter i et prosjekt, s. 122 - 231
Kap. 7. Diskusjon og refleksjon rundt prosjektets resultater, s. 170-174
Kap. 8. Å drive prosjekt i en klinisk hverdag, s. 175-183
(25 sider)
Artikkel i tidskrift
Bollig G., Pedersen, R. & R. Førde. (2009) Etikk i sykehjem og hjemmetjenester. I: Sykepleien forskning.
Vol. 4, nr. 3, s.186-196.
(10 sider)
Damsgaard, H.L. (2010) Den profesjonelle sykepleier. Profesjonalitetens mange ansikter. Cappelen Akademisk Forlag.
(169 s.)
Artikkel i tidsskrift
Lillemoen, L. & E. J. Børslett. Etikk i praksis. (2010). I: Sykepleien. Vol. 98, nr.4, s. 58-61.
(4 sider)
Artikkel i tidsskrift
Lillemoen L. (2006). Jeg må finne min måte å utøve sykepleie på : historien om Tordis. I: Norsk tidsskrift for sykepleieforskning. Vol. 8, nr. 2, s. 3-12.
(9 sider)
610.73071 Li
Lillemoen, L. (2008). Det er bare sånn jeg er -: en undersøkelse om sykepleiestudenters utvikling av moralsk opptreden. [Oslo]: Universitetet i Oslo, Det medisinske fakultet Unipub.
(44 sider)
Kapittel i bok
610.73 Sy
Lillestø, B. (2010). Sykepleiens tre dimensjoner. I: Knutstad, U. (red.) Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe.
s. 393 - 416.
(23 sider)
610.7309 Ma
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie. Oslo: Gyldendal Akademisk.
s. 87-89
(3 sider)
610.73072 Å
Nortvedt, M.W.,G. Jamtvedt, B. Graverholt & L.M. Reinar (2007). Å arbeide og undervise kunnskapsbasert - en arbeidsbok for sykepleiere. Oslo: Norsk Sykepleierforbund.
Del 1. Hva er kunnskapsbasert sykepleie? S. 13 - 23
Del 5. Anvendelse av forskningsbasert kunnskap, s. 157 - 167.
(20 sider)
2.
615.5 No
Norheim, A. J. (2009). Komplementær og alternativ medisin : en innføring for helsepersonell. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap. 12, s. 99 - 115
Kap. 13, s. 122 - 137
(32 s.)
610.73068 Or
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse: I sykepleie og helsefaglig samarbeid. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Kap. 9
(40 s.)
610.730699 Re
Redman, B. K. (2007). The practice of patient education: a case study approach. St. Louis: Mosby.
Kap 1, 2 og 5
(72 s.)
610.7307 Tv
Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis, Bergen: Fagbokforlaget.
Kap. 8-10, s. 157-278
(120 s.)
3.
616.0252 No
Den norske lægeforening (2009). Norsk indeks for medisinsk nødhjelp. (3. utg.).
Stavanger: Åsmund S. Lærdal A/S.
616.0252 No
Norsk resucitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter. (5 rev. utg.).
Stavanger: Åsmund S. Lærdal A/S ISBN 82-91823-58-8
(39 s.)
4.
610.73069 An
Andreassen, H.M. (2006). Hvordan beskriver sykepleiere sin sykepleiefaglige kompetanse innenfor en organisasjon som er i kontinuerlig endring? Halden: Høgskolen i Østfold.
s. 6-30
(24 s.)
610.7307 Bi
Bie, K. (2007). Refleksjonshåndboken : for bedre læring. Oslo: Universitetsforlaget. s. 30 - 40.
(10 s.)
Artikkel i tidsskrift
Guldvog, B. (2009). Strengthening quality of care in four Nordic countries. I: Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 37, nr. 2, s.111-116.
(5 s.)
Kapittel i bok
610.73071 En
Hovland, O.J. & G. Skutlaberg Andresen (2007). Integrering i praksisfellesskapet med refleksjon som verktøy. I: H. Alvsvåg & O. Førland (red.) Engasjement og læring : fagkritiske perspektiver på sykepleie. Oslo: Akribe.
s. 189 - 201
(12 s.)
Artikkel i tidsskrift
Høye, S. & E. Severinsson (2010). Professional and cultural conflicts for intensive care nurses. I: Journal of Advanced Nursing, Vol. 66, nr. 4, s. 858-867.
(9 s.)
362.14 Ki
Kirchhoff, J.W. (2010). De skjulte tjenestene: om uønsket atferd i offentlige organisasjoner. Karlstad: Karlstad University.
Kap. 1. s. 9-15, Epilog side 198 - 200
(7 s.)
610.73068 Or
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse: I sykepleie og helsefaglig samarbeid. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Kap. 10
(43 s.)
371.4 Tv
Tveiten, S. (2008). Veiledning - mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget .
Del 1 Om veiledning
side 15-119
(104 s.)