HSSPL40210 Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109/HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng) 

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i sykepleie, heltid:

- 3. semester (høst) for klasse A,
- 4. semester (tidlig vår) for klasse C
- 4. semester (sein vår) for klasse B
- 5. semester (høst) for klasse D.

Innhold

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-   Yrkesetiske retningslinjer

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk pasientjournal (EPJ)
-     Veiledende behandlingsplaner

Etikk
-     Etiske utfordringer i praksis   

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
-     Innleggelse og utskrivelse av pasient i institusjon
-     Sykepleie til pasienter
-     -     med indremedisinske sykdommer
      -     med hjertesykdom (se også emne HSSPL10208)
      -     med blodsykdom
-     Sykepleie ved ernæringsproblemer ved sykdom
-     Sykepleie ved kvalme

3:
Sykdomslære
-     Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
-     Hjertesykdommer (se også emne HSSPL10208)
-     Blodsykdommer

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Infeksjonsforebygging

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende
           

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
-     Samarbeid med pasient

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Anvendelse av lovverk

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner. Studenten møter forberedt til veiledning ved å ha utarbeidet veiledningsgrunnlag, evt i form av refleksjonsnotat. Til refleksjonsgruppe medbringes refleksjonsnotat.

Praksis

9 uker: Én uke PSH samt 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk avdeling).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.


Eksamen

Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått.  Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programråd

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 30. juni 2010.

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider

1.
174.2 Et
Brinchmann, B. S. (red.) 2005. Etikk i sykepleien. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 82-05-34083-8
Kap. 2, 5, 6, 9, 10 (70 s.)

610.7302 Mo
Moen, A., R. Hellesø & A. Berge. 2008. Sykepleieres journalføring : dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-7950-118-3.
Kap. 4 (18 s.)

174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
Dokumentasjon: Beslutningsstøtte - et hjelpemiddel (2 s.)

2.

610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3 (Kommer ny utgave i august 2010)
Kap. 2, 6, 20, 21
(68 s.)
Ny utgave kommer i august 2010

613.2 Na
Guttormsen, A. B. 2009. Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet.
http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00277/Nasjonale_faglige_r_277739a.PDF
s.7-31 og s.40-43
(29 s).

613.2 So
Sortland, K. 2007. Ernæring : mer enn mat og drikke. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0606-3.
Kap. 12 s. 173-184, Kap. 14 s. 227-273, Kap. 15 s. 277-311, Kap. 16 s. 313-325, Kap 17 s. 327-332 (108 s.)
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. 1998. Ernæring og sykepleiekunnskap. I: Vård i Norden. Vol. 18, nr. 4, s. 22-26 (4s.)

3.

616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4

615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 9 s. 193-195, Kap. 10 (16 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske og det syke mennesket: cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk
medisin. Oslo: Akribe. ISBN 82-7950-095-2.
Det syke mennesket
Bind II, Kap. 5, Kap. 7 s. 86-102 (39 s.)

4.
610.730699 An
Andersen, K. L. 2000. Pasientinformasjon : en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring. Oslo: Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45
(12 s.)

610.730699 Ei
Eide, H. & T. Eide 2007. Kommunikasjon i relasjoner : samhandling, konfliktløsning, etikk. (2. utg.)
Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32689-7; 82-05-32689-7.
Kap. 4
(30 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:04