HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie- praksis (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
- Godkjent arbeidskrav for emne HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng).
- Gjennomført studiesamtale
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etiske utfordringer i praksis
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Pasientjournal i sykehjem
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Innføring i forskningsprosessen
- Formulering av problemstillinger
- Innhenting og bearbeiding av data
Etikk
- Forskningsetikk
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov. Aktivitet - forebygging og behandling av komplikasjoner relatert til inaktivitet
- Stell av døde
3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Bevegelsesapparatet i funksjon
- leddenes funksjon
- musklenes funksjon
- de viktigste ledd og muskler i kroppen
- teori bak tiltak for å opprettholde evnen til bevegelse
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Smitteforebyggende rutiner i praksis
- Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
- Mikrobiologisk prøvetaking
4:
Psykologi og pedagogikk
- Persepsjon
- Holdninger
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Å møte "den andre"
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Grunnprinsipper i helserett
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Helsepersonelloven:
- Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
- Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)
Innføring i:
- Læringsaktiviteter i praksisstudier
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og minimum ett som presenteres i refleksjonsgruppe.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie. Arbeidskravet må være innfridd for å få eksamensresultat registrert, se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
- Dokumentere datasamling, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering for primærpasient (utforme sykepleieplan) Deler av denne skal begrunnes skriftlig. Veiledning på oppgaven gis av praksislærer. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Gjennomføre prosjekt i gruppe.Prosjektrapporten (maks 3000 ord) vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Eksamen
Veiledet praksis
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisvurdering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 6. januar 2010.
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1:
Artikkel i tidsskrift
Gastmans, C. 1998. Meals in nursing homes. I: Scandinavian journal of caring sciences. Vol.12, nr. 4, s. 231-237
(6 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
300.72 Ja
Jacobsen, D. 2005. Hvordan gjennomføre undersøkelser? : innføring i samfunnsvitenskapelig metode. (2. utg.). Kristiansand : Høyskoleforl. ISBN 82-7634-663-4.
Kap. 1, 3-5, 6-7, 12, 14 (163 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler, 44 s.
(rev. utg.) Oslo : Norsk Sykepleierforbund
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf
(44 s.)
Artikkel i tidsskrift
Proot, I. et al. 1998. Autonomy in the rehabilitation of stroke patients in nursing homes. A concept analysis. I: Scandinavian journal of caring sciences. Vol. 12, nr. 3, s.139-145 (6 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.)
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.)
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.)
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.)
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)
Stell av døde
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)
2.
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff 2008. Geriatrisk sykepleie: god omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 13, 18, 20, 21, 22, 23, 25
(93 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk.
Bind 1, Kap. 5 s.137-146 og s.161-181
Bind 2, Kap. 14
Bind 3, Kap. 22 s. 300-318
(91 s.)
3.
612 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi. Oslo: Akribe
Det friske menneske Bind IV s. 134-198
(64 s.)
616.9041 De
Steen,M. & M. Degre 2009. Mikrober, helse og sykdom. Oslo : Gyldendal.
Kap. 18 s.287-298.
(11 s.)
Artikkel i tidsskrift
Andersen,B.M 2009. Ny veileder øker smittefaren : om smittevern. I: Sykepleien. Vol. 96, nr. 15, s. 76-78. http://www.sykepleien.no
(2 s.)
4.
610.7307 Bi
Bie, K. 2007. Refleksjonshåndboken : for bedre læring. Oslo : Universitetsforlaget.
s. 30 - 40.
(10 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. 2007. Helserett : pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7
(37 s.)
344.04 Mo
Molven, O. 2009. Helse og jus: en innføring for helsepersonell. (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39430-8
Kap. 1-3
(31 s.)
610.7307 Tv
Tveiten, S. 2008. Pedagogikk i sykepleiepraksis. Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0670-4,.
Kap. 4 s. 50-56, Kap. 5 s. 57-78
(27 s)
Lover og alternative kilder:
Helsepersonell-loven
Pasientrettighetsloven
http://www.lovdata.no